فریدونکنار؛ بهشت یا جهنم پرندگان؟

ساری-ایرنا- بازار پرنده‌ فریدونکنار به عنوان تنها بازار فروش لاشه پرندگان وحشی مهاجر در استان‌های شمالی کشور همه ساله در ماه‌های آبان و آذر رونق می گیرد، بازاری که پارسال با تلاش محیط زیست تعطیل شد اما امسال باردیگر حساسیت‌ها در خصوص از سرگیری آن با ورود دوباره پرندگان به تالاب های منطقه برانگیخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سابقه فعالیت بازار فروش پرندگان شکار شده در فریدونکنار به دهه های قبل برمی گردد که در آن بازار ۲۴ "سماک" (فروشنده ماهی و پرنده) با برپا کردن ۱۲ تخت رسمی عرضه پرندگان شکار شده را انجام می دادند. زمان فعالیت این بازار همواره طی ماه‌های آبان و آذر و همزمان با فصل صید پرندگان به ویژه پرندگان مهاجری که به مازندران می آیند، ‌است.

بازار پرندگان فریدونکنار قدمتی سه دهه‌ای دارد. این بازار پس از باز شدن پای گردشگران به صورت انبوه و آشنایی آنها با وجود سنت شکار در مازندران و استقبال بومیان از خرید پرندگان مهاجر پا گرفت، اما در همین مدت چنان ریشه‌ای دوانده که تاکنون از هیچ قانون و مصوبه ای تبعیت نکرده و حتی در اوج کرونا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز با وجود مخالفت های بی‌شمار به فعالیت خود ادامه داد.

آمار دقیقی از شکار پرندگان در این منطقه وجود ندارد اما با روش‌های مختلفی شکار می‌شوند و در نهایت سر از رستوران‌ها و سفره‌های مردم در می‌آورند. مازندران دارای ۲ تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی از جمله ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است. علاوه بر این بیش از ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد که همه ساله در فصل زمستان پذیرای ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود ۲ میلیون بال است اما بدلیل شکار آنها تعداد پرندگانی که مسیر بازگشت را طی می کنند کمتر از تعداد ورودی شان است.

فریدونکنار؛ بهشت یا جهنم پرندگان؟

بازار فروش پرندگان فریدونکنار مکانی از نسل کشی پرندگان مهاجر است. در آنجا نه فقط پرندگان شکار شده تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله عرضه می‌شود بلکه هر پرنده‌ای در هر قسمتی از استان شکار شود، عاقبت روی تخته‌های این بازار جای می‌گیرد. بدتر و غم انگیزتر اینکه رونق این بازار موجب ترغیب اهالی در استان‌های دیگر هم می‌شود؛ از این رو پرندگانی از استان‌های گیلان و گلستان هم به این بازار می‌آیند و فروخته می‌شوند.

کارشناسان محیط زیست درباره میزان کشتار پرندگان مهاجر در تالاب‌های مازندران اعلام کرده بودند که با توجه به مطالعات انجام شده، آمارها نشان می‌دهد که بین ۷۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون بال پرنده فقط در محدوده فریدونکنار و سرخرود کشته می شدند علاوه بر این بخشی از پرندگان شکار شده به بازار فریدونکنار نمی‌آیند و از همانجا مستقیم به رستوران‌ها یا منازل مردم برده می‌شدند.

با توصیف این شرایط وخیم پرندگان مهاجر و مسافری که به تالاب ها و پناهگاههای حیات وحش مازندران می آیند، ‌جان سختی بازار فریدونکنار در سال های اخیر به حدی رسید که در ماههای اوج گیری فعالیت "سماکان" در فصول سردسال دوستداران طبیعت و محیط‌زیست با راه‌اندازی پویشی با عناوینی همچون «درخواست تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار» در فضای مجازی، پناهگاه سلاخان پرندگان مهاجر در مازندران و استان‌های شمالی را نشانه می گرفتند و حتی در تعدادی از این کارزارها مسوولان ارشد کشور از جمله رییس قوه قضاییه و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی را خطاب می دادند و با امضای طوماری از امضای دوستداران حیات وحش از آنها استمداد می کردند.

به طوریکه این پیگیری ها و تلاش ها پارسال ترتیب اثر داد و اقدامات برای جلوگیری از عرضه و فروش پرندگان شکار شده در بازار فریدونکنار نتیجه داد.

داریوش عبادی، ‌یکی از فعالان محیط زیست و حیات وحش مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شکار پرندگان و عرضه آنها در بازار پرندگان فریدونکنار در گذشته تا بدان حد بود که حتی برخی از گونه های این پرندگان در معرض انقراض بودند و در روشهای شکار و کشتار جمعی این مساله نادیده گرفته می شود.
وی ادامه داد: طبق بررسی ها، شکارچیان حرفه ای در این منطقه که از راه شکار امرار معاش می کنند تعداد معدودی هستند و مابقی برای درآمد اقتصادی و یا تفریح مبادرت به این کار می کنند.

فریدونکنار؛ بهشت یا جهنم پرندگان؟

دبیر سابق سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی مازندران ادامه داد: مسئولان هم باوجود قانون عملا نتوانسته اند در برابر این شکارچیان اقدام مناسبی داشته باشند.
وی قدیمی بودن و ریشه دار بودن شکار در سنت ها و ادامه دادن آن را تفکری غلط دانست و گفت: پرندگان یکی از عناصر اصلی اکوسیستم در چرخه طبیعت هستند که اگر از این چرخه خارج شوند، به طور قطع به به محیط زیست خسارت وارد می شود.
وی گفت: برای مقابله با شکار و این عده، قانون به اندازه کافی وجود دارد اما توانایی اجرای قانون در فریدونکنار در سالهای اخیر کمرنگ شده بود و اراده جدی برای جلوگیری از شکار وجود نداشت.

این فعال محیط زیست مازندران توضیح داد:‌ بعد از گذشت سالها بیان پیامدها و عوارض شکار و در ورای آن، نابودی این نوع پرندگان، پارسال اقداماتی برای منع عرضه و فروش پرندگان دراین بازار انجام شد.

وی ادامه داد:‌ اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران با اعمال اهرم قانونی ممانعت از شکار و عرضه پرندگان در بازار فریدونکنار باعث شد تا بعد از سالها بازار فروش پرنده در این شهرستان برچیده شود.

عبادی اظهار داشت:‌ البته برخورد کامل و جدی تر با فروشندگان پرندگان منوط به پای کار آمدن نهادهایی همچون فرمانداری، ‌دادگستری ‌و نیروی انتظامی است تا از اهرم و ابزارهای قانونی برخوردکننده با این افراد استفاده کنند و این رویه باعث می شود تا از فعالیت آنها جلوگیری شود.

فریدونکنار؛ بهشت یا جهنم پرندگان؟

وی اقدامات پارسال محیط زیست در جمع آوری بساط فروشندگان پرنده در این بازار را رضایتبخش اعلام کرد و گفت که شواهد امر و مشاهدات اخیر نشان دهنده برخی تحرکات فروشندگان برای عرضه و فروش پرندگان در بازار فریدونکنار است که برخورد سریع و جدی تر با این افراد باید انجام شود.

در این پیوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: اقدامات مهم در بحث جلوگیری از صید و شکار پرندگان مهاجر در طبیعت به‌ویژه سطح تالاب‌های استان در حال انجام است و کماکان تداوم دارد.

عطاالله کاویانی افزود: مجموعه بازار فروش پرندگان را که بعد از سال‌ها به‌طور کامل جمع کردیم و امسال هم محلی رسمی برای عرضه و فروش پرندگان مهاجر نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با مجموعه فرمانداری و اعضای شورای تأمین هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و از ظرفیت مجموعه انتظامی شهرستان هم استفاده می‌کنیم تا حتی عرضه‌ای در مجاورت خیابان و به‌صورت پراکنده نداشته باشیم.

فریدونکنار؛ بهشت یا جهنم پرندگان؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha