۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85261957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تئاتر"تک"، چشم‌انداز روشن ملایر در عرصه نمایش+فیلم

همدان-ایرنا- قطب تئاتر استان همدان با تعصب و همیّت دست‌اندرکاران عرصه نمایش، بار دیگر یکی از اولین‌های خود را رقم زد و با برگزاری نخستین جشنواره استانی تئاتر "تک" باب جدیدی برای درخشش هنرمندان این دیار گشود.

به گزارش ایرنا، تک‌گویی یا مونولوگ یکی از شگردهای ادبیات داستانی و هنرهای نمایشی است که در آن شخصیت داستان یا گوینده شعر خطابه یا داستان یا وصف و درددلی را به تنهایی، خطاب به خود یا بینندگان و شنوندگان عرضه می‌کند و در برابر دیالوگ(همگویی) قرار می‌گیرد.

تک‌گویی ممکن است پاره‌ای از داستان و نمایشنامه را تشکیل دهد یا خود، داستان یا نمایشنامه‌ای مستقل باشد، یکی از مشهورترین تک‌گویی‌ها در ادبیات قطعه «بودن یا نبودن» از نمایشنامه هملت اثر شکسپیر است.

فرقی نمی‌کند تئاتر مانند اپرا باشد یا موزیکال، خیمه‌شب بازی، پانتومیم، تئاتر خیابانی، شورایی و یا تئاتر تک یا مونولوگ، مهم این است که تئاتر همان واژه زندگی است.

دقیقا لحظه شکل‌گیری نمایشنامه اولین رویداد آفرینش شکل می‌گیرد و بعد با ذهن خلاق و مکاشفه‌گر کارگردان خلق صحنه‌ای روی می‌دهد و در پایان این بازیگر است که باکنشگری، مکاشفه و تجسس در لایه‌های درونی نقش وارد می‌شود و به نقشی نوشته بر کاغذ جان می‌بخشد.

و امروز قطب تئاتر پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، صحنه هنرنمایی تئاتریان بود، آن هم به واسطه همت و غیرت نام‌آوران هنر تئاتر ملایر همچون "محمد قاسمی" و "پری بارانی" زوج هنری ملایر که در آوردگاه هنر یکّه‌تاز بلامنازع نمایش صحنه‌ای استان و بلکه کشور هستند.

و این روزها قطب تئاتر پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، صحنه هنرنمایی تئاتریان بود، آن هم به واسطه همت و غیرت نام‌آوران هنر تئاتر ملایر همچون "محمد قاسمی" و "پری بارانی" زوج هنری ملایر که در آوردگاه هنر از یکّه‌تازان نمایش صحنه‌ای استان و بلکه کشور هستند.

در کنار تئاتریان بنامِ ملایر، هنرمندان صاحب نام استان همچون "حامد ترابی" و پیشکسوت سینما "مسعود چوبین" و البته حمایت‌های بی‌چون و چرای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان، یاریگر زوج هنری ملایر بودند تا با برگزاری نخستین دوره جشنواره استانی تئاتر"تک"، تندیس‌ها و لوح افتخار را در آسمان شهر به پرواز درآوردند و برای چندمین بار نام ملایر بر بام هنر نمایش ایران بنشیند.

تئاتر"تک"، چشم‌انداز روشن ملایر در عرصه نمایش

پویایی هنر، مستلزم حمایت است

"مسعود چوبین" پیشکسوت بازیگری در عرصه سینما و تلویزیون که بازیگری را از ۱۳ سالگی با حضور در اولین فیلم "عباس کیارستمی" بنام "مسافر" آغاز کرد، به عنوان یکی از داوران جشنواره تئاتر "تک"، تجربیات خود را در اختیار هنرجویان عرصه نمایش قرار داد تا ملایر بتواند با تربیت هنرمندان علاقه‌مند در حوزه تئاتر، اتفاقی نو را رقم بزنند.

وی که هنر بازیگری را در آموزشگاه آزاد سینمایی "روزنه" و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذرانده و با کارگردانان صاحب‌نامی همچون "عباس کیارستمی"، "مجید مجیدی"، "سیروس مقدم"، "یدالله صمدی"، "ابراهیم فروزش" و "پوران درخشنده" همکاری کرده‌ است، کوله‌باری از تجربه است که هر آنچه در عرصه سینما و تلویزیون و عرصه بازیگری دارد، بدون منت و چشم‌داشت به هنرمندان عرصه نمایش عرضه کند.

چوبین در گفت و گو با ایرنا تاسیس و راه‌اندازی اولین موسسه فرهنگی و هنری در ملایر را اتفاقی میمون و مبارک در عرصه هنر به ویژه تئاتر دانست و گفت: پس از سال‌ها تلاش و ممارست "محمد قاسمی" و همسرش "پری بارانی" امروز شاهد فعالیت این موسسه هستیم که برگزاری نخستین جشنواره استانی تئاتر "تک" را در پرونده هنری خود ثبت کردند.

پیشکسوت سینما: جشنواره استانی تئاتر "تک" مطلوب و فاخر برگزار شد و از رده‌های مختلف سنی در این جشنواره هنزنمایی کردند و استعدادهای نابی را شناسایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این موسسه برای ادامه راه نیاز به حمایت مسوولان دارد، بیان کرد: موسسه فرهنگی و هنری "باران" چشم و چراغ هنر این شهرستان است.

این هنرمند سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه ادارات و ارگان‌های این شهرستان می‌توانند از توانمندی این موسسه در برگزاری جشن‌ها استفاده کنند،گفت: هنر و پویایی آن بدون شک نیاز به حمایت دارد.

چوبین با اشاره به برگزاری جشنواره استانی تئاتر "تک"، ادامه داد: از رده‌های مختلف سنی در این جشنواره هنزنمایی کردند و استعدادهای نابی را شناسایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم ملایر باید تعصب نشان داده و همکاری کنند تا فرزندان علاقه‌مند آنها به هنر تئاتر در این موسسه تربیت شوند، افزود: عرصه هنر در این شهرستان با همراهی و مشارکت مردم به منصه ظهور می‌رسد.

چوبین با بیان اینکه زوج هنری تئاتر ملایر و موسسان تماشاخانه باران، همواره دغدغه هنر را دارند اقدام آنها را در راه‌اندازی این موسسه ستودنی خواند و گفت: حمایت مسوولان فرهنگ و ارشاد پشتوانه محکمی برای این هنرمندان است.

تئاتر"تک"، چشم‌انداز روشن ملایر در عرصه نمایش

وی یادآور شد: در دوره‌های گذشته به دلایل مختلف فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانست هنرمندان را جذب کند و به همین دلیل هنرمندان بزرگی همچون "محمد قاسمی" و "پری بارانی" از ملایر کوچ کردند و امروز با حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازگشت دوباره به این شهرستان، بنای کارهای بزرگی را طراحی کرده‌اند.

این هنرمند سینما و تلویزیون حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان از هنر را قابل تقدیر دانست و گفت: به طور حتم این حمایت موجب دلگرمی هنرمندان و پویایی هنر است.

چوبین ادامه داد: برخی از هنرمندان با وجود اینکه تازه کار آموزشی خود را در این موسسه آغاز کرده بودند، اما بسیار خوب ظاهر شدند که نشان از حرفه‌ای بودن آموزش‌ها در این موسسه دارد.

وی این اطمینان را داد که جشنواره تئاتر "تک" در دوره‌های بعد در سطح بهتر و بالاتری برگزار خواهد شد و از اعتبار بیشتری می‌توانیم برخوردار باشیم.

هنرمند باید دیده، نقد و هدایت شود

"حامد ترابی" کارشناس ارشد پژوهش هنر که رب قرن است در عرصه تئاتر و هنر نمایش سابقه هنری و تولید بیش از ۱۰۰ اثر در حوزه نمایش را در کارنامه هنری خود دارد و در جشنواره‌های مختلف حضور داشته، از دیگر داوران این جشنواره بود و این رویداد هنری را برای استان همدان و شهرستان ملایر اتفاقی نو و تازه در عرصه نمایش دانست.

وی گفت: به همت موسسه باران اولین جشنواره تئاتر تک برگزار شد که بسیار پرقدرت و پر از موفقیت و اعتماد به نفس برای هنرمندان و هنرجویانی که برای اولین بار روی صحنه می‌روند، بود و این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.

ترابی ابراز امیدواری کرد: این جشنواره پر از تجربه و اتفاقات خوشایند برای هنرجویانی باشد که در رویداد هنری شرکت کردند و در این مسیر قدم گذاشتند و خودشان را به چالش کشیدند.

هنرمند تئاتر استان همدان: هر اتفاق هنری که رخ می‌دهد، بدون شک تاثیر بسزایی روی هنر و هنرمندان دارد، چراکه تبادل فرهنگ، ایده‌ها و تجربیات می‌شود و هنرمندان در کنار هم به رشد و بالندگی می‌رسند.

وی برگزاری اینگونه جشنواره‌ها را یک خودآزمایی و عرضه توانایی هنرمندان در عرصه هنر دانست و اظهار داشت: شرکت‌کنندگان بسیار خوب کار کردند و ایده‌های خلاقانه و نویی ارائه کردند که قابل تحسین است.

این هنرمند عرصه تئار درباره تئاتر "تک" یا "مونولوگ" تاکید کرد: مونولوگ می‌تواند پاره‌ای از یک نمایشنامه یا یک داستان باشد و یک اتفاقی را خودش رقم بزند و متن مستقلی داشته باشد یا یک نمایشگاه بزرگ و معاصری باشد.

از درگاه هنر باید اتفاقات خوبی برای مردم رقم بخورد

ترابی با تاکید بر اینکه هنر و هنرمند اگر مخاطب نداشته باشد ارزشی ندارد، ادامه داد: هنرمند وقتی می‌تواند خود را نشان دهد که مخاطب داشته باشد و باید کسی او را ببیند و نقد و هدایت کند.

به گفته وی؛ هر اتفاق هنری که رخ می‌دهد، بدون شک تاثیر بسزایی روی هنر و هنرمندان دارد، چراکه تبادل فرهنگ، ایده‌ها و تجربیات می‌شود و هنرمندان در کنار هم به رشد و بالندگی می‌رسند.

ترابی معتقد است: بی‌تاثیر نیست در این رویداد هنری ۱۵ گروه در کنار هم قرار گرفتند و تجربیات، ایده‌ها و نظریه‌های خود را به نمایش می‌گذارند و نسبت به گروه‌های دیگر خودشان را محک می‌زنند.

وی ادامه داد: به طور قطع این اتفاق می‌تواند مسیر را برای هنرمندان تئاتر باز کند که پر از خلاقیت، ایده‌پرزدای و توانایی و کوله‌باری از تجربه برای آنان باشد.

ترابی خاطرنشان کرد: از درگاه هنر باید اتفاقات خوبی را برای مردم رقم بزنیم، چراکه بسیاری از این جوانان و نوجوانان امیدهای بزرگی دارند و یک راه تحقق آرزوهای آنان، برگزاری چنین رویدادهایی است.

وی گفت: "محمد قاسمی" چون دغدغه فرهنگی دارد، با تمام توان وارد کار شد و موسسه‌ای را راه‌اندازی کرد که می‌تواند حتی با آموزش و تربیت یک نفر، آینده یک جوان را تضمین کند.

تئاتر"تک"، چشم‌انداز روشن ملایر در عرصه نمایش

ملایر صاحب سالن پلاتو شد

"پری بارانی" بانویی خلاق و هنرمند در عرصه تئاتر استان و کشور است که تندیس‌ها و دیپلم‌های افتخار بسیاری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده و شهرستان ملایر به وجود چنین هنرمندان شاخصی بر خود می‌بالد.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سالهاست دنبال این هستیم که در ملایر پلاتو بزنیم، آرزویی که پس از سال‌ها تلاش و خوردن خاک صحنه، محقق شد.

بارانی با بیان اینکه سالن پلاتو ظرفیت ۱۲۰ مخاطب را دارد که می‌توانند در آن تئاتر بییند، افزود: برگزاری جشنواره استانی تئاتر "تک" نخستین گام مهم ما پس از راه‌اندازی موسسه بود.

هنرمند تئاتر: یکی از اتفاقات خوب این جشنواره معرفی یک کار منتخب به جشنواره ملی ارسباران است که از سال آینده قرار است بین‌المللی شود.

وی یادآرو شد: ابتدا قرار بود جشنواره را بین هنرجویان ملایری برگزار کنیم، اما به این نتیجه رسیدیم جشنواره استانی برگزار شود و در تلاش هستیم جشنواره را در دوره بعد به صورت ملی برگزار کنیم.

بارانی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب این جشنواره معرفی یک کار منتخب به جشنواره ملی ارسباران است که از سال آینده قرار است بین‌المللی شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی هنرجویان پس از پایان دوره، می‌توانند روی صحنه اجرا داشته باشند و جلوی تماشاگران اجرا کنند،این اتفاق را برای هنرمندان کم‌سابقه دانست.

بارانی با بیان اینکه اکثر کلاس‌های آموزشی به دادن مدرک ختم می‌شود، بیان کرد: موسسه فرهنگی و هنری باران علاوه بر ارائه مدرک معتبر، محیطی را برای هنرجویان فراهم کرده که بتوانند یا خودشان کارگردانی کنند یا با کارگردانی معتبر موسسه، کار روی صحنه ببرند و فعالیت‌شان بی‌نتیجه نماند.

وی ابراز امیدواری کرد: هنرمندان ملایر در این تماشاخانه ثبت‌نام کنند و در زمینه‌هایی همچون دوبلوری، بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و عروسک‌سازی دوره ببینند.

این هنرمند تئاتر گفت: اجراها در جشنواره استانی تئاتر "تاک" بسیار خوب و فراتر از انتظار بود و انتظار چنین تولیداتی را از هنرجویان نداشتیم، چون برخی از آنها کار اولشان بود.

تئاتر"تک"، چشم‌انداز روشن ملایر در عرصه نمایش

بارانی با اشاره به اینکه کارهای حرفه‌ای نیز علاوه بر ملایر از شهرهای همدان و نهاوند داشتیم، افزود: این جشنواره در مقایسه با بسیاری از جشنواره‌های تئاتر تک که شناخته شده هستند و برای چندین دوره برگزار می‌شوند، فراتر بود.

به گفته وی؛ استقبال از جشنواره بسیار خوب بود، به گونه‌ای که برای هر اجرا سالن پُر بود.

بارانی ضمن قدردانی از حمایت‌های رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و "حسین صفی" کارشناس مسئول هنرهای نمایشی استان همدان، بیان کرد: در تئاتر تک یا مونولوگ، اجراها کوتاه و تک نفره است و زمان آن از ۲۰ دقیقه تا ۳۵ دقیقه است.

حمایت شورای اسلامی شهر ملایر از هنرمندان

از اتفاقات خوب نخستین جشنواره استانی تئاتر "تک" حضور حجت الاسلام "احمد چهاردولی" عضو شورای اسلامی شهر ملایر و رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در این جشنواره و آعلام آمادگی شورای اسلامی شهر ملایر در حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری بود.

حجت الاسلام چهاردولی خطاب به مدیر موسسه فرهنگی و هنری باران گفت: چنانچه برنامه و رویدادی هنری تعریف کنید و به شورا بدهید، ما اهتمام و جدیت در حمایت از هنرمندان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهر داریم.

به گزارش ایرنا؛ جشنواره استانی تئاتر «تک» برای نخستین بار در استان همدان و به میزبانی شهرستان ملایر، به همت موسسه فرهنگی و هنری "باران" و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری ملایر برگزار شد.

طبق نظر هیات داوران ۱۵ نمایش برای حضور در این جشنواره تایید شد که از برگزیدگان در سه بخش بازیگری زن، بازیگری مرد و کارگردانی با اهدای لوح، جایزه نقدی و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.

هیات داوران «مسعود چوبین» از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه سینما و تلویزیون، «حامد ترابی» از هنرمندان به نام تئاتر استان همدان و «پری بارانی» از دیگر هنرمندان به نام و با تجربه عرصه نمایش بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha