۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۰:۲۴
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85264428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کانادا ۴۱ دیپلمات خود را از هند خارج کرد

۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۰:۲۴
کد خبر: 85264428
کانادا ۴۱ دیپلمات خود را از هند خارج کرد

تهران- ایرنا- ملانی جولی وزیر خارجه کانادا پنجشنبه شب در بحبوحه تنش با هند اعلام کرد که اوتاوا ۴۱ دیپلمات خود را از دهلی نو خارج کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جولی در یک کنفرانس خبری گفت که هند تهدید کرده بود که تا روز جمعه مجوز حضور این افراد به عنوان دیپلمات‌های کانادایی را لغو خواهد کرد.

تنش در روابط بین هند و کانادا زمانی افزایش یافت که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، دولت هند را متهم کرد در قتل «هاردیپ سینگ نیجار»، مدافع استقلال سیک‌ها و دارای تابعیت کانادایی دست داشته است.

نیجار روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) خارج از یک مرکز فرهنگی سیک‌ها در سوری، در نزدیکی ونکوور در استان بریتیش کلمبیای کانادا به قتل رسید. دهلی نو قاطعانه هرگونه دخالت در مرگ نیجار را را رد کرده است.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با نگرانی منازعه بین کانادا و هند را دنبال می‌کند و برخی مقام‌های این کشور نگران هستند که این بحران می‌تواند راهبرد آمریکا در قبال منطقه هندوپاسیفیک و مقابله با گسترش نفوذ چین را تضعیف کند.

نگرانی واشنگتن در بدترین سناریویی که سیاست‌گذاران آمریکایی متصور هستند، این است که نزاع هند و کانادا تا حدی افزایش خواهد یافت که شبیه به اختلاف بین انگلیس و روسیه بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبوری انگلیس در سال ۲۰۱۸ می‌شود.

از همین رو، واشنگتن اقدام‌های دیپلماتیک خود در منطقه هندوپاسیفیک از جمله ایجاد یک گروه متشکل از استرالیا، ژاپن، هند و آمریکا، را افزایش داده است. بایدن تشکیل این گروه چهارگانه موسوم به «کواد» (Quad) را به عنوان یک بخش کلیدی از این سیاست آمریکا دانسته است.

https://www.dailymail.co.uk/wires/reuters/article-۱۲۶۵۰۷۳۹/Large-number-Canadian-diplomats-left-India-۲۴-hours-CBC.html

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha