دومین همایش آموزشی توجیهی مدیران و رابطان امور مجلس وزارت فرهنگ برگزار شد

تهران- ایرنا- دومین همایش آموزشی توجیهی مدیران و رابطان امور مجلس وزارت فرهنگ به منظور دانش افزایی، هم اندیشی و ارتقاء اثربخش تعاملات با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استان های این وزارتخانه در سالن غدیر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این همایش با حضور جانشین وزیر و معاون حقوقی، امورمجلس و استان‌ها، مشاور وزیر و مدیرکل امور مجلس، مدیران و کارکنان امور مجلس وزارت فرهنگ، مدیران امور مجلس سازمان های تابعه و رابطان امور مجلس استانی برگزار شد. حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، جعفری معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و معاونان توسعه مدیریت و منابع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز به عنوان رابطان مجلس در این برنامه حضور داشتند.

باید به سوی مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دومین همایش آموزشی توجیهی مدیران و رابطان امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سوی مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: تلاش ۲۹ ساله آمریکا در جهت همسو کردن کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی با یک تلاش گروه مقاومت فلسطین شکست خورد؛ غمناک ترین روزها در فلسطین رقم خورده، عاشورا نیز غمناک ترین حادثه زمین است ولی تأثیرگذارترین نیز هست، اسرائیل دیروز پایان نامه خود را نوشت و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی‌دانیم رژیم صهیونیستی چرا انقدر در فروپاشی خود عجله دارد.

وی با توجه بر حدیثی از امام علی علیه السلام ادامه داد: امروز هرکسی در دلش راضی به اقدامات رژیم صهیونیستی باشد در کار آن ها شریک است و هرکس در دلش با فلسطینی ها همراه باشد، در اجر شهدا و مبارزان شریک است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه گفت: برای اصلاح ساختار بودجه باید با دقت مسیر را به شکلی درست طی کنیم تا به اقتصاد و جایگاه درست بودجه برسیم.

حاجی بابایی ادامه داد: بودجه کشور ما در یک تعریف به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک بودجه دولتی و یک بودجه شرکت‌های دولتی است. مجموع آن نیز بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد و همین طور منابع دولت یک تعریف دارد و منابع شرکت‌های دولتی نیز تعریف جداگانه دارد.

وی در تعریف دیگر از تقسیم بودجه به منابع و مصارف افزود: منابع بودجه یعنی درآمدهایی که ما کسب می‌کنیم و هرچه‌قدر درآمد داشته باشیم باید به خزانه واریز شود و در بخش مصارف هرچقدر هزینه داشته باشیم باید از خزانه برداشت و هزینه کنیم این منابع از دو قسمت عمده درآمد از نفت و درآمد مالیات کسب می‌شود.مالیات نیز از دو بخش گرفته می‌شود بخشی از مردم و بخشی از گمرک گرفته می‌شود.

حاجی بابایی با اشاره به پیگیری اصلاح ساختار بودجه در برنامه هفتم و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: در این اصلاح مقرر شده بعد از فروش نفت مبلغی به دولت پرداخت نشده و تمام پول در صندوق توسعه ملی واریز شود، تا این سرمایه تبدیل به سرمایه دیگر از جمله راه اندازی راه آهن، اتوبان فناوری‌های برتر در کشور شود این امر توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای جدایی بودجه دولت از نفت افزود: با راه اندازی صندوق توسعه ملی و واریز پول نفت دولت باید تلاش کند با مردمی سازی اقتصاد هزینه‌های خود را تامین کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راه‌های تامین هزینه دولت ساماندهی مصرف پول یارانه‌ها در سه قسمت، است، افزود: پول حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در سه قسمت ۵۰ درصد برای مردم، ۳۰درصد کارخانجات و ۲۰ درصد هم دولت برای رفع مشکلاتش، واریز می‌شود.

حاجی بابایی تاکید کرد برای اینکه اقتصاد ضربه نبیند باید به مردم کمک کنیم تا در اقتصاد رشد کرده و بلند قد شده و نیازمند دریافت یارانه نباشند این کار برعهده حاکمیت و دولت است‌.

وی افزود: هرآنچه درآمد داریم باید وارد خزانه شده و با استفاده از قانون هزینه شود. هر چقدر میزان هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هرچقدر عمرانی بالا رود تورم کاهش پیدا می‌کند.

حاجی بابایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره مردمی کردن اقتصاد، ادامه داد : یکی از بخش‌هایی که باید مردمی شود شرکت‌های خودروسازی است، بخش دیگر شرکت‌های دولتی است که باید به بخش خصوصی واگذار شود، مسله دیگر این است که مسولان دولتی نباید در کار اقتصادی وارد شوند.

وی تاکید کرد: باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم و دولت فقط کارهای حاکمیتی را عهده دار باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha