گازرسانی زیلایی بویراحمد به ۷۰ درصد رسید؛ نبرد با صخره ها برای رساندن شعله های گرمابخش

یاسوج- ایرنا-نگاه عدالت محور و مردمی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌ گازرسانی به جمعیت حدود ۱۸ هزار نفری زیلایی بویراحمد مرهمی بر زخم های کهنه این منطقه کم برخوردار، درورافتاده و سخت گذر کهگیلویه وبویراحمد شده است و با تزریق اعتبارات ویژه در دور نخست سفر رئیس جمهور هم اینک میزان پیشرفت فیزیکی آن به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، طرح گاز رسانی به زیلایی بویراحمد با آن همه شرایط سخت و فاصله فاحش آن با خطوط انتقال و گاز و تحمل رنج ها و سختی های مردان و زنان این روستاها رویایی بیش نبود، اما این روزها و با نگاه عدالت محور دولتمردان سیزدهم شاهد کوششی بی دریغ و تلاشی شبانه روز برای تحقق این آرزوی دیرینه این منطقه محروم هستیم و نبرد با صخره های سخت و عبور لوله های قطور گازرسانی به این روستاها با قوت ادامه دارد.

انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی بوده است که فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان برخی روستاهای این استان سالهاست تحمل می‌کنند.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

عملیات گازرسانی به مجموعه روستاهای زیلایی با ۱۶۲ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر هم اینک در دست اجراست.

گازرسانی زیلایی بویراحمد به ۷۰ درصد رسید؛ نبرد با صخره ها برای رساندن شعله های گرمابخش

پیشرفت ۷۰ درصدی بزرگترین طرح گاز رسانی در کهگیلویه و بویراحمد

نماینده حقوقی طرح گاز رسانی زیلایی گفت: بزرگترین طرح گاز رسانی کهگیلویه و بویراحمد در منطقه کم برخوردار زیلایی تا سه ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد.

بهمن خضوعی تاکید کرد: طرح گاز رسانی به این منطقه بزرگترین طرح در سطح استان به طول ۱۶۲ کیلومتر است، از این مقدار ۱۲۰ کیلومتر پلی اتلین و ۴۲ کیلومتر خط فلزی است که در پنجاه روستا جاگذاری شد.

وی تصریح کرد: این طرح از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شده است و هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

نماینده حقوقی طرح گاز رسانی زیلایی از بهره برداری کامل این طرح تا سه ماه آینده خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر طرح در نقاط سخت گذر در حال اجرا است و مراحل جوشکاری برای جلوگیری از مسدود شدن راه ارتباطی، در کانال انجام می‌شود.

خضوعی تصریح کرد: در هفت نقطه این طرح ۱۰۰ نفر نیرو و ۳۲ دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک مشغول به کار هستند.

وی اعتبار اولیه این طرح را ۱۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با بهره داری کامل از این طرح ۱۰ هزار نفر در بیش از ۵۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد از گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

۱۷۴۰ میلیارد ریال وزیر نفت به ابرپروژه زیلایی اختصاص داد

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: این پروژه بزرگ چهار هزار و چهارصد و پنجاه خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر را زیر پوشش گازرسانی قرار می دهد. همچنین ۶۶۰ خانوار هم در مسیر لردگان از آن بهره مند خواهند شد.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: این پروژه بزرگ چهار هزار و چهارصد و پنجاه خانوار جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر را تحت پوشش گازرسانی قرار می دهد. همچنین ۶۶۰ خانوار هم در مسیر لردگان از آن بهره مند خواهند شد.

مهدی روشنفکر افزود: حدود یکهزار و ۷۴۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار از وزیر نفت گرفته شده است.

وی ادامه داد: شعله های گاز به زودی در زیلایی روشن خواهد شد و آرزوی چندین ساله مردم این منطقه تحقق خواهد یافت.

مهاجرت معکوس با گازرسانی به روستاهای دور افتاده

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: گازرسانی روستایی نقش مهمی در توسعه استان و مهاجرت معکوس روستایی دارد که در این راستا حدود ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم ۱۵۱ روستای استان گاز رسانی شده اند و شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای استان هستیم.

ریحان بهادر اظهار کرد: میزان اعتبار هزینه شده برای گاز رسانی به این روستاها ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۸ روستا تاکنون گازدار شده اند، اضافه کرد: تعداد خانواده های بهره بردار از گاز طبیعی در قالب این ۱۵۱ روستا ۹ هزار و ۳۷۸ خانوار بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری (۲۱ شهر استان) و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان (یک هزار و ۵۸ روستای استان) از نعمت گاز برخوردار اند.

درصد برخورداری شهرستان های استان از گازرسانی شامل ۹۵ درصد جمعیت شهرستان کهگیلویه، ۸۱ دردص جمعیت بهمئی، ۹۷ درصد باشت، ۸۹ درصد لنده، ۹۵ درصد دنا، ۸۴ درصد چرام، ۹۶ درصد بویراحمد، مارگون ۲۷ درصد که با اتمام طرح بزرگ گازرسانی به زیلایی درصد برخورداری از گاز به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر ۱۴ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شعله های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

همچنین جان بلوط های استوار از تیزی تیشه ها در امان می مانند و جلو هجوم روستاییان به شهر ها و توسعه حاشیه نشینی گرفته خواهد شد.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha