۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85261108
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورزش سه‌گانه زنجان در تلاش برای رسیدن به جایگاه واقعی

زنجان - ایرنا - رشته ورزشی سه گانه یا "ترای اتلون" زنجان با وجود داشتن سکوهای قهرمانی در کشور، از امکانات کافی و حامی مالی برخوردار نیست در حالیکه از ظرفیت‌های بالایی برای رسیدن به رتبه‌های عالی در همه رده‌های سنی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترای اتلون یا ورزش سه گانه از رشته های مفرح، هیجان انگیز و پرطرفدار در همه نقاط جهان شامل سه رشته شنا، دوچرخه سواری و دو صحرانوردی است که به طور پی در پی انجام می‌شود.

ایران در سال ۱۳۸۶ به عضویت کنفدراسیون سه گانه آسیا درآمد.این رشته ورزشی از زیربخش های مختلفی تشکیل شده است که سه گانه زمستانی، دوگانه آبی و دوگانه زمینی از جمله این بخش هاست که هریک با رعایت قوانین مربوط اجرا و مسابقات آن در سطح جهانی برگزار می‌شود.

این رشته ورزشی در سال ۲۰۰۰ جزو رشته های المپیکی قرار گرفت و هم اکنون اعضای اتحادیه جهانی آن به بیش از ۱۷۵ کشور رسیده است.

در ایران نیز این رشته از سال ۱۳۸۰ در زیر مجموعه فدراسیون دو و میدانی آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۸۲ به عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور به کنفدراسیون سه گانه آسیا معرفی شد.

کشور ایران در سال ۱۳۸۶ پس از تدوین اساسنامه و ارسال آن به کنفدراسیون سه گانه آسیا به عضویت این کنفدراسیون درآمد.

ورزش سه‌گانه زنجان در تلاش برای رسیدن به جایگاه واقعی

ترکیب ورزش دو، شنا و دوچرخه سواری در رشته ورزشی ترای اتلون مزیت هایی فراوانی دارد که درگیر شدن همه اعضای بدن و ورزیده شدن بالاتنه و پایین تنه از جمله این مزیت هاست.

تفاوت مسابقات این رشته در زیربخشهای مختلف در طول دوره آن بوده که از سرعتی تا اولترا متغیر است اما در مجموع ورزشکاران فعال در این رشته کار خود را با شنا کردن در یک مسافت تعیین شده آغاز می کنند سپس بلافاصله بعد از اتمام شنا، دوچرخه سواری را آغاز می کنند و پس از طی مسافتی بدون درنگ بخش سوم این ورزش را انجام می دهند.

به طور معمول مسابقات در ورزش سه گانه با شنا آغاز و پس از آن دوچرخه سواری انجام و درنهایت دویدن برگزار می شود.

ورزش شنا که اولین حرکت رشته ترای اتلون است، به تنهایی مفرح و لذت بخش بوده و موجب تقویت و استحکام بافت عضلات می شود و تاثیر مستقیم بر جسم و روان دارد و ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش و نشاط و شادابی را افزایش می دهد.

دوچرخه سواری، دومین بخش ورزش سه گانه است و از ورزش هایی به شمار می رود که باعث به چالش کشیدن استقامت و سرعت افراد می‌شود.

مسافت، یکی از نکات قابل توجه در دوچرخه سواری در ورزش سه گانه محسوب می شود که در اکثر مواقع، مسافت دوچرخه سواری عادی نسبت به مسافت دوچرخه سواری در ورزش سه گانه بیشتر است.

ورزش دو در بخش سوم ورزش سه گانه و بلافاصله پس از بخش دوم، اجرا می شود.

دوچرخه سواران، پس از طی کردن مسافت مشخصی باید از دوچرخه پیاده شوند و شروع به دویدن به سمت خط پایان مسابقه کنند.

یکی از ورزش هایی که بدون پیش نیازهای خاصی می توان آن را انجام داد؛ دویدن است که فواید بسیاری برای سلامتی و استقامت بدن دارد، دویدن در مسافت طولانی در ورزش سه گانه، بیشتر جنبه استقامتی دارد.

ورزش سه‌گانه زنجان در تلاش برای رسیدن به جایگاه واقعی

رشته ورزشی ترای اتلون در ایران ناشناخته است

رییس هیات ورزش های سه گانه استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سه گانه یا ترای اتلون یکی از رشته های انفرادی پرطرفدار در دنیا است و از رده سنی ۶ سال تا ۸۰ و ۹۰ سال هم می توانند در این رشته فعال باشند.

علی مشهدلو افزود: این رشته در ایران ناشناخته مانده هرچند در سالهای اخیر فعالیت در آن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ورزش سه گانه شامل رشته های شنا، دوچرخه سواری و دو است که به صورت پیوسته انجام می‌شود، اظهار داشت: ابتدا ورزشکاران مسافت یک هزار و ۵۰۰ متری را شنا می کنند، بعد بلافاصله ۴۰ کیلومتر رکاب می زنند و سپس ۱۰ کیلومتر می دوند.

مشهدلو خاطرنشان کرد: رشته های زیرشاخه سه گانه نیز داریم که به صورت قهرمانی کشور و در مسابقات رسمی، بین المللی، آسیایی و جهانی برگزار می شود، مسابقات دو گانه نیز داریم که شامل دوچرخه سواری و دو هست و زیرمجموعه های دیگر نیز دارد که دو و شنا را شامل می شود که ۲ اتلون نام دارد.

وی تصریح کرد: فعالیت در این رشته ورزشی شاید در ابتدا سنگین به نظر آید ولی کسانیکه وارد این رشته می شوند تجربه می کنند که این موضوع کاملا برعکس بوده و تنها سختی آن این است که علاقه مندان به فعالیت در این رشته باید سه رشته ورزشی را یاد بگیرند.

مشهدلو گفت: یک ورزشکار دونده باید روزی ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر تمرین کند اما این رشته، ۲ تخصص دیگر را دارد و در کنار دو، دوچرخه و شنا هم انجام می شود.

نبود استخر از مشکلات اساسی ورزشکاران سه گانه زنجان

وی با بیان اینکه فعالیت در این رشته بیشتر در طبیعت انجام می شود، افزود: مسابقات این رشته در کنار سدها، دریاچه ها، دریاها و جایی که آب و جاده در کنار آن باشد برگزار می شود.

این مسوول با بیان اینکه در بحث تمرینی پیست دو و میدانی داریم،‌اضافه کرد: عمدتا ورزشکاران این رشته ترجیح می دهند در فضای بیرون تمرین دو و دوچرخه سواری را انجام دهند.

مشهدلو با بیان اینکه از مشکلات اساسی استان نبود استخر ویژه برای ورزشکاران این رشته است، اضافه کرد: در استان یک استخر قهرمانی فعال به نام استخر شهبازی در امجدیه داریم که تنها چند خط آن به مدت سه روز در هفته به ورزشکاران این رشته اختصاص می یابد.

ورزش سه‌گانه زنجان در تلاش برای رسیدن به جایگاه واقعی

وی افزود: رقبای اصلی تیم زنجان، تیم های تبریز و اصفهان هستند که استخر و سانس مستقل در اختیار دارند اما ما با استفاده از سه خط محدود، توانستیم ورزشکاران خوبی را به کشور معرفی کنیم اما این محدودیت باعث شده است که نتوانیم در بحث همگانی فعالیت بیشتری داشته باشیم.

زنجان همواره بر سکوهای قهرمانی سه گانه قرار دارد.مشهدلو گفت: زنجان همواره در ورزش سه گانه جزو سه تیم برتر کشور بوده است در مسابقات کشوری که در تبریز و در همه رده های سنی برگزار شد، تیم زنجان در رده نونهالان و جوانان به طور قاطع قهرمان ایران شد و ۲ تا سه مدال را در ۲ رده به دست آورد.

وی ادامه داد:در این مسابقات، مدال های ۲ رده کامل در اختیار زنجان بود و رده های بعدی هم مقام هایی را کسب کردیم که این موضوع نشان می دهد زنجان ظرفیت بالایی در این رشته ورزشی دارد و اگر امکانات بهتر و بیشتری فراهم شود به یقین فراتر از این می توانیم عمل کنیم.

رییس هیات ورزشهای سه گانه استان زنجان با تاکید بر لزوم حمایت مالی از این هیات ورزشی برای کسب موفقیت های هرچه بیشتر، اظهار داشت: حمایت های اداره کل ورزش و جوانان زنجان از این رشته کافی نیست و به دلیل تنگناهای مالی، ورزشکاران حرفه ای و شاخص این رشته به تیم های استانهای دیگر جذب می شوند و هم اکنون نیز تعدادی از این ورزشکاران در تیم های استانهای دیگر رقابت می کنند.

مشهدلو با بیان اینکه این رشته ورزشی پرهزینه است، یادآور شد: ورزش سه گانه زنجان در پنج رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال جزو سه استان برتر کشور است و حدود ۵۰ ورزشکار دارد که از این تعداد ۲۰ ورزشکار به صورت حرفه ای و ملی فعالیت می کنند.

زنجان از استانهای مطرح در رشته ورزشی ترای اتلون است

از ۱۵ ورزشکار دعوت شده به تیم ملی سه گانه پنج نفر از استان زنجان هستند.مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در این باره به ایرنا گفت: زنجان از استانهای مطرح در رشته ورزشی سه گانه است و در اردوی تیم ملی این رشته که خردادماه امسال به میزبانی زنجان برگزار شد، از ۱۵ ورزشکار دعوت شده به تیم ملی، پنج ملی پوش شامل "پوریا شامی، آرتین نصیری، مهدی انصاری، مهدی شافعیان و مهدی آقایی" به زنجان اختصاص داشت.

جواد بازرگان با بیان اینکه زنجان در این رشته ورزشی از استان های فعال و پیشرو در سطح کشور بوده و قهرمانان شایسته ای را تربیت کرده است، افزود: پویایی و رسیدن تیم های ورزشی به نتایج مطلوب، نیازمند حمایت مالی است که در این زمینه توان بخش دولتی محدود بوده و صنایع و بخش خصوصی باید در این زمینه ترغیب و تشویق شوند.

وی تاکید کرد: برخی رشته های ورزشی پرهزینه مانند ورزشهای سه گانه نیازمند حامی مالی است تا ظرفیت ها و استعدادهای موجود شکوفا شوند.

برآیند:

ورزش سه گانه یا ترای اتلون از رشته های مفرح،‌جذاب و سنگین است که استعدادهای بسیار زیادی در استان زنجان دارد.

استان زنجان از دیرباز قهرمانان و ورزشکاران خوبی را در این رشته ورزشی به کشور معرفی کرده و هم اکنون به یکی از قطب های این رشته در کشور تبدیل شده است.

این رشته ورزشی در استان زنجان برای رشد، معرفی و توسعه بیشتر نیازمند توجه مسوولان و حمایت مالی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha