مجلس نمایندگان آمریکا همچنان بدون رئیس؛ مخالفت جمهوریخواهان با جیم جردن

نیویورک – ایرنا- جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی (۱۷ اکتبر ۲۰۲۳) در اولین رای‌گیری پس از برکناری کوین مک کارتی، به  جیم جردن، برای ریاست مجلس نمایندگان رای  ندادند و این مجلس برغم گذشت دو هفته، همچنان بدون رئیس است.

به گزارش ایرنا از نیویورک، انتظار می‌رود رای گیری بیشتری انجام شود. در این میان، جیم جردن سعی دارد برای کسب صندلی کوین مک کارتی برکنار شده، حمایت بیشتری بدست آورد.

دو هفته پس از برکناری مک کارتی توسط جمهوری خواهان تندرو، رای مجلس نمایندگان به سرعت تبدیل به یک رقابت انتخاباتی تبدیل شده است.

حدود ۲۰ جمهوریخواه از دادن رای خود به جردن خودداری می کنند و نماینده اوهایو و حامی سرسخت دونالد ترامپ را برای کرسی قدرتمند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بسیار افراطی می دانند.

اما مشخص نیست این نمایندگان تا چه حد می توانند به مخالفت خود ادامه دهند. جردن در روزهای گذشته توانسته است نظرات مخالف با خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنان بدون رئیس؛ مخالفت جمهوریخواهان با جیم جردن

 «کوین مک کارتی» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در رای گیری روز سه شنبه به وقت محلی برابر با سوم اکتبر و ۱۱ مهر در این مجلس و در جنگ داخلی جمهوریخواهان برای نخستین بار از سوی اعضای مجلس نمایندگان برکنار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، کوین مک کارتی نخستین رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا است که از سوی همکارانش و با طرح هم حزبی هایش عزل می شود. او  با طرح ارائه شده از سوی یکی از هم حزبی هایش به این سرنوشت سیاسی دچار شد.

مک کارتی ۵۸ ساله در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا با ۲۱۶ رای مثبت در برابر ۲۱۰ رای منفی نمایندگان از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد.

تصمیم برای استیضاح مک کارتی، به پیشنهاد مت گاتز  یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و وفادار به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شد که رهبری بخشی از محافظه‌کاران تندرو در حزب جمهوریخواه را بر عهده دارد.

این رای گیری تنها چند روز پس از آن رخ می دهد که اختلافات داخلی جمهوری خواهان، دولت آمریکا را به آستانه تعطیلی بر سر لایحه بودجه این کشور نزدیک کرد. طرح برکناری مک کارتی از سوی هم حزبی تندرو اش در پی آن مطرح شد که با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت بایدن همکاری کرد. جمهوریخواهان تندرو و  طرفداران ترامپ به دلیل توافق مک‌کارتی با دولت بایدن برای افزایش سقف بدهی و تصویب بودجه کوتاه‌مدت از  عملکرد مک کارتی راضی نبودند.

پیش از این رای گیری، موافقان و مخالفان  مک‌کارتی یک ساعت در صحن علنی مجلس نمایندگان درباره دلایل ماندن یا برکناری او  بحث کردند.

مت گاتز نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا و طراح برکناری مک کارتی در سخنانی گفت: مک کارتی توافقاتی را که با ما در ژانویه گذشته انجام داد، نقض کرد.  او مجلس نمایندگان را فلج کرد و پیش نویس لوایح تخصیصی را در نظر نگرفت.

 نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس آمریکا، ۲۱ مهرماه جیم جردن را در یک جلسه‌ غیرعلنی به عنوان نماینده خود برای ریاست مجلس نمایندگان انتخاب کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جیم جردن روز گذشته به وقت محلی از طرف حزب جمهوری‌خواه به عنوان نامرد ریاست مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

این انتخابات پشت‌درهای بسته و به صورت غیر علنی برگزار شد. جردن یکی از متحدان دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا است.

جیم جردن کیست؟

جیم جردن جمهوری‌ خواهی است که در زمان دو بار استیضاح ترامپ طی سال‌ ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حامی او بود و حالا ترامپ از خالی بودن پست مک کارتی استفاده کرده و با اعمال قدرت در کنگره یکی از افراد وفادار خویش (جیم جردن) را به صندلی ریاست مجلس آمریکا نشانده است.

او پیش از ورود به سیاست در دبیرستان و دانشگاه قهرمان کشتی بود و سپس در دانشگاه مربی کشتی شد و در طول دوران حرفه‌ای سبک (عوام گرایی) خود را تقویت کرد. زمانی که جردن در سال ۲۰۱۸ وارد سیاست شد، چشم پوشی او از آزار و اذیت جنسی گسترده اعضای کشتی توسط پزشک تیم در دانشگاه، زندگی سیاسی او را تهدید می‌کرد. وی تمامی اتهامات در این باره را رد کرد.

جردن در کنگره به دلیل پیشینه‌ کشتی در کارنامه‌ خود، عنوان «مبارز» را دارد. او در سال ۲۰۱۳ برای تعطیلی دولت بارک اوباما، به علت برنام بیمه درمانی او و در سال ۲۰۱۸ به علت اصلاحات قانون مهاجرتی فشار آورد.

جردن در سال ۲۰۱۵  بخشی از گروهی بود که جان بینر را (به همان روش عزل مک کارتی) تهدید به غزل کرد. بینر در آن زمان رییس کنگره آمریکا بود. یک موسسه‌ تحقیقاتی به نام مرکز قانون گذاری موثر، جردن را در طول ۱۶ سال سابقه‌ حضور در مجلس آمریکا جزو کم اثرترین قانون گذاران معرفی کرد.

او همچنین به عنوان یکی از وفادارترین محتدان ترامپ در کنگره مشهور است؛ به ویژه در طول مراحل استیضاح و ترویج ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه انتخابات ۲۰۲۰ با تقلب گسترده خدشه دار شده است. در ابتدای آگوست (مرداد/ شهریور) ۲۰۲۰، او اعلام کرد که دموکرات‌ها در تلاش برای تقلب در نتایج انتخابات از طریق رای‌های پستی هستند، مصاحبه‌های رسانه‌ای متعددی انجام داد و اصرار داشت که ترامپ در انتخابات پیروز شده است، در یک گردهمایی Stop the Steal در پنسیلوانیا و در مجلس نمایندگان سخنرانی کرد. صبح روز ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) ۲۰۲۱، برای اعتراض به نتایج انتخابات آریزونا حاضر شد.


پیشتر یک نظرسنجی از اعضای حزب جمهوری‌خواه نشان داده بود که بیشتر آنها می‌گویند مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان باید یک رئیس را انتخاب کند که به دونالد ترامپ وفادار باشد و از تحقیقات برای استیضاح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حمایت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha