رایزنی نخست وزیر انگلیس با رهبران عربستان و قطر/سوناک به فلسطین اشغالی می‌رود

لندن- ایرنا- دفتر نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ریشی سوناک با ولیعهد عربستان سعودی و امیر قطر درباره تحولات فلسطین رایزنی کرده است. همچنین شبکه خبری اسکای از برنامه سفر وی به فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد، اعلام کرد که در جریان تماس تلفنی سوناک با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دو طرف درباره آخرین وضعیت درگیری‌ها در غزه رایزنی کردند و نخست وزیر انگلیس از اقدامات عربستان سعودی برای پیدا کردن راه حل مسالمت آمیز در این زمینه استقبال کرد.

در بیانیه دفتر سوناک آمده است: دو طرف بر اهمیت اجتناب از بی‌ثباتی بیشتر در سراسر خاورمیانه توافق کردند و متعهد شدند که اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها هماهنگ کنند.

نخست وزیر انگلیس بر اساس بیانیه صادر شده، اعلام کرد که این کشور کمک‌های بشردوستانه بیشتری را برای فلسطینی‌ها در غزه ارائه خواهد کرد و به حمایت از آرمان‌های مشروع مردم فلسطین برای تشکیل کشور، در کنار شرکای منطقه‌ای خود از جمله عربستان سعودی، اردن و مصر ادامه خواهد داد.

سوناک همچنین با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی درباره حوادث غزه به طور تلفنی صحبت کرد. بر اساس بیانیه صادره، نخست وزیر انگلیس طرف قطری را در جریان تلاش‌های لندن برای «حمایت از اسرائیل و حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و اتباع انگلیسی گرفتار» قرار داد.

آن‌ها درباره نحوه همکاری‌های فی‌مابین، از جمله در مورد تضمین عبور امن کمک‌های بشردوستانه به غزه و تلاش‌های فوری برای تضمین آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو کردند. سوناک در این تماس تلفنی، از نقش امیر قطر در پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای تشکر کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، رهبران دو کشور تاکید کردند که «نباید اجازه داد درگیری‌های اخیر، کل منطقه را بی ثبات کند و باعث خونریزی بیشتر شود.»

در همین حال شبکه اسکای نیوز گزارش داد که ریشی سوناک قرار است روز پنجشنبه راهی فلسطین اشغالی شود. این شبکه خبری افزود که سفر وی «می تواند بخشی از یک سفر گسترده تر به منطقه باشد که شامل اردن و مصر نیز می شود.»

در روزهای گذشته شماری از مقام‌های غربی از جمله جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز طبق گزارش‌ها قرار است فردا راهی سرزمین‌های اشغالی شود.

دولت‌های غربی از آغاز عملیات طوفان الاقصی، ضمن محکوم کردن نیروهای مقاومت، با رژیم صهیونیستی اعلام همبستگی کرده‌اند و چشمان خود را به روی هزاران کشته و زخمی در نوار غزه بسته‌اند.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین غافلگیر و شکست مفتضحانه‌ای را طی چند روز گذشته متحمل شده با اقدامی غیر انسانی تمام گذرگاه‌های غزه را بسته تا مقاومت فلسطین را ناگزیر به توقف عملیات دلاورانه «طوفان الاقصی» کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha