نگرانی از انگ خوردن علت اصلی عدم مراجعه بیماران به روانپزشک است

زنجان - ایرنا - مسوول سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: متاسفانه مراجعه به مراکز خدماتی بهداشتی و درمانی به دلیل اختلالات روانی، بسیار کمتر از بیماری‌های جسمانی است که یکی از دلایل آن نگرانی از انگ خوردن بیماران ناشی از باورهای سنتی در سطح جامعه است.

سوسن فکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سلامت روان در عین حال بخش مغفولی از سلامت در جامعه است، چراکه هنوز انگ و تبعیض در مورد اختلالات روانپزشکی و اطلاعات نادرست در جمعیت عمومی، شایع است.

وی اظهار داشت: مطالعه بار بیماری‌ها در ایران و جهان نشان می‌دهد که اختلالات روانپزشکی از دلایل عمده سال‌های از دست رفته عمر به دلیل بیماری و ناتوانی است.

به گفته این مسوول، طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شود.

مسوول سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: صرف نظر از اینکه همه ما در مورد سلامت روان خود و جامعه مسوول هستیم، دولت‌ها هم مسوولیت های مهم دیگری برعهده دارند.

وی اضافه کرد: دولت ها باید با نگاه عمیق به سلامت روان و تاثیر گسترده آن در ابعاد مختلف زندگی و پیشرفت جامعه، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

مسوول سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: برخی وظایف جامعه، حاکمیت و دولت‌ها در این زمینه شامل، افزایش سواد سلامت روان و توسعه خودمراقبتی، افزایش دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان و تأمین بهداشت روانی محیط زندگی مردم است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: در ایران طبق پیمایش ملی سلامت روان در سال ۸۹ و ۹۰، میزان شیوع اختلالات روانی ۲۳.۲۶ درصد گزارش شده است که اختلالات افسردگی و اضطراب بیشترین شیوع را داشته است.

به گفته فکری مراجعه به مراکز خدماتی بهداشتی و درمان به دلیل اختلالات روانی به دلایلی، بسیار کمتر از بیماری‌های جسمانی انجام می گیرد و یکی از این دلایل، انگ بیماری و دیگری ماهیت این اختلالات، باورهای سنتی و عدم دسترسی به این خدمات است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در زمان حاضر تمامی خدمات روانشناختی توسط روانشناسانِ مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، شعار امسال هفته سلامت روان در سطح ملی "سلامت روان، مسوولیت فردی و اجتماعی همه ماست " در نظر گرفته شده و بیانگر این است که سلامت روان بیش از آن که مساله‌ای تک‌بعدی و فردی باشد، ابعاد گسترده اجتماعی دارد.

در ایران از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه هفته سلامت روان نام‌گذاری شده و عمده‌ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم و حساس‌سازی مسئولین به مسائل سلامت روان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha