۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85264483
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش اقتصادی زعفران خراسان‌شمالی حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال است

بجنورد-ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت:‌ طلای سرخ از سطح پنج هزار هکتار کشتزار این استان در حال برداشت است که پیش بینی می‌شود ۲۹ تن محصول به ارزش حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال تولید شود.

صفدر صفدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قیمت هر یک کیلوگرم زعفران اینک به طور متوسط ۵۴۰ میلیون ریال است که با توجه به شرایط بازار احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که امسال تولید زعفران نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.

صفدری گفت: برداشت زعفران از سطح کشتزارهای این استان از اواسط مهرماه آغاز شده و بیشترین پیک برداشت در آبان ماه خواهد بود و با توجه به شرایط آب و هوایی حتی تا آذرماه نیز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود چندین واحد فرآوری و بسته بندی زعفران، اشتغالزایی بالا و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: ارزش اقتصادی زعفران با فرآوری افزایش چشمگیری خواهد یافت و از سرمایه گذاران می خواهیم که در خصوص فرآوری، بسته بندی و برندسازی فعالیت داشته باشند چرا که ارزش افزوده بسیار بالایی تولید خواهد کرد.

وی افزود:‌ هفت واحد فرآوری زعفران در استان خراسان شمالی وجود دارد که نیاز است واحد های فراوری و صنعتی در بخش های مختلف در استان در راستای افزایش ارزش اقتصادی ایجاد شود.

صفدری ادامه داد: بیشترین اراضی سطح زیر کشت زعفران مربوط به شهرستان فاروج است اما در اراضی شیروان، اسفراین ، بجنورد و سایر شهرستان ها نیز در سال های اخیر کشت شده است.

وی تصریح کرد: کشت زعفران در استان هر ساله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار افزوده خواهد شد که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک محصولی با کیفیت بسیار بالا در استان تولید می شود.

در خراسان شمالی سالانه هشت هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن مربوط به کشت زعفران و گل محمدی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha