۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85261334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز بررسی اصالت کتیبه کشف‌شده در امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان

گنبدکاووس- ایرنا- چندی قبل خبر کشف یک کتیبه تاریخی در امام‌زاده عبدالله(ع) گرگان منتشر شد و به سرعت جامعه تاریخی گلستان را تحت تاثیر قرار داد تا جای که برخی‌ها آن را دارای قدمتی چند هزار ساله دانستند اما طبق اعلام مدیران اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف گلستان، اصالت کتیبه کشف‌شده در دست بررسی است.

به گزارش ایرنا، استان گلستان به واسطه قرارگیری در مسیر راه ارتباطی بین شرق و غرب ایران به عنوان بخشی از این سرزمین پهناور ایران دارای سابقه‌ای درخشان از نظر عرصه تاریخی است و بافت تاریخی گرگان یکی از نشانه‌های این تاریخ پرافتخار محسوب می‌شود.

شهر گرگان دیدنی‌های تاریخی و مذهبی مختلفی دارد و امامزاده عبدالله(ع) گرگان به عنوان مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از جمله این جاذبه‌های محسوب می‌شود که با معماری زیبای خود در حد فاصل میدان شهدا و میدان ترمینال واقع است.

به تازگی خبر کشف یک کتیبه تاریخی در این امام‌زاده در فضای مجازی انتشار یافت که مجموعه میراث فرهنگی گلستان ابتدا از آن اعلام بی اطلاعی کرد اما چندی بعد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در رابطه با رویت سنگ نوشته تاریخی در محوطه امام زاده عبدالله(ع) گرگان گفت: طبق اطلاع رسانی رسانه‌ها بر اساس مصاحبه رییس اوقاف شهرستان، این سنگ نوشته در امام زاده عبدالله(ع) رویت شده که متولی و متصدی آن اوقاف است و باید این اثر در اختیار کارشناسان ما قرار گیرد تا صحت آن بررسی شود.

محمدجواد ساوری افزود: موزه باستان شناسی کارشناسان خبره‌ای دارد که باید کتیبه در اختیارشان قرار گیرد تا بتوانند با دقت نظر خاص، تقویم زمانی آن را سنجیده و اعلام کنند.

وظیفه میراث فرهنگی در قبال کتیبه سنگی امام زاده عبدالله(ع) گرگان

مدیر امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم گفت: همکاران ما در فضای مجازی ویدئویی را از مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرگان مشاهده کردند که کنار یک سنگ نوشته در محوطه امام زاده عبدالله(ع) توضیح می‌دهد این سنگ نوشته قدیمی است و میراث باید نسبت به انتقال آن اقدام کند.

غلامرضا حمیدی افزود: آیین نامه شورای امنیت کشور مربوط به سال ۱۳۸۱ وظایفی را برای همه دستگاه‌ها تعریف کرده و آیین نامه‌ اموال فرهنگی، تاریخی و هنری نهادهای عمومی و دولتی مصوبه سال ۱۳۸۱ هیات وزیران را هم به صراحت تاکید کرده که تمام نهادهای عمومی و دولتی که مالک آثار فرهنگی و تاریخی هستند باید نسبت به حفاظت و نگهداری از آثار خود و همچنین معرفی‌ آنها به میراث فرهنگی اقدام کند.

حمیدی افزود: وقتی اثری در محدوده یک دستگاه و یا نهاد عمومی دولتی قرار دارد بر اساس شواهد و قرائن وظیفه آن سازمان و نهاد دولتی این است که به مفاد این آیین نامه‌ها پایبند باشد و نسبت به حفاظت و معرفی آثار اقدام کند.

وی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم با توجه به اینکه مرجع این بخش از نظر بدنه فکری دولت حساب می‌شود خدمات کارشناسی، راهنمایی، نظارت و برنامه‌های حفاظتی را در اختیار این نهادها قرار خواهد داد.

حمیدی افزود: این موارد را در اولین فرصت به اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان یادآوری کردیم و امیدواریم در قالب همکاری و هم‌فکری، اطلاعات علمی و تخصصی خود را به این مجموعه بدهیم که این سنگ نوشته و یا مواردی از این دست را در صورت برخورداری از پیشینه تاریخی با رعایت روند کارشناسی نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد میراث فرهنگی این است که وقتی مکانی با پیشینه تاریخی امام زاده عبدالله(ع) را داریم و این سنگ نوشته یک سندی دال بر اصالت و قدمت آن است اوقاف نسبت به حفظ، نگهداری، نمایش و معرفی این اثر و آثاری از این دست در همان مکان اقدام کند و میراث فرهنگی هم از نظر کارشناسی و نظارتی به طور کامل به آنها کمک خواهد کرد.

وی گفت: حفظ اثر در همان مکان، تاثیر بسیار خوبی بر روی گردشگری مذهبی امام زاده عبدالله(ع) خواهد گذاشت و غنای تاریخی و فرهنگی آن مکان را چندین برابر می‌کند.

انجام هماهنگی اوقاف با میراث فرهنگی گلستان برای تشخیص قدمت این کتیبه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان هم گفت: وجود کتیبه تاریخی در امام زاده عبدالله (ع) گرگان بدون اطلاعات کارشناسی مطرح شد و هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخ و قدمت آن در دست نیست.

حجت الاسلام حسین مهدیان افزود: هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی گلستان برای حضور کارشناسان متخصص به منظور بررسی کتیبه و تشخیص قدمت آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: در صورت تایید قدمت تاریخی اقدامات لازم با هماهنگی میراث فرهنگی در رابطه با این کتیبه انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha