۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۰:۰۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85263527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه آرزوها در مریوان؛ کاش دیگر کودکان قربانی جنگ‌ نمی‌شدند+فیلم

سنندج- ایرنا- یکی از آرزوهایی که در چند نمایش اجرا شده در دومین روز از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان مطرح شد؛ پایان کشتار کودکان و زنان بیگناه در جنگ بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین روز از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با عزای عمومی اعلام شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران بابت اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در قتل عام مردم بیگناه در بیمارستان المعمدانی غزه مصادف شد.

این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی درقتل عام بیماران به ویژه زنان و کودکان بیگناه غزه در بمباران بیمارستان المعمدانی دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.

هنرمندان هم با توجه به جایگاه هنری و تاثیرگذاری که در جامعه دارند نسبت به اتفاقات و حوادث مختلف بی تفاوت نیستند و هنرمندان حوزه تئاتر خیابانی این ویژگی خود را در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به خوبی نشان دادند.

کام هنرمندان در مریوان تلخ شد

در پیام صادر شده از سوی دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره فاجعه غزه آمده است: در پی بهبود به شفاخانه آمده بود کودک بی پناه که ناگاه آوار خشم و خشونت از دستی خونریز و تفکری ستمگر و غاصب به خواب ابدی مهمانش کرد در آغوش مادر.

جهان تئاتر، جهان امید و صلح است و هنرمندان تئاتر با روح و جان خویش برای شادی و امید جهانیان می کوشند.

هنرمندان شانزدهمین جشنواره تئاترخیابانی مریوان، از گوشه گوشه ایران عزیز به دیار مهر و دوستی؛ به مریوان سرافراز آمده بودند تا در میان مردمان پاک این دیار مهر را و دوستی را بر سفره های بی ادعای تئاتر قسمت کنند که ناگاه کامشان به اخباری فجیع و تاریک تلخ شد.

اینک با محکوم کردن این اقدام غیر انسانی، با داغدیده گان و مردمان مظلوم فلسطین ابراز همدردی صادقانه می کنند و از پروردگار بزرگ آرامش و امنیت و تسلی خاطر برای آنها مسئلت دارند.

در ارتباط با شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بیشتر بخوانید:

نه به جنگ

در نمایشی با عنوان سنگ به کارگردانی علیرضا قاسمی از آذربایجان شرقی که تنها یک بازیگر داشت؛ خانه مقوایی به نام خانه آرزوها را ساخته بودند و در چهار طرف آن یکی از آرزوهای جوانان امروز هم چون ازدواج و شغل را نقاشی کرده بودند.

کوچه در کوچه عنوان نمایش دیگری بود به کارگردانی علی رحیمی از شهر میناب که در دریاچه زریبار به اجرا درآمد و در آن هم به جنگ اشاره شد.

غول مرحله آخر به کارگردانی مجید احمدی از هرسین استان کرمانشاه دیگر نمایش به اجرا درآمده در زریبار بود که در بازیگران آرزوهایشان را بیان کردند تا غول چراغ جادو آنها را برآورده کند.

آرزویی که همه مردم و تماشاگران این تئاتر داشتند«این کاش دیگر هیچ زن و کودکی در جنگ کشته نشوند»؛ آرزویی که امروز به دلیل جنایت پیش آمده در بیمارستان غزه برجسته شد.

مجید احمدی کارگردان این اثر نمایشی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از اولویت های مهم ماست و همه تلاش خود را بکار می گیریم که بتوانیم در آن شرکت کنیم.

وی نقد به جنگ و بیکاری را از مهمترین محورهای این نمایش خواند و بیان کرد: مریوان تماشاگر حرفه ای دارد و به راحتی پیام نمایش ها را دریافت و تحلیل می کنند.

۲۶ اثر در دومین روز از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد؛اجرای نمایش ها از ساعت ۱۱ صبح آغاز و تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به طول انجامید و اقشار مختلف مردم و مسافرانی که این شهر را مقصد سفر خود انتخاب کرده بودند، تماشاگر این نمایش ها بودند.

نمایش هایی با عناوین با بادها می رقصند از ازنا، لالایی های ننه ایران، سنگ، کوچه در کوچه از شهر میناب، غول مرحله آخر از هرسین، به نظر شما چیکار کنم از پیرانشهر، جولا از ملایر، جهانگردان بی نوا از مریوان در زریبار، ماده ۷ از کرمانشاه، سیوی ۲۱ از چه‌مچه‌مال، رنگینک و شهر آرزوها از شاهین شهر، غوص از میناب، اجرای نمایش های روزی روزگاری در سرزمین زباله ها از رودسر، هزار پیشه از اصفهان، پیاده رو از تکاب، لالایی های ننه ایران از ایلام، ائو(خانه) از اهر، جایی برای گل سرخ از پاوه، نامه و مریوان از آبادان در دومین روز برگزاری این جشنواره به اجرا درآمدند.

افزون بر مریوان در شهرهای سروآباد، اسلام دشت و برده‌ره‌شه نمایش هایی در چهار روز برگزاری این جشنواره به اجرا در می آید که در دومین روز آن ۲ نمایش در شهر سروآباد اجرا شد.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در۶ بخش آزاد، آیینی- سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولان، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت در چهار روز برگزار می شود.

داوران این دوره متشکل از بهروز غریب پور، محمودرضا رحیمی، بهمن صادق حسنی، رضا فیاضی، افشین خدری و امیرحسین شفیعی است.

۲۱۵ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد با رای هیات بازبین ۳۸ اثر برای اجرا به مرحله نهایی راه پیدا کرد که از این تعداد چهار اثر مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، تونس و ارمنستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha