روایت یک بازدید/ غار آبی سهولان مهاباد جاذبه گردشگری برای چهارفصل

ارومیه - ایرنا - غار آبی سهولان در مهاباد به عنوان دومین غار آبی کشور، یکی از جاذبه‌های منحصربفرد تاریخی و تفریحی آذربایجان‌غربی است که نظر هر گردشگر و بازدید کننده‌ای به عظمت و زیبایی آن جلب می‌شود و در چهار فصل سال نیز می‌توان میهمان زیبایی‌های آن بود که این بار، خبرنگاران از این زیبایی ها بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غار سهولان در روستایی به همین نام در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد در مسیر جاده برهان و نزدیکی روستای «عیسی کند» میان ۲ شهرستان مهاباد و بوکان واقع شده که از سمت بوکان تنها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و مسافت آن تا مرکز استان، ارومیه ۱۴۵ کیلومتر است.

زیرساخت‌های گردشگری مطلوب ایجاد شده در این منطقه باعث شده تا گردشگران بسیاری در سال این جاذبه طبیعی رابرای بازدید انتخاب کنند و البته به علت چهارفصل بودن، امکان بازدید از آن در همه فصول گرم و سرد سال وجود دارد.

روایت یک بازدید/ غار آبی سهولان مهاباد جاذبه گردشگری برای چهارفصل

غار آبی تاریخی سهولان امروز هم میزبان ۳۰ نفر از خبرنگاران رسانه های مرکز کشور بود که برای بازدید از طرح های اشتغال زایی و محرومیت زدایی و مناطق گردشگری مهاباد و جنوب استان به آذربایجان غربی سفر کرده اند.

ملیحه محمودی از خبرنگاران روزنامه شهروند در این تور خبری در حاشیه بازدید از این جاذبه گردشگری به خبرنگار ایرنا گفت: زیرساختهای دسترسی به غارسهولان خوب بود و در اطراف هم واحدهای بوم گردی و راهنمایان گردشگری مستقر بودند که روایت‌های زیبایی از غار و زمان ایجاد آن داشتند.

وی با اشاره به اینکه جذابیت این غار در نوع خود بی نظیر است، اظهار کرد: داخل غار به نحو چشمگیری تماشایی و دیدنی است ولی داشتن پله های زیاد برای افرادی که دارای اضافه وزن و بیماری‌های آرتروز هستند، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

سعید تهرانی خبرنگار روزنامه مردمسالاری است که برای اولین بار از یک غار بازدید کرده‌؛ به نظر این خبرنگار هم درباره زیرساخت ها و مسیر دسترسی نمی‌شود انتقادی داشت چون مسوولان به نحو مطلوبی زمینه بازدید را فراهم کرده اند و مسیر جذاب و بسیار پاییزی و دلنشین است.

روایت یک بازدید/ غار آبی سهولان مهاباد جاذبه گردشگری برای چهارفصل

به عقیده وی محیط داخلی غار به رغم حضور سرزده خبرنگاران هم محیطی پاکیزه و منظم و در شان گردشگران تعبیه شده است و انتقادی به دست اندرکاران نیست.

زینب مرزوقی از روزنامه فرهیختگان همراه این تور گردشگری و خبری است؛ او با اشاره به اینکه هوای آذربایجان غربی بسیار مطلوب و مناسب برای گردشگری در این فصل است، افزود: فکر می کردم هوای غار سهولان بسیار سرد باشد ولی هوای بسیارمطلوب و بهاری وسط پاییز غافلگیرانه بود که باعث شد حتما سفر به این منطقه را به خوانندگانم پیشنهاد کنم.

راهنمای گردشگری این غار و راننده یکی از قایق های آن حین گردش خبرنگاران در این محوطه به خبرنگار ایرنا گفت: در ایام تابستان روزانه شاهد حضور بیش از یک هزار نفر در این مکان گردشگری هستیم

روبین رحمانی با بیان اینکه در ایام پر تردد بیش از ۲۰ قایقران و راهنمای گردشگری در غار اشتغال دارند، ادامه داد: وجود این جاذبه تاریخی با قدمتی چند میلیون ساله باعث رونق روستای سهولان و روستاهای اطراف شده است.

وی درباره غار و اینکه بیشترین عمق آن ۶۲ متر و بیشترین ارتفاع آن بین ۵۰ تا ۵۵ متر است، اظهار کرد: تمامی رانندگان قایق های این غار لازم است شنا و غواصی را بلد باشند تا در صورت برگشتن قایق به آب سریع وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید:

غار سهولان، تجربه خاص از ماجراجویی در اعماق زمین

ضوابط زیست محیطی باید در غار سهولان مهاباد رعایت شود

این راهنمای گردشگری با اشاره به اینکه زالوهای لجن خوار، خفاش‌ها و کبوتران از عمده جانداران در حال زیست در غار سهولان هستند، اظهار کرد: در اغلب فصول سال گردشگران این مکان را برای بازدید انتخاب می‌کنند.

به گفته وی مساحت داخل غار ۶۰۰ متر است که ۳۵۰ متر آن آبی و بقیه خشکی است که دمای آب پنج درجه سانتی گراد و دمای داخل غار بین هفت تا ۱۲ درجه سانتی گراد و مناسب برای غار گردی در تمام ایام سال است.

این راهنمای غار اظهار کرد: این غار یک سفره زیرزمینی محسوب می شود که آب آن همیشه تامین است و در ایام پر بارش ۲۰ سانتیمتر بیشتر از سایر ایام برآورد می شود؛ دیواره های غار آهکی بوده و برای هر یک سانتیمتر آن چند ده سال زمان صرف شده است.

۳۳ استاندارد زیست محیطی برای غار سهولان تعریف شده‌است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی درباره این غار گفت: ۳۳ استاندارد زیست محیطی برای غارسهولان تعریف شده‌است که در صدد هستیم تا رعایت این استانداردها محقق شود.

سعید شهند با اشاره به درجه بندی غارها اضافه کرد: چهار درجه برای غارها مصوب شده‌است و غارسهولان در زمره غارهای درجه یک است.

امسال ۱۵۰ هزار نفر از غار سهولان بازدید کرده اند

نماینده فرمانداری مهاباد نیز در این باره اظهار کرد: ۱۵۰ هزار نفر از غار سهولان در سال جاری بازدید کرده اند که عایدات آن ۶۰ میلیارد ریال بوده‌است.

محمد کردستانی بیان کرد: غارها برحسب مورد به عنوان اثرهای طبیعی ملی ثبت می‌شوند و بهره برداری از آنان به مطالعات غارنوردی و تپه نوردی وابسته است و حریم آنها تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت تاریخی غار سهولان پیشنهاد شده به عنوان غار درجه یک معرفی و سپس برای آن طرح جامع مدیریتی تعریف شود.

به گزارش ایرنا، غار سهولان از جمله جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی بوده و در شهرستان مهاباد واقع است.

سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این غار طبیعی بازدید می‌کنند.

در این بازدید خبرنگاران از روستاهای مرزی شهرستان سردشت نیز که طرح های اشتغالزایی بنیاد برکت در آن اجرایی شده است بازدید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha