خراسان رضوی، ظرفیتی ممتاز در عرصه دیپلماسی علمی کشور

مشهد- ایرنا- "دیپلماسی علمی" اصطلاح جدیدی در عرصه ادبیات سیاسی است که بر موضوع تبادل همکاری میان دولت‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و دانشمندان در زمینه‌های علم و فناوری تکیه دارد و کشورها تلاش می‌کنند تا با استفاده از توانایی‌های خود در بخش‌های علمی، فناوری و یا پزشکی، منافع ملی خود را دنبال کرده و ارتباطات سیاسی خود را تقویت کنند.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر، دیپلماسی علمی به عنوان یک راهبرد موثر برای حل مسائل مشترک میان کشورها، تقویت روابط دوستانه، افزایش همکاری و تعامل و ترویج صلح و امنیت جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

طرح‌های همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط زیست، سلامت عمومی، توسعه پایدار، فضای مجازی، برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های علمی و فناورانه، تأسیس شبکه‌ها، مراکز و سازمان‌های علمی و فناوری، حمایت از تحصیل، پژوهش و نوآوری دانشجویان، دانشمندان و کارآفرینان، تبادل دیدگاه‌ها، اطلاعات و تجربیات در زمینه‌های علم و فناوری از جمله مواردی است که در دیپلماسی علمی جای می گیرد.

استان خراسان رضوی با توجه به داشتن مرز مشترک با ۲ کشور و نزدیکی با چند کشور دیگر و از سویی وجود مراکز معتبر دانشگاهی و توانمندی بالای علمی، یکی از ظرفیت های ممتاز کشور در حوزه دیپلماسی علمی به شمار می‌رود و این در حالی است که وجود بارگاه منور عالم آل محمد، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) یکی دیگر از جاذبه ها و ظرفیت های بزرگ علمی این استان در میان کشورهای اسلامی محسوب می‌شود.

از کارهای مهمی که باید در موضوع دیپلماسی علمی انجام شود، افزایش ارتباط با دانشگاه های مختلف در سطح کشور و جهان است.دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علمی شرق کشور، مورد اقبال بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته است، به گونه ای که بسیاری از علاقه مندان آموزش زبان فارسی در دیگر کشورهای جهان، این دانشگاه را برای فرا گرفتن این زبان انتخاب می‌کنند، از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان کشورهای مسلمان نیز این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود برمی گزینند.

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت، حدود هزار و ۷۰۰ دانشجوی بین‌المللی که اکنون در این دانشگاه، مشغول به تحصیل هستند، در آینده به عنوان سفیران فرهنگی، ظرفیت های دانشی شرق کشور ما را به دیگر نقاط جهان معرفی کنند.

رویداد علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق"

برگزاری رویداد بزرگ علمی بین المللی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق" با حضور ۶۰ دانشگاه ۲ کشور در مشهد نمونه ای از ظرفیت مشهدالرضا برای میزبانی همایش‌های علمی در راستای دیپلماسی علمی است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این خصوص گفت: سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دیپلماسی ایران با سایر کشورها بر اساس منافع ملی است و دیپلماسی فناوری و علمی نیز در همین چهارچوب تعریف می‌شود.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: موضوع فناوری و تبادل آن بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و همسایه بر همکاری و مبادله محصولات فناوری قرار گرفته است و بر همین اساس همکاری با دانشگاهیان کشور عراق نیز در دست اقدام و بررسی است.

خراسان رضوی با توجه به همسایگی با ۲ کشور خارجی و نزدیکی با چند کشور دیگر و ظرفیت های علمی بسیار، یکی از ظرفیت های علمی کشور ایران در زمینه دیپلماسی علمی به شمار می‌رود.وی ادامه داد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دستگاههای مرتبط، دست در دست هم نهاده‌اند تا علاوه بر ایجاد ارتباطات بهتر، با گسترش شبکه سازی بین این استان و کشورهای هدف، همکاری های علمی را بین مراکز علمی دوطرف تعمیق ببخشند که در این مسیر کشور مسلمان عراق از اهداف اصلی این رویکرد است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در خصوص دیپلماسی علمی گفت: یکی از کارهای مهمی که باید در موضوع دیپلماسی علمی انجام شود، افزایش ارتباط با دانشگاه های مختلف در سطح کشور و جهان است.

سیدمحمودرضا آقامیری افزود: در ۲ سال گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی از سوی دانشگاه شهید بهشتی در ارتباط با دانشگاه‌های کشورهای منطقه آغاز شده است و یکی از هدف گذاری های اصلی ما نیز دانشگاه‌های کشور عراق است.

وی ادامه داد: امروز دانشگاه شهید بهشتی با دست کم پنج دانشگاه کشور عراق در ارتباط است و به همین میزان دیگر دانشگاه‌های کشور نیز با دانشگاه‌های مختلف کشور عراق ارتباط دارند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: از نکات مثبت این ارتباطات، می‌توان به حضور دانشجویان عراقی در ایران اشاره کرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم در دیپلماسی علمی و همکاری های مشترک بین ایران و عراق، استفاده از امکانات دانشگاه‌های مختلف ۲ کشور است.

بیشتر بخوانید:

قائم مقام وزیر آموزش عالی عراق: ارتباط دانشگاهی ایران و عراق در مسیر جدیدی قرار گرفته است

رایزن فرهنگی عراق در ایران: بیش از ۷۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند

نماینده وزیر آموزش عالی عراق: در پی افزایش ارتباطات علمی با ایران هستیم

معاون وزیر علوم: پارک علم و فناوری مشترک با کشور عراق ایجاد می‌شود

معاون رییس دانشگاه "میسان" عراق نیز گفت: وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق به افزایش تعاملات علمی و افزایش استفاده از فناوری ها، علاقه‌ بسیاری دارد و بر همین اساس هیچ شانسی را برای شرکت در رویدادهای علمی از این دست، از دست نمی دهد.

"عادل منعه الکعبی" اظهار کرد: این نشست ها که به فعالیت های مشترک منتهی می‌شود، دارای ارزش بسیاری است و برای هر دوطرف بسیار سودمند است.

حدود هزار و ۷۰۰ دانشجوی بین‌المللی اکنون در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می کنند که می توانند به عنوان سفیران فرهنگی، ظرفیت دانشی شرق کشور ایران را به دنیا معرفی کنند.وی افزود: هم اکنون دانشگاه میسان، با برخی از دانشگاه های کشور ایران، از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف، ارتباطات بسیاری دارد و امیدوار هستیم تا بتوانیم ارتباطات علمی خود را با سایر دانشگاه‌های ایران نیز برقرار کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از گزینه های مهمی که در اینگونه نشست ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، برنامه ریزی برای تبادل استاد و بهره گیری از استادان ایرانی اعزامی در دانشگاه های عراق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha