ارتباط زلزله هرات با زلزله‌های اخیر خراسان رضوی به نمونه برداری نیاز دارد

مشهد- ایرنا- رییس شبکه لرزه نگاری استان خراسان رضوی وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران گفت: زلزله منطقه هرات با زلزله‌های رخ داده روز دوشنبه نیشابور و شاندیز در منطقه خراسان رضوی نیاز به نمونه برداری دارد تا اگر ارتباطی بین آنها وجود داشته باشد بیان شود.

رضا آسایش پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:به راحتی نمی توان شکل گیری ۲ زلزله رخ داده در نزدیکی مشهد و ارتباط آن با زلزله هرات که با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر شکل گرفته است مرتبط دانست و این کار پیچیده نیاز به نمونه برداری علمی و تخصصی دارد.

وی ادامه داد: روند زلزله‌های افغانستان اکنون کاهنده است و البته تاکنون چند افزایش بزرگی زلزله هم رخ داده اما روند بقیه کاهنده بوده است و در بررسی انجام شده این روند کاهنده در حال طی کردن مسیر خود است و ایجاد پس‌لرزه نیز ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.

رییس شبکه لرزه نگاری استان خراسان رضوی تاکید کرد: بین گسل هرات و هریرود تا منطقه‌ نیشابور و شاندیز در خراسان رضوی نزدیک به حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و این فاصله به راحتی نمی‌تواند بر روی گسل های نزدیک شهر مشهد اثرگذار باشد و به برداشت میدانی نیاز دارد.

آسایش پور افزود:روند اصلی مقابله با کاهش اثر زلزله مستحکم سازی، سازه است و در شهر مشهد سازه هایی که بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی ساخته شده باشد، تاب آوری زیادی دارند و به راحتی در مقابله زلزله، فرو نمی‌ریزند.

وی اضافه کرد:آن چیزی که اکنون مشاهده می‌شود این است که هر چه به کانون زلزله نزدیک می‌شویم به واسطه عدم استحکام سازه ها به خصوص سازه های روستایی در مناطق تایباد و تربت جام ، تخریب هایی شکل گرفته ولی در شهرها فقط به صورت ترک هایی روی دیوار اثر گذاشته است.

رییس شبکه لرزه نگاری استان خراسان رضوی گفت:سازمان نظام مهندسی بر اساس لرزه خیزی و مخاطرات طبیعی منطقه، استانداردهایی برای استحکام بنا درنظر می‌گیرد و اگر سازه ها در مشهد بر اساس این آیین نامه ساخته شده باشند در مقابله با زلزله تاب آوری دارند همان گونه که در زلزله بم نیز شاهد بودیم سازه های استاندارد که بر اساس قواعد مهندسی ساخته شده بودند، دچار کمترین تخریب شدند و بیشترین آسیب‌ها در سازه‌های غیر استاندارد رخ داد.

آسایش پور افزود: باید این موضوع در سطح جامعه فرهنگ سازی شود که هزینه برای ساخت سازه استاندارد باعث حفظ جان خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا آماری در خصوص سازه های غیر استاندارد به خصوص در حاشیه شهر مشهد در اختیار دارد یا خیر اظهار کرد: متولی این بخش شهرداری است که بر ساخت و ساز در شهر نظارت دارد و ما به عنوان دستگاه تخصصی مشاوره‌های لازم را داده ایم ولی تصمیم سازی به لحاظ قانونی در این مسائل بر عهده ما نیست.

رییس شبکه لرزه نگاری استان خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد زلزله های دنیا به واسطه گسل‌ها رخ می دهند و هفت درصد علت آتش فشانی و سه درصد نیز علل دیگر دارند و در منطقه خراسان رضوی هم گسل‌هایی وجود دارد و ایجاد زلزله نیز امری طبیعی است که شواهد تاریخی و دستگاهی نیز آن را تایید می‌کند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز شنبه (۱۵ مهر ماه) در ۴۰ کیلومتری غرب شهر هرات افغانستان به وقوع پیوست و در ولایات همجوار بادغیس و فراه نیز احساس شد.

براساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی منابع افغانستان، چهار هزار و ۵۰۰ نفر در اثر زمین‌لرزه روز شنبه ولایت هرات کشته و زخمی شدند.

پس از اولین زمین لرزه، چندین زمین لرزه دیگر به بزرگی ۵.۶ ، ۴.۱ و ۶.۵ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) رخ داده است که مردم را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ زلزله ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر بین خرو و نیشابور به وقوع پیوست که این زمین لرزه در مشهد هم احساس شد.

همچنین در ساعت ۱۶:۱۶ دقیقه همان روز زلزله دیگری با بزرگی ۳.۵ ریشتر در نزدیکی شهر نیشابور و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد که باز هم در مشهد احساس شد.

سپس زلزله‌ای خفیف با شدت ۲.۷ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین شاندیز را لرزاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha