افزایش تولید حدود یک‌هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی در مازندران

ساری- ایرنا- مدیر عامل آب و فاضلاب مازندران از اجرای عملیات حفر، بهسازی و تجهیز ۹۲حلقه چاه در راستای تامین آب آشامیدنی در ۶ ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: با عملیاتی شدن این طرح ها، یک هزار و ۶۸۵ لیتر در ثانیه بر ظرفیت تولید آب آشامیدنی استان اضافه شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مازندران؛ بهزاد برارزاده روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات این مجموعه در رفع تنش آبی در تابستان امسال اظهارداشت: در نیمه اول سال جاری ۲۰ حلقه چاه در استان با صرف ۳۰۲ میلیارد ریال اعتبار و با دبی ۲۱۰ لیتر در ثانیه حفر شده که از این تعداد تاکنون ۱۳ حلقه تجهیز و به بهره برداری رسید و هفت حلقه دیگر در مرحله حفاری قرار دارد.
وی افزود: طی این مدت ۴۲ حلقه چاه نیز با ۹۵ میلیارد ریال اعتبار بهسازی و تجهیز شد که ۹۱۵ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به ظرفیت تولید آب استان اضافه شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران به تجهیز ۳۰ حلقه چاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: با تجهیز این تعداد چاه ۵۶۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب آشامیدنی استان افزوده شده که ۱۱۹ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

برارزاده، سرانه تولید آب در مازندران در بخش شهری را ۲۹۱ لیتر و روستایی را ۳۱۲ لیتر در روز عنوان کرد و بیان داشت : به همین دلیل مازندران جزو ۱۰ استان با مصرف بالای آب در کشور محسوب می شود.

طبق آمار هم اکنون حدود ۸۵ درصد از آب آشامیدنی استان مازندران از طریق چاه های عمیق که هرساله شاهد افت سفره های زیر زمینی نیز هستیم، تامین می شود.

وی تعداد مشترکان آب آشامیدنی شهری مازندران را ۶۵۸ هزار و تعداد مشترکان روستایی این حوزه را هم ۴۷۲ هزار عنوان کرد و افزود : با توجه به این که رویکرد تامین آب در استان از چاه های عمیق به سمت آب های سطحی جمع آوری شده پشت سدهای تغییر یافته، مشکلات کمبود آب حل و فصل خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‌۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی در سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha