به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمد رضوانیفر» درباره تلاشهای گمرک برای تسهیل در روند ترانزیت کالا اظهار داشت: در سفر هیات گمرک جمهوری اسلامی ایران به مقر اروپایی سازمان ملل، جلساتی با رییس سازمان IRU که متولی اصلی حمل و نقل جاده ای بین المللی است، برای توسعه تعاملات ترانزیت کشورمان و اتصال سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین المللی ترانزیت و مشارکت و همراهی آنها در حل مسائل و مشکلات ما با کشورهای همسایه در حوزه تعاملات گمرکی برگزار و مقرر شد تا این مشکلات در سریعترین زمان ممکن با مشارکت آنها حل شود.
وی اضافهکرد: حضور گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشتاد و یکمین نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس بسیار ارزشمند بود و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست سخنرانی کردم؛ این سخنرانی توسط سازمان ملل منتشر شد که نشان از اهمیت مواضع کشورمان درباره گمرکات داشت.
رضوانیفر افزود: در این سفر، مشکلات ایران در حوزه ترانزیت، گمرک و حمل و نقل مطرح شد. ایران وقتی به دلیل تحریمها دچار مشکل برای صادرات و واردات شد و این مشکلات در رابطه ما با طرف اروپایی نیز خلل ایجاد کرد.
وی ادامهداد: اکنون ۷۵ درصد از صادرات و واردات ما با کشورهای عراق، هند، چین، امارات و ترکیه است و اروپاییها به شکل معناداری از مبادی واردات و صادرات ما به دلیل تحریم ها فاصله گرفتند و تنها نیاز و اصرار آنها، ماندن ایران در بخش حوزه ترانزیت است که اگر ما رفتار و برنامه ریزی دقیق، درست و به جایی نداشته باشیم، از کریدورهای بین المللی حذف می شویم.
معاون وزیر اقتصاد درباره دستاوردهای سفر هیات گمرکی ایران در نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس نیز بیانداشت: هیات گمرکی ایران در این اجلاس به چند توافق دست یافت؛ نخست اینکه برای افزایش حجم مبادلات مربوط به ترانزیت، در خصوص گارانتی محمولههای ترانزیتی عبوری از خاک ایران، تصمیماتی با همکاری اتاق بازرگانی برای رفع این موانع و به حداقل رساندن مشکلات گرفته شد.
وی اظهار داشت: ما در اتصال سامانه داخلی به سامانه کشورهای دیگر برای کاهش معطلی در مبادی خروجی و ورودی مشکلاتی داشتیم که قرار شد یک تیم فنی توسط سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای برای حل این مشکل اعزام شود تا به سرعت این مشکلات حل شود.
رضوانیفر گفت: از سوی دیگر، قرار شد بر اساس توافقاتی که در ذیل کنوانسیون های بین المللی وجود دارد، در جایی که کشورهای همسایه به تعهداتشان در ذیل این کنوانسیونها عمل نمی کنند، ملزم به اجرای این قوانین باشند. به عنوان مثال در مرز بازرگان در ترکیه و یا مرز جمهوری آذربایجان در آستارا که گاهی پذیرش خودروهای ترانزیت و محمولههای صادراتی ما به دلیل رقابت و منافع تجاری با مشکل مواجه میشود، مقرر شد این مسائل با ورود این سازمان حل شود.
اعطای ویزا فقط به ۸۰ راننده در ۶ ماه اخیر از سوی همسایگان
رییس کل گمرک ادامهداد: در حال حاضر در بند (ث) تبصره ۳۰ احکام دائمی بین ۲۴ تا ۲۵ هزار کشنده زیر سه سال برای ترانزیت کالا وارد کشور شده است، اما کشورهای همسایه به دلایل مختلف به رانندگان ایرانی ویزا نمیدهند. به عنوان مثال در ۶ ماه گذشته فقط به ۸۰ راننده ویزا داده اند که در این مورد با وزارت امور خارجه نیز نشست هایی برای حل این مشکلات داشتیم.
رضوانی فر همچنین متذکر شد: کشورهای همسایه به دنبال متقاعد کردن رانندگان ایرانی برای مهاجرت هستند، زیرا به دلیل سختی های کار رانندگی ترانزیت، کمبود نیرو در این کشورها و همچنین با انگیزه و جوان بودن رانندگان ایرانی، این افراد را برای مهاجرت و اقامت تشویق می کنند که قرار شد نشست مشترکی در این خصوص برگزار و این مشکلات رفع شود.
وی تاکید کرد: قرار است در آبان جاری رییس سازمان حمل و نقل جهانی به دعوت ایران به کشورمان سفر کند که گمرک جمهوری اسلامی ایران میزبان وی است.
رضوانی فر ادامه داد: قرار است نشست و تفاهم نامه مشترکی که بین ایران و جمهوری آذربایجان، برای تسهیل ترانزیت ریلی منعقد شده است، در حضور رییس سازمان حمل و نقل بین المللی و رییس گمرک جمهوری آذربایجان در ایران امضا شود.
رییس کل گمرک ایران اضافه کرد: همچنین مقرر شد سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای برای کمک های فنی و فناورانه به گمرک ایران از محل منابع خود، تفاهمنامهای را با کشورمان امضا کند که همه این موارد برای افزایش ترانزیت و حذف نشدن ایران از مسیر ترانزیت های بین المللی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران با همه توان در حال پیگیری و تحقق اهداف در این بخش است.
نظر شما