نخستین سامانه پایش سوخت ماشین آلات کشاورزی کشور در لرستان رونمایی شد

خرم آباد - ایرنا - سامانه پایش میزان مصرف سوخت ماشین آلات کشاورزی برای نخستین بار در سطح کشور توسط یک شرکت فناور در لرستان طراحی و رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان روز دوشنبه در آیین رونمایی از این سامانه گفت: مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان به عنوان یک مرکز حمایت کننده و تسهیل‌گر راه‌اندازی شد تا ضمن حمایت از فناوران و صاحبان ایده، توسعه فناوری و ورود به بازار آنها تسهیل شود.

سید عماد شاهرخی با بیان اینکه مراکز رشد، چرخه ایده تا ثروت را برای صاحبان فناوری و ایده مهیا ‌می کنند اظهار کرد: با توجه به نیاز بخش کشاورزی در راستای تعیین مصرف سوخت تراکتورها و ماشین آلات، این هسته ایده پرداز فعالیت خود را طی ۶ ماه گذشته آغاز کرد و کارهای پایش و کنترل سوخت را مورد ارزیابی و آزمون قرار داد.

وی تصریح کرد: با طراحی سامانه نرم افزاری تحت وب، دریافت، بسته بندی و مدیریت داده ها برای پایش مصرف سوخت در انواع ماشین های کشاورزی در بازه های زمانی انجام می شود و این سامانه شامل دو بخش نرم افزار و سخت افزار می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: با نصب بخش سخت افزار این سامانه بر روی هرگونه ماشین آلات کشاورزی، مقدار سوخت با توجه به نوع کارکرد ثبت و به مرکز داده سامانه ارسال می شود که با عملیاتی شدن این سامانه می توان مقدار سوخت مورد نیاز هر دستگاه را تعیین و پایش کرد و از سو استفاده و قاچاق سوخت جلوگیری نمود.

شاهرخی گفت: این سامانه قابلیت بکارگیری در حوزه حمل و نقل سایر خودروهای سبک و سنگین را نیز دارد و به واسطه آن میزان سوخت تمام خودروها تعیین و تهیه خواهد شد.

گفتنی است مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی لرستان در دی ماه سال ۹۵ تاسیس شد و اکنون هفت شرکت و ۱۲ هسته فناور در آن فعالیت دارند و تعدادی از این شرکت ها موفق به طی کردن مراحل دانش بنیان شده اند.

حدود ۱۴ هزار دستگاه تراکتور و ۶۵۰ دستگاه کمباین در لرستان وجود دارد که به طور معمول در نیمه نخست سال با افزایش کار کشاورزی در استان، بیش از ۲۵ میلیون لیتر سوخت به این ماشین آلات اختصاص می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha