رییس منابع طبیعی: ۴۲۰ هزار اصله نهال مرتعی در مراوه‌تپه تولید شد
تولید نهال مرتعی در مراوه‌تپه

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه از تولید ۴۲۰ هزار اصله انواع نهال مرتعی در نهالستان امام علی (ع) این شهرستان مرزی خبر داد و اظهارداشت: تولید این تعداد نهال در راستای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور صورت گرفته است.

محمد برزین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهال‌های تولید شده از گونه‌های «آتریپلکس کانی سنس و لنتی فرمیس، قره داغ و دانه برنجی» هستند که بزودی عملیات انتقال و غرس آنها در سطح هزار هکتار از مراتع «کینگ جای، آق تقه، بشنوال، چایلی دره و نایب دره» مراوه‌تپه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: غرس نهال در مراتع به منظور افزایش علوفه دامی، ایجاد فرصت کافی برای رویش و مقاوم شدن گیاهان بومی، حفاظت از خاک و کمک به افزایش مواد آلی آن، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش روان آب‌ها با مشارکت برخی از دامداران و بهره‌برداران مراتع مراوه‌تپه صورت می‌گیرد.

برزین، اندیشه اصلاح، احیای مراتع و بهبود وضعیت عرصه‌های تخریب شده مرتعی را از مهمترین مباحث حوزه مدیریت مرتع دانست و بیان داشت: بوته‌کاری از روش‌های معمول اصلاح مراتع مناطق خشک و بیابانی به شمار می‌رود که در دهه‌های اخیر در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه همچنین در توضیح برخی گونه‌های بوته‌ای ادامه داد: آتریپلکس یکی از گیاهان مغذی برای دام به شمار می‌رود و علاوه بر وجود ویژگی‌هایی چون پروتئین کافی، خوش خوراکی، رشد سریع و سازگار با محیط‌، به‌عنوان گیاهی پیشاهنگ در امر بیابان زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک مناطق مرتعی شمال استان گلستان و این شهرستان مرزی است.

شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه با وسعت سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع، ۲۶۴ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی دارد که از این مقدار ۴۷ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha