۷۰ هزار تُن چغندرقند در میاندوآب تحویل کارخانه قند شد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: با شروع فصل برداشت چغندرقند در این شهرستان، تاکنون ۷۰ هزار تُن محصول تحویل کارخانه قند داده شده است.

به گزارش ایرنا رضا مقدم روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از بخش های مختلف کارخانه قند میاندوآب در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال چهار هزار و ۱۸۴ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول چغندرقند اختصاص یافته است که پیش بینی می شود بیش از ۲۵۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: محصول چغندرقند تولیدی زارعان این شهرستان توسط کارخانه قند میاندوآب خریداری و تمامی مطالبات چغندرکاران پرداخت شده است.

۷۰ هزار تُن چغندرقند در میاندوآب تحویل کارخانه قند شد

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند امسال به ازای هر کیلوگرم با عیار ۱۶ درصد، ۲۸ هزار ریال است؛ همچنین به ازای هر تن چغندرقند تحویلی کشاورزان، مقدار ۲۰ کیلوگرم تفاله چغندرقند و ۲ کیلوگرم قند به عنوان جایزه، به چغندرکاران تحویل داده می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این بازدید، نظارت بر تعیین اُفت و عیارسنجی چغندرقند تولیدی کشاورزان در راستای حمایت از کشاورزان است، ادامه داد: متوسط عیار چغندرقند تولیدی در شهرستان میاندوآب ۱۵.۸۵ و اُفت آن ۲.۹۰ درصد است.

وی گفت: تحویل چغندرقند در کارخانه قند میاندوآب به صورت منظم و بدون ازدحام انجام می گیرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا،چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آذربایجان غربی نقش عمده‌ای را در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور را دارد.

۷۰ هزار تُن چغندرقند در میاندوآب تحویل کارخانه قند شد

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

کارخانه قند میاندوآب در سال ۱۳۱۵ با ظرفیت جذب ۳۵۰ تُن چغندر در روز تاسیس شد و در سال ۱۳۹۴ ظرفیت آن به یک هزار و ۸۰۰ تُن ارتقا پیدا کرد اما این کارخانه اکنون با ظرفیت جذب سه هزار و ۲۰۰ تُن در روز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کارخانه‌های قند آذربایجان‌غربی و کشور فعالیت دارد.

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha