۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85260028
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوتین: گسترش بریکس مبتنی بر جهان چند قطبی است

۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85260028
پوتین: گسترش بریکس مبتنی بر جهان چند قطبی است

تهران-ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با اشاره به الحاق شش عضو جدید به گروه بریکس، تاکید کرد: روند گسترش گروه بریکس مبتنی بر یک واقعیت عینی و ایجاد یک جهان چند قطبی است.

به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در مصاحبه با گروه رسانه‌ای چین(CMG). تصریح کرد: کشورهای بریکس مشکلات خاص خود را دارند، اما رشد پتانسیل این کشورها از جمله در اقتصاد مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت اقتصاد کشورهای گروه 7 با کشورهای گروه بریکس از نظر قدرت خرید به نفع بریکس است.

پوتین با اشاره به الحاق شش عضو جدید به گروه بریکس، تاکید کرد: روند گسترش گروه بریکس مبتنی بر یک واقعیت عینی و ایجاد یک جهان چند قطبی است.

طرح «یک پهنه، یک راه» چین رنگ و بوی استعمار ندارد.

وی گفت: برخی ابتکار «یک پهنه، یک راه» (BRI) را تلاش چین برای له کردن دیگران قلمداد می‌کنند، اما این واقعیت نیست، BRI طرحی برای همکاری در عرصه جهانی است.

بر اساس ویدئوی مصاحبه منتشر شده توسط CMG در روز یکشنبه، پوتین در پاسخ به سوالی درباره تغییرات واقعی توسعه جهانی توسط BRI در ۱۰ سال گذشته، گفت که به نظر او، مزیت اصلی مفهوم همکاری پیشنهادی توسط چین این است که هیچ کس در چارچوب همکاری چیزی را به دیگران تحمیل نمی کند.

پوتین تاکید کرد: که ویژگی منحصر به فرد چین در ایجاد روابط با سایر کشورها این است که "هیچ کس چیزی را به کسی تحمیل نمی کند" و چین همیشه راه حل های مثبت را حتی در صورت بروز مشکلات در نظر می گیرد، که این موضوع تفاوت بین BRI و سایر پروژه های اجرا شده توسط برخی کشورها با رنگ و بوی استعماری است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ با این شبکه تلویزیونی چینی، موضوعات کلیدی مشارکت استراتژیک روسیه و چین را تشریح کرد، نظر خود را در مورد طرح کمربند و جاده به اشتراک گذاشت و همچنین به بحران اوکراین اشاره کرد.

اوراسیا و چین 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری مشترک کرده اند

وی در این مصاحبه گفت: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جریان کار مشترک با چین تاکنون 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند و این حجم در حال افزایش است.

پوتین گفت: "کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در جریان کار مشترک در چارچوب طرح کمربند و جاده، تاکنون 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. اما این حجم با افزایش تعداد پروژه های دوجانبه سودمند در حال افزایش است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: مسکو- پکن در حال کار بر روی همکاری در زمینه راکتورهای سریع نوترونی هستند که به دو کشور اجازه می دهد روابط خود را به روشی جدید در این بخش انرژی با فناوری پیشرفته ایجاد کنند.

پوتین تاکید کرد که ارتباطات خود در زمینه ورزشی نیز گسترش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری اوکراین دستوری مبنی بر ممنوعیت مذاکرات صلح با روسیه صادر کرده است؛ تاکید کرد هر زمانی که کی‌یف اعلام کنند، ما آماده مذاکرات هستیم و از ارائه نکات دوستان چینی استفاده می کنیم.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که پیشنهادهای پکن در مورد حل مسئله اوکراین واقع‌بینانه است و می‌تواند مبنایی برای توافق صلح آینده باشد.

پوتین در سومین همایش یک کمربند و جاده برای همکاری های بین المللی شرکت خواهد کرد

به گفته وزارت خارجه چین، نمایندگانی از حدود ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در این مجمع شرکت خواهند کرد که انتظار می‌رود مجموع شرکت کننده ها از دو نشست قبلی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بیشتر شود. BRI یک طرح برای زیرساخت‌های جهانی و شبکه های انرژی که چین در سال ۲۰۱۳ برای اتصال آسیا به آفریقا و اروپا از طریق مسیرهای زمینی و دریایی راه اندازی کرد.

بر اساس اطلاعیه ای که دفتر اطلاعات شورای دولتی چین در روز سه شنبه منتشر کرد، تا ژوئن ۲۰۲۳، چین بیش از ۲۰۰ قرارداد ابتکار «یک کمربند و یک راه» را با بیش از ۱۵۰ کشور و ۳۰ سازمان بین المللی در پنج قاره امضا کرده است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، ارزش تجمعی واردات و صادرات بین چین و کشورهای شریک BRI حدود ۱۹.۱ تریلیون دلار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha