نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی فارس؛ اصلاح یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال

شیراز-ایرنا-هدررفت آب به‌عنوان یکی از پیامدهای منفی شبکه‌های فرسوده آب در استان فارس به شمار می‌رود که برای حل این مشکل در ۲سال گذشته اصلاح و توسعه بالغ بر یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میزان هدررفت و تبخیر آب در کشور رقم بسیار بالایی بوده و سه برابر میانگین جهانی است؛ این شرایط به واسطه تغییرات اقلیمی و شرایط آب‌وهوایی کشور تشدید شده است.

نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی فارس؛ اصلاح یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال

۸۵ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک، نیمه‌خشک و فراخشک

درحال حاضر ۸۵ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک، نیمه‌خشک و فراخشک واقع شده و کشوری با چنین اقلیم و میانگین بارندگی کمتر از سطح متوسط جهان، ۷۰ درصد زمان یک دهه‌ اخیر را با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده‌ و این وضعیت باعث کاهش شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی شده است.

هدررفت ۱۵.۷ درصد از آب شرب کشور

این در حالیست که فرسوده بودن شبکه آبرسانی در کشور دست‌کم عامل هدررفت ۱۵.۷ درصد از آب شرب کشور به شمار می‌رود

در واقع هدررفت آب در ایران چندین عامل دارد که یکی از این موارد فرسوده بودن شبکه توزیع آب در کشور است؛ از قرار معلوم ۲۰ درصد شبکه آبرسانی کشور یعنی ۶۵ هزار کیلومتر آن فرسوده بوده که اصلاح و بازسازی آن چیزی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تعویض سالانه ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده توزیع آب

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که معتقد است اصلاح شبکه‌های فرسوده آب بخشی از اقدام‌های فنی برای مدیریت مصرف است، سوم مهرماه سال جاری اعلام کرده که سالانه ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده توزیع آب کشور تعویض می‌شود.

به گفته هاشم امینی تعویض شبکه‌های فرسوده سبب کاهش میزان هدررفت آب می‌شود که این یک نوع مدیریت توزیع و تأمین آب در شبکه‌های آب است و اصلاح انشعاب‌های آب، تعویض کنتورها و همچنین عملیات مستمر نشت‌یابی شبکه که به ‌صورت یک کار روزمره انجام می‌شود بخش دیگری از اقدام‌های فنی مدیریت مصرف است.

نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی فارس؛ اصلاح یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال

اصلاح و توسعه بیش از هزار و ۹۷۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در استان فارس

در استان فارس نیز اقدامات قابل‌توجهی برای جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت مصرف در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس اخیراً از اصلاح و توسعه بیش از هزار و ۹۷۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب در شهرها و روستاهای استان، طی دو سال گذشته خبر داده و اعلام کرده که از بدو آغاز به کار دولت مردمی ایران قوی تاکنون اقدامات زیر بنایی مطلوبی در حوزه تأمین آب شرب مردم فارس در سراسر استان انجام شده است.

علی‌جان‌صادق پور افزود: به دلیل تداوم خشکسالی‌های ناشی از عدم بارش کافی باران و تنش آبی مضاعف طی دو سال اخیر، در بیشتر شهرها و روستاهای استان، ایام پر مشقتی را در حوزه آبرسانی به مردم پشت سر گذاشتیم.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس ادامه داد: با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی مدون توأم با تلاش مضاعف، تنش آبی شهرها و روستاهای استان در این ۲سال به خوبی مدیریت شد و امروز که در دومین سال حیات پر برکت دولت ایران قوی، مردم فارس میزبان رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم در دومین سفر به این استان بودند، افزون بر مدیریت و رفع تنش آبی در غالب شهرها و روستاهای استان، اقدامات بنیادی و زیربنایی بسیار خوبی در جهت پایدارسازی آب شرب مناطق دارای اولویت صورت پذیرفته است و در حال حاضر وضعیت مطلوبی را در سراسر استان شاهد هستیم.

به گفته او تعمیر و نگهداشت تأسیسات آبرسانی موجود و همچنین تحت پوشش قرار دادن مشترکین جدید ایجاب می‌کند تا طرح‌های توسعه‌ای تازه‌ای در حوزه آبرسانی طراحی و اجرا شود.

صادق‌پور اضافه کرد: طی دو سال اخیر، افزون بر اقدامات فنی و مهندسی گسترده در جهت تعمیر و نگهداری تأسیسات آبرسانی، ارتقاء کمی و کیفی آب منابع موجود و همچنین گسترش حوزه خدمات، نسبت به اصلاح و توسعه بالغ بر یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع شهری و روستایی، شامل اصلاح و توسعه افزون بر یک هزار و ۲۲۰ کیلومتر خط انتقال و همچنین اصلاح و توسعه بیش از ۷۵۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در شهرها و روستاهای استان اقدام شده است.

تحت پوشش قرارگرفتن ۳۸ هزار و ۸۵۰ مشترک جدید

مدیر عامل آبفا فارس از تحت پوشش قرارگرفتن نزدیک به ۳۸ هزار و ۸۵۰ مشترک جدید آب و فاضلاب نیز خبر داد و گفت: این آمار شامل ۲۶ هزار و ۵۵۰ مشترک جدید آب و فاضلاب شهری و ۱۲هزار مشترک جدید روستایی است.

نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی فارس؛ اصلاح یک هزار و ۹۷۰کیلومتر خط انتقال

ضرورت فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف آب

از هدررفت آب به‌عنوان یکی از پیامدهای مهم شبکه‌های فرسوده آب در کشور یاد می‌شود و همان‌گونه که گفته شد میزان هدررفت فیزیکی و واقعی آب از شبکه توزیع در محدوده ۱۵.۷ درصد است؛ این در حالیست که متوسط هدررفت آب در کشورهای در حال توسعه ۲۰ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته هشت درصد است.

برای برطرف شدن این مشکل افزون بر اقداماتی که توسط آبفا انجام می‌شود فرهنگ‌سازی در جامعه نیز اهمیت بسیاری دارد؛ در واقع راهکارهای مختلف در حوزه مدیریت مصرف بخشی به مردم و مشترکان، بخشی هم به جامعه نخبگان و بخشی نیز به مجموعه‌هایی که متولی فرهنگ‌سازی در این زمینه هستند، مرتبط می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha