دهیاری‌ها باید با اجرای طرح‌های درآمدزایی به خودکفایی برسند

زنجان -ایرنا- معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: دهیاری‌ها باید خودکفا باشند و برای تحقق این هدف به سمت اجرای طرح‌های درآمدزایی حرکت کنند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهیار نورعلی روز سه شنبه در همایش روز روستا در زنجان، افزود: روستاها هویت کشور هستند و حفظ هویت آنها ضروری است.

وی گفت: برای حفظ هویت روستا در درجه اول باید به مسائل کیفی در روستاها توجه کنیم.

نورعلی اظهار کرد: متاسفانه روستاها مولد بودن خود را از دست داده اند که این مساله به معنی از دست دادن هویت روستایی است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران در مناطق روستایی، زیرساخت ایجاد نکرده است، افزود: با این وجود باید کاری کنیم که نقش مولد بودن روستاها تقویت شود.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه دهیاران منشأ خدمات متعددی در روستاها هستند، افزود:دهیاران باید به این نکته واقف باشند که آنان منتخب شوراها هستند و نباید انتظار داشته باشند برای چند دوره دهیار باقی بمانند.

وی افزود: در استخدام نیروهای مورد نیاز دهیاری ها، امتیازاتی برای افرادی که چند دوره دهیار بوده و تجربه های مختلفی را کسب کرده اند، در نظر گرفته شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور افزود: حل مشکل بیمه دهیاران پاره وقت نیز در دست پیگیری بوده و برای این منظور بسته‌های خوبی در نظر گرفته شده است.

در زمان حاضر ۴۰ هزار دهیاری در کشور فعال است.

کارهای بزرگی در عمران روستایی زنجان انجام شده است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری زنجان نیز در این همایش، گفت: در استان وحدت خوبی در حوزه پیگیری برنامه های توسعه روستایی وجود دارد و کارهای بزرگی در دولت سیزدهم در عمران روستایی استان انجام شده است.

وجیه الله بیگدلی با بیان اینکه سال گذشته این استان بر اساس اطلاعات سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک)، در اجرای طرح‌های عمران روستایی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد، افزود: امسال نیز برای پیشبرد طرح های عمرانی در سطح روستا برنامه ها و اقدامات قابل توجهی در دست اجراست به طوری که در طرح های افتتاحی هفته دولت امسال، استان زنجان جزو رتبه های برتر کشور بود و این پیشتازی در مقایسه با استان های بزرگ معنای بیشتری پیدا می کند.

وی با بیان اینکه با تاسیس دهیاری در ۵۲ روستای جدید، تعداد دهیاری‌های استان به ۷۰۹ مورد رسیده است، گفت همچنین ۶۲۵ دهیاری در استان ارتقای درجه پیدا کردند که این موضوع در تخصیص اعتبار و ماشین آلات به دهیاری ها بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری زنجان از اختصاص ۱۵۸ میلیارد تومان وام کم بهره به دهیاری‌های این استان برای خرید ماشین آلات خبر داد و گفت: تاکنون تعدادی ماشین آلات سنگین و سبک از این محل برای دهیاری‌های استان تامین شده است.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار نفر است که این میزان ۳۷ درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.

استان زنجان ۹۲۵ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha