گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب فارس؛ افزایش ۴۷درصدی ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها

شیراز-ایرنا-گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب در استان فارس در اولویت اجرا قرار گرفته و طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب فارس ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دو سال گذشته ۴۷درصد و تعداد آنها ۵۷ درصد رشد داشته است‌.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گسترش بی‌رویه جمعیت و مشکلات ناشی از کمبود تصفیه‌خانه فاضلاب در شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس در سال‌های اخیر، ساکنین برخی مناطق استان را آزرده خاطر کرده است.

گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب فارس؛ افزایش ۴۷درصدی ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها

تلاش برای توسعه ظرفیت فاضلاب‌های فارس در ماه‌های اخیر

به عنوان نمونه با تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره یک و افزایش جمعیت کلان‌شهر شیراز، ضرورت احداث تصفیه‌خانه‌های جدید و مدرن که بتواند نیازهای این شهر بزرگ را برطرف کند به شدت احساس شد و ساخت تصفیه‌خانه‌ جدید در دستورکار مسئولان استان قرار گرفت.

در حقیقت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز یکی از طرح‌های کلیدی با هدف توسعه و عمران منطقه‌ای کلان شهر شیراز برای ساماندهی این وضعیت بود که چندی پیش استاندار فارس به همراه هیأتی از مسئولین استانی و محلی با حضور مدیرعامل، معاونین و جمعی از مدیران آبفا از این تصفیه‌خانه بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات، مراحل ساخت و نیز مسائل و موانع توسعه تصفیه خانه قرار گرفت.

به گفته محمدهادی ایمانیه، ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره یک و دو شیراز و تصفیه‌خانه شماره یک شهر صدرا حدوداً ۶۵ میلیون مترمکعب در سال است و قابلیت افزایش تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب را نیز دارد.

همچنین همزمان با سفر رئیس جمهور به فارس که در روزهای پنجشنبه ۲۰مهرماه و جمعه ۲۱مهرماه صورت گرفت، طی مراسمی با حضور معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، عملیات اجرایی پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر فیروزآباد آغاز شد.

شرکت آب و فاضلاب فارس در سفر رئیس جمهور به این استان نیز از بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌ای با ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد ریال در شهرستان آباده خبر داد و اعلام کرد که این پروژه یکی از بزرگترین پروژه زیست محیطی شمال فارس به شمار می‌رود.

گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب فارس؛ افزایش ۴۷درصدی ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها

رشد ۵۷ درصدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی

و حالا مدیر عامل شرکت آبفا فارس از رشد ۵۷ درصدی تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی استان و افزایش ۴۷ درصدی ظرفیت آنها در ۲سال فعالیت‌ دولت خبر داده و گفته است که رویکرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم افزایش سرانه بهره‌مندی ملی از تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی است و بر همین اساس در ۲سال گذشته گام‌های بسیار بلندی در حوزه بهره‌مندی مردم‌فارس از خدمات زیست محیطی فاضلاب برداشته شده است.

علی جان صادق پور ادامه داد: یکی از سیاست‌های کلان شرکت آبفا فارس در این دولت، افزایش سرانه بهره‌مندی مردم جوامع شهری و روستایی استان از سامانه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بود که برای تحقق این مهم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس افزود: افزون بر تداوم روند احداث تصفیه‌خانه‌ها، اجرای خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در برخی شهرها و روستاهای استان، تعداد چهار تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و روستایی به بهره‌برداری رسیده است.

۴۶درصد افزایش بهره‌مندی

صادق پور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب از منظر آمار نیز گفت: در ۲سال اخیر ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس ۴۷درصد و تعداد آنها نیز ۵۷درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: از نظر افزایش سرانه بهره‌مندی از طرح‌های فاضلاب نیز ۴۶درصد افزایش بهره‌مندی تجربه شده است.

مدیرعامل آبفا استان فارس در خصوص چشم‌انداز اجرای طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در استان نیز گفت: بنا داریم در ۲ساله آینده به آمار ۴۳ درصد افزایش ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب، ۳۲ درصد ر…رُشد جمعیت بهره مند و ۸۲ درصد افزوده شدن به تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برسیم.

گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب فارس؛ افزایش ۴۷درصدی ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها

افزایش مشکلات زیست محیطی با فاضلاب تصفیه نشده

فاضلاب تصفیه نشده می‌تواند مشکلات عدیده زیست محیطی به دنبال داشته باشد و نبود سیستم جامع فاضلاب شهری سلامت مردم را تهدید خواهد کرد؛ لذا ضروری است مسئولان به منظور راه‌اندازی و تکمیل هر چه سریعتر تصفیه‌خانه‌ها که نبود آن ساکنین فارس را با مشکلات بسیاری مواجه کرده اعتبار قابل توجهی در نظر بگیرند تا مردم این خطه شاهد دستاوردهای خوبی از اجرای این پروژه‌ها باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha