۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85263074
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احیای کامل خلیج گرگان پس از پایان لایروبی ضروری است

گرگان- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به نقش موثر لایروبی خلیج گرگان در اقتصاد و محیط زیست استان خواستار مشارکت دستگاه‌های مرتبط برای احیای کامل این پهنه آبی گرگان پس از پایان لایروبی شد.

به گزارش ایرنا، نورالله عباسی روز پنجشنبه در جلسه بررسی روند احیای خلیج گرگان با حضور وزیر کشور افزود: طرح احیای خلیج گرگان با انجام ۱۵ اقدام عملی برای مدت زمان پنج سال طراحی شده که طبق برنامه کانال آشوراده آبان امسال آماده بهره‌برداری است.

به گفته وی لایروبی حدود ۱۰ هزار مترمکعب از مساحت خلیج گرگان باقی مانده که توسط قرارگاه خاتم الانبیا در دست اجرا است.

وی ادامه داد: کانال آشوراده به طول ۷.۵ کیلومتر بین ۷۰ تا ۴۵۰ متر عرض دارد و مهم ترین کانال آبرسان خلیج گرگان به شمار می رود.

عباسی گفت: برای اجرای طرح خلیج گرگان ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده بود که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: به تازگی هم دولت هزار میلیارد ریال دولت و به همین مقدار از محل منابع داخلی بنادر و کشتیرانی برای اجرای این طرح تخصیص یافت.

وی همچنین خواستار ردیف اعتباری ویژه برای احیا، تعمیر، مرمت و بازسازی خلیج گرگان شد.

احمد وحیدی صبح امروز پنجشنبه وارد گلستان شد.

بازدید و افتتاح متمرکز فاز اول طرح‌های لایروبی قرارگاه شهید لولایی و لایروبی خلیج گرگان، دیدار با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، افتتاح طرح‌های مزرعه نمونه، بازدید از قرارگاه مردمی تحول اجتماعی، بازدید از دبیرخانه ستاد انتخابات گلستان و برگزاری جلسه با مسئولان استان از جمله برنامه‌های وزیر کشور در سفر یک روزه به گلستان است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آببندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha