۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85264245
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرار وثیقه؛ راهکار قانونی نواز شریف برای بازگشت بی دردسر به پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - «نواز شریف» نخست وزیر پیشین پاکستان که قرار است پس از چهار سال خارج نشینی به پاکستان بازگردد موفق شد تا از دادگاه‌های این کشور در ارتباط با پرونده‌های سابق محکوم به حبس خود، قرار وثیقه دریافت کند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، محمد نواز شریف قرار است روز شنبه (۲۹ مهر/۲۱ اکتبر) پس از چهار سال اقامت در لندن، به پاکستان برگردد. وی روزهای گذشته به عربستان رفت و گفته می‌شود دیدارهایی نیز با مقامات سعودی داشته و اکنون وارد دبی، در امارات متحده عربی شده است.

حزب مسلم لیگ نواز اعلام کرد که نواز شریف رهبر این حزب قرار است روز شنبه در اولین مرحله وارد اسلام‌آباد شود و سپس برای شرکت در اجتماع هواداران حزبش به شهر «لاهور» می‌رود.

نواز شریف که پیش از ترک پاکستان در ارتباط با ۳ پرونده اختلاس مالی و فساد به تحمل ۷ سال حبس محکوم شده بود، به صورت مادام العمری از هرگونه مسوولیت رسمی یا حضور در انتخابات سلب صلاحیت شده است.

براساس این گزارش، تنها دو روز قبل از بازگشت نخست وزیر پیشین پاکستان، دادگاه‌های این کشور درخواست وی برای صدور قرار وثیقه در ۳ پرونده یاد شده را پذیرفتند و او با حکم دادگاه در بدو ورود به پاکستان بازداشت نخواهد شد. وی قادر است تا سه‌شنبه هفته آینده (۲۴ اکتبر/ ۲ آبان ماه) برای پیگیری پرونده‌های خود به دور از هرگونه حکم بازداشت‌، به دادگاه مراجعه نماید.

بازگشت نواز شریف به پاکستان با اعتراض برخی از احزاب این کشور مبنی بر رویکرد گزینشی دادگاه‌ها به پرونده‌های وی و نرمش نهادهای قدرتمند تصمیم گیرنده در داخل در قبال او که در تکاپوی رسیدن مجدد به قدرت در پاکستان است، همراه شد.

حزب مردم و حزب تحریک انصاف پاکستان به بازگشت نواز شریف به کشور خوشبین نیستند و معتقدند که نواز شریف به‌ جای ورود به سیاست یا رویای نخست وزیر شدن‌، باید مدت حبس خود را سپری کرده و حکم سلب صلاحیت خود را در دادگاه‌ها پیگیری کند.

مجلس پاکستان اواسط مردادماه امسال منحل و کار دولت ائتلافی این کشور که در راس آن شهباز شریف نخست وزیر وقت و رئیس حزب مسلم لیگ نواز قرار داشت، به پایان رسید.

حزب مسلم لیگ نواز در آستانه انتخابات عمومی پاکستان که بنا بر گفته کمیسیون انتخابات این کشور قرار است اوایل بهمن امسال برگزار شود، در تلاش است تا نواز شریف نخست وزیر سه دوره پیشین پاکستان را برای چهارمین بار بر کرسی نخست وزیری بنشاند.

محمد نواز شریف (زاده چهارم دی ۱۳۲۸، لاهور)، تاجر و سیاستمدار پاکستانی که در سال‌های ۱۹۹۰–۹۳، ۱۹۹۷–۱۹۹۸ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ نخست‌وزیر بود. او سابقه طولانی ترین نخست وزیری در پاکستان را دارد. او در مجموع بیش از ۹ سال در سه دوره فعالیت کرده و در هر دوره نیز برکنار شده است.

در آخرین دوره نخست وزیری او در تابستان ۱۳۹۶، نواز شریف از سوی دیوان عالی پاکستان به دلیل افشای پرونده اسناد پاناما از سمت خود برکنار شد. یک سال بعد، دادگاه عالی اسلام‌آباد، نخست وزیر پیشین را از تصدی مناصب دولتی سلب صلاحیت کرد و او نیز توسط آژانس مبارزه با فساد در پاکستان به ده سال زندان محکوم شد. وی از سال ۲۰۱۹ مدت‌ها پس از اینکه توسط دادگاه پاکستانی فراری اعلام شد، با قرار وثیقه برای معالجه پزشکی در لندن به سر می برد.

نخست وزیر پیشین پاکستان بیست و هشتم آبانماه ۱۳۹۸ به دلیل بیماری توانست با قرار وثیقه از زندان آزاد و برای پیگیری فرآیند معالجه خود این کشور را به مقصد لندن ترک کرد. خانواده نوازشریف می‌گویند با انگیزه سیاسی علیه آن‌ها پرونده‌سازی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha