۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85262809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

البرز از پیشتازی در ثبت نام انتخاباتی تا آمادگی برای یک رقابت فشرده

کرج - ایرنا - استان البرز با قطعی شدن نام نویسی ۶۴۸ داوطلب به عنوان پیشتاز در شمار داوطلبان نسبت به کرسی های انتخاباتی در کشور شناخته شد و اینک بررسی های میدانی بیانگر آمادگی این استان برای ورود به یک رقابت فشرده سیاسی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایرنا، اگر چه تاکنون مراجع رسمی اشاره ای به ترکیب حضور جریان های سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان البرز نداشته اند اما شنیده ها از نام نویسی طیف های مختلف سیاسی و چهره های شناخته شده حکایت دارد.

با پایان یافتن ثبت نام قطعی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیده ها خبر از حضور برخی چهره های شاخص ، افراد با گرایش های سیاسی مختلف و قومیتی در استان البرز می دهند که این مهم حاکی از فضای فشرده رقابتی در این دوره از انتخابات است.

گمانه زنی ها موید آن است طیف های مختلف حزبی و مستقل داوطلبانی که تجربه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را داشته اند در بین ثبت نام شدگان قطعی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده می شوند که فضای رقابتی گسترده ای را در استان شاهد خواهیم بود.

همچنین این منابع می گویند در بین ثبت نام قطعی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان البرز داوطلبانی هستند که در دوره های قبل رد صلاحیت شده بودند اما دوباره در این دوره از انتخابات نیز اعلام حضور داشتند .

با اینکه تا اعلام قطعی تعداد تائید صلاحیت شدگان این دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است اما برخی گزارش ها از رایزنی های غیر رسمی برای یارگیری و گمانه زنی ها توسط برخی داوطلبان مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه کرج ، فردیس و اشتهارد و حوزه انتخابیه ساوجبلاغ ، طالقان، نظرآباد و چهارباغ استان البرز حکایت دارد.

روند ثبت نام ها در البرز

در پیش ثبت نام و ثبت نام قطعی داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به صورت برخط انجام شد، استان البرز مشارکت بالایی داشت، بطوریکه بر اساس آمار روزانه سامانه جامع انتخابات، در روز اول ۲۱۶ نفر، روز دوم ۱۶۱ نفر، روز سوم ۱۷۶ نفر، روز چهارم، ۱۱۲ نفر، روز پنجم ۱۳۰ نفر و در آخرین روز نیز ۳۱۸ نفر نسبت به پیش ثبت نام خود در این استان اقدام کردند .

استان البرز دارای۲ حوزه انتخابیه است که ۶۴۸ نفر ثبت نام خود را برای این حوزه ها قطعی کردند؛ از مجموع ثبت نام کنندگان قطعی استان، ۵۲۷ نفر مربوط به حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد و ۱۲۱ نفر برای حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ نام نویسی انجام دادند.

در مجموع در ۲ حوزه انتخابیه استان البرز ٥٤٩ داوطلب مرد و ٩٩ داوطلب زن ثبت نام قطعی داشته اند تا در عرصه رقابتی انتخابات برای تصاحب سه کرسی این استان در مجلس شورای اسلامی وارد رقابت شوند.

حوزه انتخابیه کرج ، اشتهارد و فردیس توانست رتبه اول کشوری را در پیش ثبت نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص دهد.

البرز از پیشتازی در ثبت نام انتخاباتی تا آمادگی برای یک رقابت فشرده

بنا بر اعلام یحیی رمضانی فرماندار ویژه کرج بر اساس آخرین آمار احصا شده به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه، در حوزه انتخابیه کرج، فردیس و اشتهارد برای ۲ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، یک هزار و ۱۹۳ نفر در سامانه ثبت نام کردند که یک نفر در کنسولگری خارج از کشور بوده است .

پیشتازی استان البرز در ثبت نام های قطعی نیز ادامه یافت بطوریکه بنابر اعلام مسوولان امر در مجموع ۶۴۸ داوطلب انتخاباتی در استان ثبت نام خود را قطعی کردند که از مجموع این تعداد ١٢٣ نفر دارای شرایط ایثارگری و پنج نفر مشمول ماده ۳۲(استعفا از مسوولیت) هستند.

همچنین ٦٩ داوطلب از این تعداد دارای مدرک دکتری، ٥٣٦ داوطلب با مدرک کارشناسی ارشد، ٣٣ داوطلب با مدرک کارشناسی و ١٠ داوطلب داری مدرک حوزوی هستند که به لحاظ ترکیب سنی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دراستان البرز ٦٨ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ١٣٧ نفر بین ۳۵ تا ۴۰ سال، ١٣٤ نفر بین ۴۰ تا ۴۵ سال، ١٢٠ نفر ۴۵ تا ۵۰ سال، ٩٠ نفر ۵۰ تا ۵۵ سال، ٥٨ نفر بین ۵۵ تا ۶۰ سال، ٢٧ نفر بین ۶۰ تا ۶۵ سال ، ١٠ نفر بین ۶۵ تا ۷۰ و چهار نفر بین ۷۰ تا ۷۵ سال سن دارند.

متقاضیان داوطلبی در انتخابات مجلس در این مرحله، از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به نشانی keshvar.moi.ir به‌صورت برخط، مدارک خود شامل مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء پیشینه موثر قضایی را برای بررسی، ارسال می‌کردند. این مرحله به منظور جلوگیری از ورود افرادی به فرآیند انتخابات بود که شرایط اولیه را نداشتند تا وضعیت گذشته ساماندهی شود و افرادی که شرایط عینی و شکلی دارند با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام کنند.

ساز و کار انتخاباتی در البرز

دستگاه های متولی امر انتخابات استان البرز با نهایی شدن ثبت نام ها ، اکنون وارد مرحله دیگری از انتخابات شده اند که شامل بررسی صلاحیت ها از طریق مراجع ذیصلاح و اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور گسترده مردم هستند.

آنطور که متولیان امر انتخابات استان البرز می گویند؛ هیات های اجرایی و نظارتی بخش عمده ای از فعالیت خود را بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی متمرکز کرده اند.

برگزاری انتخابات البرز توسط پنج هزار نفر مجری و ناظر

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز و رییس ستاد انتخابات استان البرز , مسوولیت برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این استان در اسفندماه امسال بر عهده پنج هزار نفر مجری و ناظر است.

البرز از پیشتازی در ثبت نام انتخاباتی تا آمادگی برای یک رقابت فشرده

مرتضی ولی پوری پیشتر با اشاره به اهمیت انتخابات سال جاری و افزایش بسترهای مشارکت حداکثری بیان کرد: تمام کارشناسان معتقدند هر میزان آرا به صندوق ها انداخته شود دشمن مایوس و ناامید می شود.

رییس ستاد انتخابات استان البرز گفت: باید زمینه حضور گسترده مردم را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب طبق چهار مولفه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت با رعایت بی طرفی و شان قانونی را فراهم کنیم.

ولی پوری با بیان اینکه تاکنون ۷۲۴ صندوق اخذ رای برای کرج پیش بینی شده است، افزود: استان البرز در پیش ثبت نام ها مشارکت بالایی داشت و قطع به یقین مانند انتخابات سالهای گذشته حضور پرشوری را از مردم در پای صندوق های رای در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان شاهد خواهیم بود.

صلاحیت داوطلبان مجلس در البرز به صورت محلی بررسی می شود

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج هم اعلام کرد: صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان افزون بر استعلام از مراجع پنجگانه به صورت محلی نیز بررسی خواهد شد.

یحیی رمضانی بتازگی در نشست با مدیران شهرستان کرج با بیان اینکه بررسی سوابق داوطلبان مجلس در مراجع پنجگانه تا ۱۳ آبان ماه جاری به اتمام می رسد افزود: فرایند احراز صلاحیت ها در هیات اجرایی نیز از چهارم آبان ماه آغاز شده و تا ۱٨ آبان ماه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیات های اجرایی در بررسی صلاحیت های داوطلبان با دقت و انصاب به مر قانون عمل کنند، افزود: بدون حب و بغض نظر مراجع رسمی و قانون ملاک بررسی ها در احراز صلاحیت داوطلبان خواهد بود.

رمضانی بیان کرد: افزون بر نتایج استعلام ها، بررسی های محلی نیز از وظایف هیات اجرایی است که با رعایت کرامت و آبروی داوطلبان و نهایت امانتداری و محرمانگی باید انجام گیرد.

برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری مردم

مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز در تازه ترین نشست شورای اداری این استان بر ضرورت اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر برگزاری انتخاباتی با امنیت کامل و ایجاد بسترهای مشارکت حداکثری و رقابت سالم تاکید کرد.

وی بهره گیری از ظرفیت اقشار مختلف جامعه از جمله روحانیون، مدارس، دانشگاهیان، فرهنگیان و بازاریان در راستای برگزاری پرشور انتخابات یک اصل مهم دانست و گفت: تمام متولیان امور انتخاباتیباید اشراف کامل به بخشنامه ها و دستورالعمل های ستاد انتخابات کشور در برش های استانی داشته باشند و اجرای دقیق آنها را مد نظر قرار دهند.

البرز از پیشتازی در ثبت نام انتخاباتی تا آمادگی برای یک رقابت فشرده

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha