معاون وزیر فرهنگ: توسعه کسب و کارهای کوچک از طریق کتابخانه‌ها حمایت رسانه‌ای می‌شود

مشهد-ایرنا- معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:ایده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه توسعه کسب و کارهای خرد از طریق کتابخانه ها در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، فرشاد مهدی‌پور چهارشنبه شب در مراسم پایانی همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک در مشهد افزود: کتابخانه های عمومی را می توان در ۲ سطح کتاب و کتابخوانی و دیگری در سطح عمومی گسترش داد، در دوره جدید مفهوم عمومی، توسعه یافته است و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز این موضوع را گسترش داده اند.

وی بیان کرد: همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک توسعه مفهوم عمومی کتابخانه عمومی است؛ یعنی بخشی که با مخاطب گسترده، بازیگران جدید و ذینفعان متعدد و نوینی مواجه شده است که عموم مردم را شامل می شود، البته باید این نکته را در نظر داشت که کسب و کاری که در کتابخانه در نظر گرفته می شود باید نسبتی با کتاب، کتابداری و کتابخانه داشته باشد تا این موضوعات راتعمیم دهد و به صورت سطحی موازی با کتابخانه حرکت نکند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی دو سال گذشته و با حضور مدیریت جدید در نهاد کتابخانه های عمومی، رویدادهای بسیار زیادی مربوط به حوزه کسب و کارها اتفاق افتاده است، به سهم خود در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی در عمومی و فراگیر شدن این فرایند و ابتکار عملی که نهاد کتابخانه ها پیش گرفته است، مشارکت می کنیم و حوزه رسانه ای، تبلیغاتی و خبری این اتفاق موثر که می تواند پیوندهای جدیدی بین ما و مردم برقرار کند، را توسعه می دهیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: کتابخانه ها جامعه را توانمند می کند، پاسدار سرمایه اجتماعی است، خاطره می سازد، تجربه می آفریند، آموزش می دهد، به مهارت توجه می دهد، خلاق و ارزشمدار است و دلگرمی به بار می آورد.

سیدباقر میرعبداللهی افزود: برگزاری این همایش تلاش یکساله نهاد برای تدوین ملزومات علمی و عملی «دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی» بود که فرجامی رضایت بخش یافت، با پایان این همایش، کار کتابخانه های عمومی برای تبیین سویه های مفهومی و اجرایی الگوهای نوین خدمت رسانی به مردم آغاز می شود.

وی کتابخانه های عمومی را ملزم به ارائه خدمت به مردم دانست و گفت: مردم هستند که به کتابخانه معنا می دهند و آن را فراتر از مجموعه سازی و رده بندی و منبع کتابخانه ای می بینند.

معاون وزیر فرهنگ: توسعه کسب و کارهای کوچک از طریق کتابخانه‌ها حمایت رسانه‌ای می‌شود

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه ها را محلی برای توانمندسازی جامعه و پاسداری از اجتماع دانست و گفت: کتابخانه خاطره می سازد، تجربه می آفریند، آموزش می دهد، به مهارت توجه می دهد، خلاق و ارزشمدار است و دلگرمی به بار می آورد لذا مطالبات از کتابخانه و کتابخوانی، خیالپردازی و آرزوی محال نیست، وجود برخی تجربه های ایرانی و جهانی تحقق پذیر بودن آن را تأیید می کند.

میرعبداللهی اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور می کوشد با فهم واقع بینانه این تغییر، آن را نه در حد یک ایده ادراکی و اقدام مدیریتی، بلکه در قامت یک ضرورت و نیاز ببیند؛ نیازی که همزمان باید هم برطرف و هم ایجاد شود.

دبیر علمی همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» نیز در این مراسم گفت: صاحبان اندیشه و تجربه در حوزه کتاب و کتابخوانی طی ۲ روز از این همایش به گفتگو و بحث و تبادل نظر در قالب سخنرانی، ارائه مقاله و همچنین انتقال تجربیات به ویژه در مناطقی با حفظ سنتهای بومی محلی پرداختند که نتیجه آن ارائه ۲۵ مقاله در ۱۲ موضوع با محورهای «چرایی و چگونگی»؛ «چالشها» و «چگونگی رفع چالشها» بود.

اعظم صنعت جو اظهار کرد: در این همایش به نقش کتابخانه‌ها در حمایت از کسب و کارهای کوچک، چالشهای در پیش رو و راه‌های رفع این چالشها پرداخته شد، برگزارکنندگان این همایش به دنبال ایجاد زمینه و زیرساختهای لازم برای توسعه کسب و کارهای کوچک در فضای کتابخانه‌های عمومی به ویژه زیربنای اجتماعی و بازاریابی، تدوین برنامه‌های راهبردی برای توسعه کسب و کارهای کوچک با توجه به زیرساخت های لازمی که باید در کتابخانه ایجاد شود، جلب مشارکت ذینفعان کسب و کار، شبکه‌سازی میان ذینفعان، مشتری مداری و توجه ویژه به جمعیت خدمت گیر بوده‌اند.

وی اضافه کرد: در این همایش پنج مهمان خارجی از کشورهای ترکیه، هندوستان و برخی کشورهای دیگر نیز حضور داشتند و تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشتند، عملیاتی شدن دستاورد این همایش در گرو ایجاد زیرساخت ها، تدوین برنامه عملیاتی با مشارکت تمامی نهادهای ذیربط و حمایت دولت است.

بیشتر بخوانید:

رییس‌جمهور: پویایی نهضت کتابخوانی اولویت دولت در حوزه فرهنگ است

«مردم» و «آگاه کردن» قدر مشترک کتابخانه‌های فعال کشورها است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha