۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85261804
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شروعی شاد با شادپیمایی و نه به جنگ در تئاتر خیابانی مریوان +فیلم

سنندج-ایرنا- شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عصر امروز سه‌شنبه با حرکت شادپیمایی از میدان امام شافعی شهر مریوان به سمت پارک شانو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مریوان، پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پنج تا ۱۰ آبان سال ۱۴۰۰ برگزار شد اما سال گذشته این رویداد فرهنگی و هنری برگزار نشد.

شانزدهمین دوره این جشنواره با حرکت کارناوال و همراهی یک گروه نمایشی از میدان امام شافعی شهر مریوان به سمت پارک شانو آغاز شد و در این مسیر به فاصله های مشخص شده گروه های دیگر هم مستقر شده بودند و با آمدن کارناوال به آنها می پیوستند افزون بر این مسئولان و اقشار مختلف مردم هم تا رسیدن به پارک شانو این هنرمندان را همراهی کردند.

کارناوال که به پارک شانو رسید مردم روی سکوها به انتظار نشسته بودند و برخلاف روال گذشته که بسیار خشک و جدی شروع می شد این دوره با اجرای تئاتری ها آغاز شد.

شروعی شاد با شادپیمایی و نه به جنگ در تئاتر خیابانی مریوان +فیلم

گروه هەلپەرکی دوانزه سواره مەریوان هم در این مراسم اتحاد و همدلی و انسجام بین مردم را با اجرای زیبای خود به نمایش گذاشتند.

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بستری برای انتقال اعتراض نسل کشی در غزه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این مراسم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یکی از مصادیق و مظاهر فرهنگی استان خواند و اظهار کرد: کردستان به عنوان سرزمین فرهنگ و هنر شناخته شده است و یکی از دلایل آن به برگزاری جشنواره های مختلف هنری در طول سال برمی گردد.

مهدی رمضانی با بیان اینکه زبان هنر به ویژه هنرهای نمایشی نافذ و گیرا و همه پسند است، افزود: با استفاده از هنرهای نمایشی می توان بسیاری از مفاهیم و نیازمندی های جامعه را منتقل کرد.

وی ادامه داد: به لطف انقلاب اسلامی رویکرد تئاتر از هنری اعتراضی بی جهت به هنری دارای اصالت و تاثیرگذاری بالا و دارای مظاهر فاخر هنر اسلامی تغییر یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: بی شک همه ما در این روزها که شاهد نسل کشی رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه هستیم با مردم فلسطین ابراز همدردی می کنیم.

رمضانی یادآور شد: امیدواریم هنرمندان با انتقال اعتراض خود و مفهوم بزرگ دفاغ از مردم مظلوم فلسطین گوهر دیگری بر تارک این جشنواره قرار دهند.

شروعی شاد با شادپیمایی و نه به جنگ در تئاتر خیابانی مریوان +فیلم

شهردار مریوان در افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: مریوان شهر مرزی است و افزون بر این دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که همین منجر به حضور مسافران زیادی در آن شده است.

سامان سعیدی اضافه کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم به ظرفیتی برای حضور بیشتر گردشگران تبدیل شده است و برای برگزاری هرچه باشکوه تر آن از همه امکانات و توانمندی خود استفاده خواهیم کرد.

نمایش نیشتمانی مەرگ (سرزمین مرگ) به کارگردانی مختار محمدی از هنرمندان شناخته شده مریوانی در افتتاحیه این جشنواره به اجرا درآمد که در آن سوز و ناله مادران در خاورمیانه را به نمایش گذاشتند و در پایان هم به همراه حاضران یکصدا شعار نه به جنگ را سر دادند و آرزوی پایان جنگ را کردند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در۶ بخش آزاد، آیینی- سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولان، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت در چهار روز برگزار می شود.

داوران این دوره از جشنواره متشکل از بهروز غریب پور، محمودرضا رحیمی، بهمن صادق حسنی، رضا فیاضی، افشین خدری و امیرحسین شفیعی است.

نمایش مریوان به کارگردانی بهنام کاوه و لحظه آخر به کارگردانی آنور کایا از ترکیه، ۲ نمایشی هستند که بعد از برگزاری افتتاحیه و اجرای کارناوال در پارک شانو به اجرا در می آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha