توسعه فاضلاب در جنوب شرق استان تهران برای رفع دغدغه‌های بهداشتی مردم

تهران- ایرنا- توسعه سیستم‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب گام بسیار مهمی برای حفظ بهداشت مردم و نیز حفظ محیط‌زیست محسوب می‌شود که مقرر است برای جنوب شرق استان تهران در قالب سه طرح توسعه داده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توسعه سیستم‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب‌های شهری یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که مورد توجه جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

جمع‌آوری فاضلاب‌های شهری نه‌فقط به حفظ بهداشت عمومی و محیط‌زیست کمک شایانی می‌کند، بلکه پساب حاصل از تصفیه آن می‌تواند برای مصارف صنعتی مورداستفاده قرار گیرد.

پیش‌ از این، «هاشم امینی» سخنگوی سابق صنعت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود: در یک دهه گذشته باتوجه‌به تغییر شرایط اقلیمی و لزوم مدیریت منابع آب کشور و نیز ضرورت توجه به پساب فاضلاب و «آب خاکستری» به‌عنوان یک منبع آبی قابل‌توجه سیاست‌های وزارت نیرو در این بخش تغییر کرده است.

آب خاکستری (به انگلیسی: Greywater) آب بازیافتی یا فاضلاب‌های خانگی، به آب‌های ضایعاتی (پساب) ایجاد شده توسط افراد در خانه‌ها یا ساختمان‌های اداری اطلاق می‌شود که دربرگیرنده همه جریان‌ها به‌استثنای فاضلاب خروجی از سرویس‌های بهداشتی (فاضلاب مدفوعی که به آن آب سیاه می‌گویند) استحصال شده از فعالیت‌های معمول روزانه نظیر رخت‌شویی، شستشوی ظروف و حمام کردن است که می‌توانند برای اموری مثل آبیاری فضاهای سبز، سیفون توالت و ساختمان‌های نیازمند رطوبت زیاد همچون گلخانه‌ها، به مصرف مجدد برسند.

امینی، ظرفیت پساب فعلی کشور را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما در دولت سیزدهم این است که حدود یک میلیارد مترمکعب از این پساب را در اختیار صنعت قرار دهیم.

اکنون و بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران مقرر است سه طرح فاضلاب در جنوب شرق این استان به بهره‌برداری برسد.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب شرقی استان تهران از آغاز بهره‌برداری از سه طرح عمرانی این شرکت در آینده نزدیک خبر داد.

«سعید منصور بقایی»، این طرح‌ها را شامل دو طرح آبرسانی و یک طرح جمع‌آوری فاضلاب اعلام و تصریح‌کرد: برای اجرای این طرح‌ها در جنوب شرق استان تهران، نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی، طرح انتقال فاضلاب شهرک ۱۲۳۲ واحدی آژینه پیشوا را ازجمله طرح‌های آماده بهره‌برداری خواند و گفت: طرح انتقال فاضلاب شهرک یادشده ازجمله طرح‌های مصوب سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به شهرستان پیشوا و یکی از پروژه‌های مؤثر در حفظ محیط‌زیست محسوب می‌شود که باهدف دفع بهداشتی فاضلاب و رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم در خصوص وضعیت فاضلاب منطقه جنوب شرق استان تهران اجرا شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفای جنوب شرقی استان تهران، برای اجرای طرح خط انتقال فاضلاب شهرک مسکونی یک‌هزار و ۲۳۲ واحدی «آژینه» پیشوا به طول ۴.۵ کیلومتر و قطر ۴۰۰ میلی‌متر، افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده که بهره‌برداری از آن علاوه بر رفع مشکلات زیست‌محیطی شهرک، موجب صرفه‌جویی اقتصادی به میزان حدود ۸۰۰ میلیارد ریال می‌شود.

پیشوا از شهرستان‌های استان تهران است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران و ۱۰ کیلومتری ورامین و در دامنه تپه‌های طبیعی جای گرفته است.

مدیرعامل شرکت آبفای جنوب شرقی استان تهران، فاز نخست مخازن شهر «فرون‌آباد» با ظرفیت پنج‌هزار مترمکعب در زمین‌های شمالی این شهر را از دیگر طرح‌های آماده بهره‌برداری نام برد و گفت: مخازن یادشده به‌منظور بهبود عملکرد سامانه توزیع آب شهر فرون‌آباد و افزایش سرانه مخزن آبی عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: این طرح در شرایطی آماده بهره‌برداری شده که پیش‌بینی می‌شد اجرای آن تا سال ۱۴۰۳ به طول انجامد.

منصور بقایی، مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح را ۸۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای آن، مشکل مردم شریف فرون‌آباد در تامین و کیفیت آب مصرفی برطرف شود.

شهر فرون‌آباد، از توابع بخش مرکزی شهرستان پاکدشت در استان تهران در ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای جنوب شرقی استان تهران، سومین طرح آماده بهره‌برداری این شرکت را خط انتقال آب پنج‌ کیلومتری از سد ماملو به بخش شریف‌آباد شهرستان پاکدشت نام برد گفت: این طرح با ۴۵۰ میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و با استفاده از لوله چدن داکتیل به قطر ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌متر به‌منظور افزایش کیفی و کمی آب شرب و اهداف پدافندی آماده بهره‌برداری است.

بخش شریف‌آباد شهرستان پاکدشت دروازه ورودی استان تهران از شرق محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha