تولید محصولات گلخانه‌ای در استان کرمانشاه چهار برابر می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از افزایش بیش از چهار برابری محصولات گلخانه‌ای استان با اجرای طرح‌های در دست اجرا طی سه سال آینده خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «علی چاله‌چاله» در جلسه کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه اظهار کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده پیش بینی می شود سطح گلخانه‌های فعال کرمانشاه نیز در سه سال آینده به ۲۲۰ هکتار  افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر مجموع طرح های کشت گلخانه‌ای اجرا شده یا در دست اجرای استان کرمانشاه ۶۲۵ مورد با ۲۹۵ هکتار وسعت است که از این میزان ۱۲۶ هکتار آن اجرا و حدود ۱۶۹ هکتار نیز در دست اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: از وسعت گلخانه‌های اجرا شده استان نیز حدود ۴۶ هکتار راکد و ۸۰ هکتار وسعت مفید گلخانه‌های فعال است.

چاله‌چاله با بیان اینکه استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ از نظر وسعت گلخانه‌ها جایگاه ۲۴ و در سال گذشته جایگاه ۱۹ کشور را در اختیار دارد یادآور شد: در صورت افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها، میزان تولید محصولات خارج از فصل استان نیز از هفت هزار تن در سال به ۳۰ هزار تن، گل شاخه بریده از ۵.۵ میلیون شاخه به ۱۶ میلیون شاخه و تولید نشا نیز از ۲۳ میلیون عدد به ۴۰ میلیون خواهد رسید.

کاهش ۲۰ میلیون متر مکعبی مصرف آب در استان

وی اظهار کرد: با افزایش این سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان برای ۲ هزار و ۸۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده و در مصرف آب نیز سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توسعه گلخانه‌ها را نیازمند تامین مالی دانست و عنوان کرد: هر هکتار گلخانه به نرخ امروز به ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

چاله‌چاله افزود: میزان تولید گلخانه‌ها سه تا ۱۰ برابر و اشتغالزایی آن نیز چندین برابر است، همچنین امکان تولید محصولات با کیفیت بیشتر، ارگانیک و افزایش صادرات نیز از دیگر مزایای این نوع کشت است.

ه گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در این استان چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha