۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85264041
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشکل مالی، چالش پیش روی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان +فیلم

سنندج- ایرنا- شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در حالی آغاز شد که این رویداد هنری همچنان مشکل اعتباری دارد و مسئله مالی مانع از تقویت بخش‌های مختلف آن به ویژه بخش بین المللی شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مریوان، شکل گیری تئاتر خیابانی مریوان به اوایل جنگ تحمیلی بر می گردد که در آن دوره عده ای از جوانان پرشور و علاقه‌مند مریوانی، زمانی که آواره روستاهای این شهر شدند، برای ایجاد روحیه در مردم اقدام به اجرای نمایش می‌کردند.

با پایان یافتن جنگ هشت ساله، اجرای نمایش ها کج‌دار و مریز، البته به صورت صحنه ای ادامه پیدا کرد تا زمانیکه امنیت در استان به ویژه شهرهای مرزی برقرار شد، آنگاه تعدادی از جوانان مریوانی در دهه ۷۰ پیشنهاد برگزاری جشنواره ای در سطح شهرستانی و سپس استانی را دادند.

آن روزها هنوز پیامدهای ناشی از درگیری‌ها بر کالبد شهر و همچنین روح و روان مردم باقی مانده بود و مسئولان و هنرمندان نیز برای التیام دردهای ایجاد شده در کنار بحث عمرانی، اجرای برنامه های فرهنگی و هنری را در دستور کار خود قرار دادند.

دوره های نخست برگزاری جشنواره تئاترخیابانی مریوان به صورت صحنه ای برگزار می شد و از دوره هفتم به بعد در قالب خیابانی، میدانی و در سطح منطقه‌ای، سپس کشوری و بعد در سطح بین المللی برگزار شد.

هر سال بر غنای جشنواره تئاتر خیابانی افزوده می‌شد و کسی پیش بینی نمی کرد تا این اندازه مورد استقبال قرار گیرد به گونه‌ای که به برندی برای شهر مریوان تبدیل شود و از کشورهای مختلف برای حضور در آن اعلام آمادگی کنند.

نسل جوان دهه ۷۰ که بنیان تئاتر خیابانی مریوان را پایه گذاری کردند، امروز جزو اساتید و صاحب نظران این هنر ارزشمند در سطح کشور به شمار می روند و هنوز هم برای ارتقای این جشنواره تلاش می کنند؛ از جمله این افراد می توانیم به فاتح بادپروا و رحمان هوشیاری اشاره کنیم که در دوره های مختلف دبیری این جشنواره را برعهده داشتند.

ورود به دوره شانزدهم

حال که ۱۵ دوره از این رویداد هنری را پشت سر گذاشتیم و از ۲۵ مهر وارد شانزدهمین دوره آن شدیم نه تنها از میزان ذوق و شوق مردم و هنرمندان کاسته نشده است بلکه آنان نشان دادند در سخت‌ترین شرایط هم پشت این جشنواره هستند و نه کرونا و نه هیچ اتفاق دیگری نمی تواند پرونده آن را برای همیشه ببندد.

شاید به طور موقت تاخیری در اجرای آن ایجاد شود به عنوان نمونه سال ۱۴۰۱ به دلیل ناآرامی های پاییز، این رویداد اجرا نشد اما با حمایت های مردمی و مطالبه ای که در بین اقشار مختلف به ویژه هنرمندان بوجود آمده، برگزاری این جشنواره همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

یکی از مسائل مهمی که گریبان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را گرفته و هنوز هم رهایش نکرده ایجاد ردیف اعتباری و تامین منابع مالی آن است؛ هرچند مسئولان در دوره های مختلف وعده رفع این مشکل را داده اند اما همچنان این مسئله مانع اصلی در برگزاری گسترده این رویداد و حضور گروه های خارجی متقاضی شرکت در آن است.

در ارتباط با جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بیشتر بخوانید:

هزینه ۴۰ میلیارد ریالی برای برگزاری جشنواره تئاترخیابانی مریوان

دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاترخیابانی مریوان یکی از دلایل تعداد کم گروه های خارجی در این جشنواره را مشکلات مالی خواند و اظهار کرد: بعد از اعلام فراخوان جشنواره از کشورهای مختلف ۲۵ گروه برای شرکت در این رویداد اعلام آمادگی کردند که آثار ۱۱ گروه مورد تایید قرار گرفت.

رحمان هوشیاری با اشاره به اینکه در نهایت زمینه حضور چهار گروه خارجی از کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان و تونس در این جشنواره فراهم شد، گفت: حضور گروه های خارجی و ارائه اثر توسط آنها می تواند هم چون یک کارگاه آموزشی برای هنرجویان باشد و هم اینکه مردم و تماشاگران با نگاه و فکر و فرهنگ سایر نقاط دنیا بیشتر آشنا خواهند شد.

وی برآورد هزینه لازم برای برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: انتظار می رود ردیف اعتباری به این جشنواره اختصاص یابد تا هر دوره آن شاهد افزایش کمیت و کیفیت این رویداد فرهنگی و هنری باشیم.

تنگنای مالی مانع از برگزاری جشنواره ها نمی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این رابطه اظهار کرد: تنگناهای مالی امر طبیعی برای بسیاری از برنامه ها به ویژه جشنواره‌هاست ولی مانع برگزاری رویدادها نخواهد شد و مسئولان کشوری و استانی نهایت تلاش خود را برای تامین این منابع خواهند کرد و جای نگرانی نیست.

علی اصغر دریایی بیان کرد: آمادگی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در همه شهرستان‌های استان وجود دارد ولی بی شک اجازه اسراف و هدررفت منابع را نخواهیم داد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در نیمه دوم سال جاری همایش مستوره اردلان در سنندج، موسیقی خیابانی در کامیاران، جشنواره هه‌لپه‌رکی در بانه و سیاه‌چه‌مانه در سروآباد برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: در اختتامیه این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از سال ها زحمت و تلاش قطب الدین صادقی، مجید امرایی و کژال راست بین در حوزه تئاتر خیابانی تجلیل به عمل می آید.

مشکل مالی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رفع می‌شود؟+فیلم

قطب الدین صادقی، کارگردان و نویسنده برجسته تئاتر کشور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کشورهای دیگر جشنواره های تئاتر با حضور بیش از ۲۰۰ گروه هنری برگزار و هزینه آن هم توسط حامیان مختلف دولتی و خصوصی تامین می شود.

وی اضافه کرد: نخستین گام برای اجرای جشنواره تئاتر خیابانی به خوبی برداشته شد و اکنون به عنوان برنامه ای شناخته شده در سطح کشور مطرح است.

این کارگردان برجسته تئاتر کشور ادامه داد: حال که تئاتر خیابانی به خوبی به مردم نشان داده شده است گام بعدی توجه به کیفیت است که تحقق این مهم مستلزم اختصاص توان بیشتر، داشتن معلومات دانشگاهی و افزایش تمرین و دارا بودن مکان مناسب است.

صادقی با اشاره به اینکه در کشور ما دولت از برگزاری تئاترهای خیابانی در سطح استان های مختلف حمایت می کند، یادآور شد: برگزاری شانزده دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم نتیجه این حمایت هاست.

امید می رود انتظار ایجاد ردیف اعتباری برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به سرنوشت ولادیمیر و استراگون که روز و شب خود را در انتظار گودو به سر می بردند و امید داشتند روزی بیاید و این روز برای آنها فرا نرسید، مواجه نشود.

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در۶ بخش آزاد، آیینی- سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولان، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت در چهار روز برگزار می شود.

داوران این دوره متشکل از بهروز غریب پور، محمودرضا رحیمی، بهمن صادق حسنی، رضا فیاضی، افشین خدری و امیرحسین شفیعی است.

۲۱۵ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد با رای هیات بازبین ۳۸ اثر برای اجرا به مرحله نهایی راه پیدا کرد و از این تعداد چهار اثر مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، تونس و ارمنستان است.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۰۹ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha