برنامه‌های هنری در مواقع بحران تکیه‌گاه روحی برای مردم است

سنندج- ایرنا- کارگردان برجسته حوزه تئاتر کشور گفت: برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در مواقع بحران تکیه گاه روحی برای مردم هستند لذا اجرا و تقویت آنها باید مدنظر دست اندرکاران این بخش باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مریوان، قطب الدین صادقی روز پنجشنبه در حاشیه شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در جامعه بسیار ضروری است و نباید تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: بعد از نخستین گزارشی که از جشنواره تئاتر در اروپا منتشر شد، مرکز هنرهای نمایشی هم به فکر برگزاری چنین رویدادی در کشور شدند.

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور ادامه داد: در ابتدا به ویژه در شهرهای کوچک استقبال چندانی از جشنواره های هنری نشد ولی بتدریج این برنامه جای خود را پیدا کرد و مردم به بزرگ ترین حامیان آن تبدیل شدند.

صادقی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به جشنواره های تئاتر اعتبار بخشید و نقش ویژه و بزرگی در ایجاد و استمرار این رویداد در نقاط مختلف کشور داشته است، گفت: نخستین گام برای اجرای جشنواره تئاتر خیابانی بخوبی برداشت شد و اکنون به عنوان برنامه ای شناخته شده در سطح کشور مطرح است.

نبود زیربنای تئاتر صحنه ای در کشور موجب افزایش کمیت تئاتر خیابانی شده است

برنامه‌های هنری در مواقع بحران تکیه‌گاه روحی برای مردم است

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور با بیان اینکه تعداد دانشکده های هنر در کشور از ۱۸ به ۶۷ دانشکده افزایش پیدا کرده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز برگزاری سه هزار کلاس آموزشی را داده و از این تعداد ۷۰۰ کلاس مربوط به آموزش و تربیت بازیگر و کارگردان تئاتر بوده است.

صادقی تعداد سالن های نمایش در کشور را هزار و ۴۰۰ سالن خواند و افزود: از این تعداد ۸۰ سالن در تهران قرار دارد با این وجود ۶ هزار دانشجوی تئاتر در پایتخت مشغول به تحصیل هستند و برای تمرین و اجرا نیازمند سالن نمایش هستند.

وی با اشاره به اینکه زیربنای تئاتر صحنه ای وجود سالن است که به اندازه کافی در کشور وجود ندارد، یادآور شد: تعداد زیادی هنرمند تحصیل کرده در رشته تئاتر داریم و به دلیل نبود امکانات و برای نشان دادن توانمندی خود وارد عرصه تئاتر خیابانی شدند.

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور اضافه کرد: بخشی از هنرمندان عرصه تئاتر هم به دلیل نبود سالن و امکانات به نمایشنامه خوانی روی آوردند که این کار در کل اشتباه است.

صادقی ادامه داد: براساس آمار اعلام شده هنرمندان تئاتر خیابانی بسیار فعال هستند به گونه ای که ۴۵۰ گروه برای حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد: جشنواره های مختلف تئاتر از سطح شهرستان های مختلف برگزار می شود که مورد استقبال زیادی هم قرار می گیرند و از طریق همین چالاکی و جنب و جوش های تئاتری از جامعه فئودالی به سمت مدنی می رویم.

برنامه‌های هنری در مواقع بحران تکیه‌گاه روحی برای مردم است

گام بعدی افزایش کیفیت تئاترهای خیابانی است

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور گفت: حال که تئاتر خیابانی به خوبی به مردم نشان داده شده است گام بعدی توجه به کیفیت است که تحقق این مهم مستلزم اختصاص توان بیشتر، داشتن معلومات دانشگاهی و افزایش تمرین و دارا بودن مکان ثابت است.

صادقی ادامه داد: بی شک سه روزه نمی توان نمایشنامه ای را نوشت، تمرین و سپس اجرا کرد چراکه فعالیت های عجولانه و بدون فکر بازخورد و نتیجه اشتباهی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در تئاتر خیابانی، تئاتر به سمت و سوی مردم می رود لذا باید هنرمندان این عرصه لذت تماشای تئاتر را به مخاطبان نشان دهد

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور گفت: رسالتی که برعهده فعالان حوزه تئاتر خیابانی است چند برابر هنرمندان تئاتر صحنه ای است چراکه این افراد باید به مبلغ بزرگی تبدیل شوند و لازمه رسیدن به چنین موقعیتی وجود نمایشنامه قوی و کارگردان توانمند است.

صادقی با بیان اینکه تئاتر خیابانی به دیالوگ خلاصه نمی شود بلکه حرکت و زبان بدن بازیگر، موسیقی و تصویرسازی بسیار نقش مهم تری دارند، یادآور شد: هر موضوعی برای تئاتر خیابانی مناسب نیست باید موضوعاتی انتخاب شود که به قوی ترین شکل ممکن افکار بزرگ را با زبان ساده و قابل فهم منتقل کند.

افشای حقایق هدف اولیه تئاتر خیابانی

وی با بیان اینکه در ابتدای شکل گیری تئاتر خیابانی، هدف اجراکنندگان آن که افرادی سیاسی بودند نه هنری افشای حقایقی بود که حکومت ها و مطبوعات آنرا کتمان می کردند، گفت: این افراد بدون داشتن هیچ گونه تجهیزات و وسیله ای در نقطه ای از سطح شهر جمع می شدند و بلافاصله به بیان اصل مطلب می پرداختند و سپس به سرعت آنجا را ترک می کردند.

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشورادامه داد: ذات تئاتر خیابانی، تهیجی و تبلیغی است که در هر کشوری پرداختن به این ماهیت امکان پذیر نیست.

صادقی یادآور شد: در کشور ما دولت از برگزاری تئاترهای خیابانی حمایت می کند ولی بی شک هنرمندان نمی توانند هر موضوعی را در قالب نمایش بیان کنند.

وی به یکی از نمایش های خود به نام اصل ۲۱ اشاره کرد و گفت: در این نمایش به مطرح کردن اصل ۲۱ قانون اساسی که به حمایت از زنان بیوه اختصاص دارد، پرداختم.

این کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشورادامه داد: حقی که زن های کشورمان از آن اطلاعی نداشتند را در قالب نمایش بیان کردم لذا در تئاتر خیابانی باید به پرداختن موضوعات قوی اجتماعی که به مردم آگاهی و شناخت می دهد پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha