گشتِ پایش و مراقبت آنفلوانزای پرندگان در قشم اجرا شد

 قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: گشت پایش و مراقبت فعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری اداره های جهاد کشاورزی و محیط زیست در این شهرستان مرزی اجرا شد.

محمد صدیق ارم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از انجام این بازدید و گشت مشترک، مراقبت و پایش این بیماری در سطح زیستگاه های حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر این جزیره است که شناسایی به موقع کانون های احتمالی بیماری در محیط به مهار و کنترل آن کمک می کند.

گشت پایش و مراقبت آنفلوانزای پرندگان در شهرستان قشم اجرا شد

رییس اداره دامپزشکی قشم توضیح داد: با توجه به آغاز فصل سرما و با عنایت به اینکه شهرستان مرزی قشم زیستگاه پرندگان مهاجر و آزاد پرواز است، بازدید کارشناسان اداره های دامپزشکی، جهادکشاورزی و محیط زیست از زیستگاه شهر درگهان و باغ پرندگان شهر سوزا در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

ارم اضافه کرد: در اجرا و انجام این بازدیدها ضمن اعلام موارد بهداشتی و توصیه های امنیت زیستی به مدیر مجموعه باغ پرندگان شهر سوزا، زیستگاه پرندگان شهر بندری درگهان نیز در رصد کارشناسان اداره های یادشده قرار گرفت و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شد تا وضعیت سلامتی پرندگان مهاجر و آبزی در تالاب ها و سواحل شهرستان مرزی قشم مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد.

گشت پایش و مراقبت آنفلوانزای پرندگان در شهرستان قشم اجرا شد

به گزارش ایرنا، دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، فعالیت های مربوط به امر دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد که با نبود آن بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان عضوی فعال از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علایم تنفسی پرنده‌ها همراه‌ است.

اُفت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است.

خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، خودداری از خرید پرندگان و طیور از فروشندگان سطح شهر، جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حَرّا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

قشم، بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان و دارای بیشترین سواحل در کشور است و هر سال پذیرای پرندگان مهاجر از اقصی نقاط جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha