معاون وزیر: تحقق عدالت آموزشی و تربیتی نیاز جامعه فرهنگی کشور است

اردبیل- ایرنا- معاون وزیر و رییس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، تحقق عدالت آموزشی و تربیتی را نیاز جامعه فرهنگی کشور عنوان کرد خواستار توجه سیاست گذاران در تحقق این امر شد.

به گزارش ایرنا، احمد محمودزاده روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و فضاهای آموزشی مناسب را از موضوعات مهم در تحقق عدالت آموزشی برشمرد و این امر را از جمله مسائل مورد توجه در دولت سیزدهم ذکر کرد.

وی با اشاره به تحصیل حدود ۲.۵ میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی، خواستار حمایت از این گونه مدارس شد و گفت: فعالیت مدارس غیردولتی مدافعان و مخالفان جدی دارد.

رییس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، توسعه مدارس غیردولتی را از جمله موارد مورد تاکید در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند علمی کشور ذکر کرد و افزود: در این راستا، برای توسعه مدارس غیردولتی برنامه ریزی کلانی انجام شده است.

وی حکمرانی در مدارس غیر دولتی را به شکل دولتی ولی شیوه اجرا و اداره اینگونه مدارس را غیردولتی عنوان کرد و ادامه داد: جذب نیرو در مدارس غیردولتی بر اساس سیاست های کلی نظام آموزش و پرورش انجام می شود.

محمودزاده با اشاره به تراکم بالا در بسیاری از مدارس گفت: راه حل این مشکل این است که زمین‌های با کاربری آموزشی در اختیار موسسان مدارس غیردولتی قرار گیرد.

معاون وزیر و رییس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، ملکی بودن تنها پنج درصد مدارس غیردولتی در استان اردبیل و استیجاری بودن ۹۵ درصد از آنها را مشکلی جدی خواند و گفت: این مساله یک آسیب برای آموزش استان محسوب می شود و باید مانند سایر مشاغل، تسهیلات بانکی نیز در اختیار موسسان مدارس غیردولتی قرار گیرد.

وی ایران قوی و مدرسه قوی را شعار امسال آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور محسوب می شود و آموزش و پرورش وظیفه تربیت این نیروی انسانی را بر عهده دارد و به همین علت باید به مدرسه و نیروی انسانی آموزش دهنده و آموزش گیرنده نگاه جدیدی داشته باشیم.

کمبود ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل

استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش اردبیل نیز در این جلسه کمبود فضاهای آموزشی، کمبود نیروی انسانی و مشکلات تربیتی را از حمله معضلات بخش آموزش و پرورش در این استان ذکر کرد.

سیدحامد عاملی افزود: ما در هر سه بخش فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و امور تربیتی، مشکل جدی در استان اردبیل داریم و اگر اقدامات اساسی نشود، مدارس استان سه نوبته شده و در تامین معلم نیز با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به کمبود ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل، جبران این عقب ماندگی را نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت خیرین و موسسات و شرکت های بزرگ ملی برای تامین بخشی از این عقب ماندگی استفاده کنیم.

استاندار اردبیل همچنین استفاده از ظرفیت قانون مولدسازی املاک و اموال مازاد را از حمله راهکارهای تامین نیاز اماکن آموزشی در این استان ذکر کرد و گفت: به رغم این که کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری تا حدودی جبران شده، ولی نیاز همچنان احساس می شود و باید از طریق جذب معلمان این نیاز جدی رفع شود.

وی خواستار توجه جدی دولت به عدالت آموزشی شد و اضافه کرد: برای تحقق این هدف، در مناطق محروم و در حاشیه شهرهای استان کلاس های فوق برنامه و کلاس‌هایی کنکور برای تقویت دانش آموزان برنامه ریزی شده و استانداری اردبیل در این زمینه از هر اقدام موثری حمایت می کند.

عاملی همچنین خواستار توجه به موضوعات تربیتی و پرورشی دانش آموزان شد و گفت: مدارس علاوه بر آموزش، وظیفه تربیت دینی و اخلاق اسلامی دانش آموزان را نیز بر عهده دارند و باید علاوه بر اینها، مهارت‌های زندگی را نیز به آنها آموزش بدهند.

کلاس بدون معلم در استان اردبیل نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی استان گفت: ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید با موفقیت انجام شده و در توزیع کتب درسی نیز مشکل جدی وجود ندارد.

کلام الله صفری افزود: ابلاغ همه ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم استان صادر شده و کلاس بندی در همه مدارس انجام شده و هم اینک کلاس بدون معلم در استان نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha