۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85262712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نفرات برتر «چهارمین جشنواره ملی داستان آب» معرفی شدند

اصفهان_ایرنا_ برترین‌های«چهارمین جشنواره ملی داستان آب» در اصفهان با معرفی ۱۰ اثر برتر این جشنواره کشوری تقدیر شدند.

به گزارش ایرنا، دبیر هنری چهارمین «جشنواره ملی داستان آب» روز چهارشنبه در آیین اختتامیه این رویداد با اشاره به اینکه"جشنواره ملی آب" از سال ۱۳۹۷ تاکنون چهار دوره با همت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شده است، گفت: در جشنواره امسال۱۰ اثر متفاوت و برتر در بخش نویسندگان کودک و نوجوان با توجه به خلاقیت نو اما شگفت‌انگیز آنها تقدیر شد.

سلمان باهنر افزود: همچنین سه اثر در بخش داستان برای کودکان و نوجونان توسط بزرگسالان، چهار اثر در بخش ناداستان شامل خاطره‌بازی، سفرنامه‌نویسی، جُستارتان، زندگی نگاری و در نهایت سه اثر در بخش اصلی جشنواره، بخش داستان کوتاه بزرگسالان با محوریت "آب گرامی" برتر شناخته شد.

وی اضافه کرد: محور جشنواره امسال مضامین مربوط به آب مانند حوضه‌های آبریز ایران، فرهنگ بومی مردم، اساطیر مربوط به آب و آداب ‌و رسوم در باره آب، مسائل اجتماعی مربوط به زندگی مدرن انسان‌ها مثل کمبود آب، مصرف آب، آب مورد استفاده در کشاورزی و خوراک بود.
باهنر تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آگاهی‌بخشی و دانایی‌بخشی در زمینه آب در قالب جذاب روایت و داستان به مخاطبان و انتقال آنها به نسل آینده است.
دبیر چهارمین جشنواره ملی داستان آب ادامه داد: این جشنواره شامل بخش داستان کوتاه و روایت اعم از زندگینامه، سفرنامه و خاطره و بخش داستان برای کودک و نوجوان و نویسندگان کودک و نوجوان و بخش ناداستان و جُستار بود.
باهنر گفت: برای دبیرخانه جشنواره ۲۶۶ روایت و داستان در بخش کودک و نوجوان ارسال شده بود که ۵۰ درصد داستان نویسندگان بزرگسال،۳۰ درصد ناداستان در قالب زندگی و نامه دلبری‌های ادبی و روایت و ۲۰ درصد آثار نویسنده کودک و نوجوان را شامل می‌شد.
وی ادامه داد: در جشنواره ملی داستان آب، نویسندگان روستایی پُرتوان داشتیم که آثار بسیار خوبی ارائه کرده بودند و این دوره جزو معدود جشنواره‌هایی است که از همه استان‌ها اثر برای دبیرخانه آن ارسال شده بود.
دبیر هنری چهارمین جشنواره ملی داستان آب بیان داشت: استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان بیشترین اثر کشوری را در این رویداد داشتند ضمن اینکه تعدادی از داستان نویسان ایرانی ساکن کشورهای هلند، ترکیه، نیوزلند، کبک کانادا و تگزاس آمریکا نیز آثار خود را به جشنواره ارسال اثر کرده بودند.
وی اضافه کرد:روستای "ابویسان" خراسان رضوی با ۱۲ اثر، بیشترین مشارکت کننده بخش روستایی و استانی را در این جشنواره داشتند.

مُطالبه حقابه تالاب گاوخونی با محوریت محیط زیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در آیین اختتامیه جشنواره گفت: با توجه به قداست و حُرمت آب در تمدن ایران و روزگار گذشته اصفهان، زمینه را مناسب دیدیم که این فرهنگ بطور ماندگار به نسل آینده منتقل شود.
حسن ساسانی با اشاره به اینکه مردم ایران برای آب ارزش زیادی قائل هستند، افزود: ما نیاز به حفظ و حراست از حوزه آب استان، بهبود وضعیت منابع آبی، حفظ منابع سطحی و زیر زمینی خود داریم و این پیام باید با زبان هنر بیان شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: ما در استان خود در سال گذشته، سال آبی نزدیک به نرمالی را سپری کردیم اما همچنان در بخش کشاورزی و توزیع آب مطلوب، در حوزه محیط زیست و تالاب گاوخونی بعنوان پُراهمیت‌ترین موضوع استان، پیگیر مطالبات مردم خود هستیم.
«جشنواره ملی داستان آب» یک جشنواره ملی در حوزه فرهنگی با موضوع آب است که امروز در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین دوره آن، پوستر پنجمین دوره و همچنین سه جلد کتاب از سه دوره جشنواره گذشته این رویداد رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، برگزاری«چهارمین جشنواره ملی داستان آب» در اصفهان ناظر به خشکسالی مبتلابه این استان است که مشکلات عدیده‌ای را در حوزه مختلف آن آفریده است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

خشکی زاینده‌رود مهمترین چالش دهه‌های اخیر استان اصفهان به شمار می‌رود، چرا که این منبع آبی مهم برای مصارف مختلف از جمله محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و امور شهری اهمیت حیاتی دارد اما بدلایل مختلف از جمله بی‌تدبیری در سال‌های گذشته، خشکی آن سال به سال افزایش یافته، بطوری که این پدیده مشکلات متعددی از جمله انتشار ریزگردها، فرونشست زمین، مشکلات اجتماعی و محیط زیستی، از بین رفتن منابع طبیعی و مشقت در کشت و کار کشاورزی منطقه را رقم زده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha