۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85259780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۴۵ هزار تن به ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی البرز افزوده شد

کرج – ایرنا – مدیر صنایع  تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: با فعال شدن ۹ واحد تولیدی در نیمه نخست سال جاری، ۱۴۵ هزار تن به ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی این استان افزوده شد.

«طاهر عیسی زاده» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با فعال شدن این واحد های تولیدی برای ۳۶۲ نفر ایجاد اشتغال شد، افزود: این واحدها با سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال احداث و آغاز به کردند.

وی در ادامه به وضعیت کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی در استان البرز اشاره کرد و اظهار کرد: البرز به عنوان قطب فناوری و تولید علم در کشور دارای ظرفیت های کشاورزی و روستایی بالایی در زمینه تولید محصولات زراعی، باغی، دامی، صنایع تبدیلی و گردشگری کشاورزی است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ، دسترسی به بازارهای مختلف محصولات کشاورزی، داشتن راه های ارتباطی و ترانزیتی، شرایط ویژه گردشگری، فرودگاه پیام برای صادرات دارای شرایط ویژه برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی است.

عیسی زاده با اشاره به اینکه در استان البرز۱۷۶ واحد تولیدی در زمینه تولید، فرآوری و بسته بندی محصولات مرتبط با بخش کشاورزی (شامل محصولات باغی، دامی، زراعی،شیلات، خوراک دام و طیور، سردخانه، کود ) وجود دارد، تصریح کرد: این واحدها با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول برای ۶ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

صدور مجوز تاسیس ۱۴ واحد جدید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: در نیمه نخست امسال مجوز تاسیس برای احداث و راه اندازی ۱۴ واحد تولیدی صنایع تبدیلی با ظرفیت تولید ۶۳ هزار تن و اشتغالزایی ۶۳۷ نفر در استان صادر شد که میزان سرمایه گذاری این واحدها ۱۴ هزار میلیارد ریال

است .

وی به چالش‌های پیش روی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در البرز اشاره کرد و گفت: چالش ها در بخش قوانین و مقررات، موازی کاری، چندگانه بودن تولی گری در بخش صنایع تبدیلی ، جایگاه نامشخص صنایع تبدیلی در برنامه‌ریزی‌های بخش صنعت کشور، اعمال برخی محدودیت‌های قانونی در واگذاری زمین به صنایع تبدیلی در شهرک های صنعتی از مهمترین مشکلات و موانع این بخش است.

عیسی زاده به چالش‌های زیرساختی و فناوری نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش با عدم تمایل به تولید محصولات ارگانیک از سوی کشاورزان و ضعف در نوآوری تحقیق و توسعه مواجه هستیم.

وی به چالش‌های نهادی و اداری صنایع تبدبلی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با ضعف در حمایت از کارآفرینی، نبود زمین و بالا بودن قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی روبرو هستیم ضمن آنکه چالش‌های مدیریتی و کارآفرینی از دیگر موانع است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان البرز ،کم توجهی برخی مدیران واحدهای فناوری به بازاریابی، ضعف مدیریت و پشتیبانی یکپارچه از صنایع و کارآفرینی ناسازگار و تقلیدی از مشکلات دیگر صنایع تبدیلی البرز برشمرد.

عیسی زاده به چالش‌های اقتصادی و مالی نیز اشاره کرد و گفت: بالا بودن قیمت تمام شده فرآورده‌های صنایع تبدیلی، نبود فضای رقابتی برابر و نوسان قیمت نهاده ها از جمله مشکلات این بخش است.

استان البرز بیش از ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و حدودر ۴۰۰ هزار راس دام سنگین و سبک دارد که سالانه میزان تولیدات خام کشاورزی و دامی استان بیش از ۲ میلیون تن برآورد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha