وزیر فرهنگ: نگاه دولت سیزدهم تقویت صنعت نساجی است+ فیلم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت سیزدهم، نگاه این است که صنعت نساجی به عنوان مهمترین حوزه صنایع فرهنگی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه و رویداد بین‌المللی «مد و پوشاک خلاق» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه لباس، مهمترین مولفه رفتار فرهنگی آحاد مختلف جامعه است. بسیاری از قضاوت‌های ما از کنش‌های فرهنگی را همین نحوه استفاده، کیفیت و البسه‌ای که افراد استفاده می‌کنند شکل می‌دهد.

در آثار ممتاز پوشاک، ایرانی‌ها پیشتاز بودند

وی افزود: در جامعه ما هم که اساسا مبتنی بر هویت فرهنگی نظام یافته چند هزار ساله است، موضوع لباس همیشه در ایران مورد توجه بوده است. ما صنعت قدرتمندی داشتیم. شما حتی در هزاره های قبل هم می‌بینید در آثار ممتاز پوشاک، ایرانی‌ها پیشتاز بودند.

اسماعیلی با بیان این که نوع پوشاک ایرانی در دنیا همواره مورد توجه بوده است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر با اتفاقاتی که افتاد و اختلالاتی که در حوزه صنعت مد داشتیم مقداری تضعیف شده است و نتیجه اش را هم بعضا در همین بروز رفتارها می‌بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان اشتغال در حوزه صنعت نساجی بوده است و نشان از آن دارد که جهت‌گیری دولت در این زمینه دارد به نتیجه می‌رسد. نگاه ما هم در کارگروه مد و لباس این است که همه بخش های قوی حاضر در حوزه صنعت نساجی از همه حلقه‌ها اعم از تولید نخ تا بخش عرضه زنجیره ای است که باید در تمام بخش‌ها تقویت شود که نمایشگاه مد و لباس کمک به این کار است.

کارهای خوبی شده اما کفاف نیاز ما را نمی‌دهد

اسماعیلی افزود: کارهای خوبی تاکنون شده اما کفاف نیاز ما را نمی‌دهد. نیاز داریم هر چقدر که امکان‌پذیر است تولیدات را بومی‌سازی کرده و به صورت ارزان و با کیفیت خوب و در دسترس مردم، عرضه کنیم. در صحبت‌هایی که با غرفه‌داران داشتم هنوز نگرانی‌شان در سکوهای فروش است و باید آنها را تامین کنیم.

وی گفت: در قرارگاه زیست عفیفانه دولت روی عرضه مستقیم و بعضی سکوهای فروش برای حمایت از تولید کنندگانی که قدرت رقابت کمی در بازار دارند کار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سالن دیگری از من پرسیدند چرا بخش‌های تولیدی حوزه عفاف و حجاب کمتر در نمایشگاه حضور دارند که دبیر شورای فرهنگ عمومی پاسخ دادند هزینه‌های اینجا خیلی بالاست و نمی‌توانند حضور داشته باشند. البته سال گذشته به ویژن‌های مطرح به صورت رایگان غرفه دادیم اما باید حمایت مستمر باشد و دنبال این کار هستیم.

اسماعیلی گفت: امیدوارم با گام‌هایی که برداشته می‌شود شاهد تغییر محسوس برای بانوان که عمده مخاطب این کالاها هستند باشیم و گله‌مندی های متداولی که سالهاست می شنویم را کمتر بشنویم.

نخستین نمایشگاه و رویداد بین‌المللی «مد و پوشاک خلاق» تا ۲۶ مهر در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران سالن ۳۷a دایر است.

طراحی پوشاک و منسوجات، ترویج و آموزش به وسیله کاراکترسازی و الگوسازی، دیجیتال مارکتینگ و پوشاک سلامت‌محور و هوش مصنوعی از محورهای مهم این نمایشگاه و رویداد بین‌المللی است.

سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پیشتر گفته بود همه تولید کنندگان برای حضور در این نمایشگاه، ملزم به دریافت شناسه کالا هستند.

این نمایشگاه از دو روز پیش افتتاح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha