لزوم آشنایی صنایع با ظرفیت‌های آموزش عالی برای برقراری ارتباطی موثر

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علم و صنعت ایران، ارتباطات بخش صنعت با دانشگاه‌ها را نیازمند شناخت این بخش از ظرفیت‌های مراکز آموزش عالی دانست و گفت: صنایع آگاهی مناسبی از توانایی‌های دانشگاه‌ها ندارند و به این دلیل هنوز ارتباط خوبی میان این دو بخش شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاه علم و صنعت ایران که هسته اولیه تاسیس آن در سال ۱۳۰۸ و به نام هنرسرای ملی شکل گرفت؛ امروز حدود ۱۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد که تقریبا ۲۵ درصد دانشجوی نوبت دوم و شهریه‌پرداز هستند، برای همه دانشجوها خوابگاه دارد؛ ولی فعلا خوابگاه‌ متاهلی ندارد. این دانشگاه ۱۵ دانشکده‌ دارد و تنها دارنده دانشکده مهندسی راه‌آهن در خاورمیانه و دانشکده مهندسی خودرو در ایران است. درآمد این دانشگاه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حدود یک هزار میلیارد تومان (همت) و درآمد اختصاصی آن نیز در سال گذشته، ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است که به طور کلی ۲۵ درصد از کل بودجه دانشگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

منصور انبیا استاد گروه شیمی تجزیه دانشگاه علم و صنعت ایران است از مهر ۱۴۰۰ به سمت ریاست این دانشگاه منصوب شد. وی پیشتر معاون طرح و توسعه دانشگاه علم و صنعت، رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، سرپرست معاونت دانشجویی و مدیر دفتر برنامه و بودجه دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است.

رتبه این دانشگاه در آخرین ویرایش نظام رتبه‌بندی با کسب امتیاز ۴۹-۴۵.۴ در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاه‌های جهان است که نسبت به سال گذشته (۶۰۰-۵۰۱) ارتقا داشته است. همچنین بر اساس نسخه پنجم پژوهش منتشر شده توسط انتشارات الزویر که هر ساله روی داده‌های اسکوپوس انجام می‌شود، ۲ هزار و ۱۳۸ پژوهشگر ایرانی بر اساس عملکرد استنادی یک ساله در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۶۶ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت هستند.

لزوم آشنایی صنایع با ظرفیت‌های آموزش عالی برای برقراری ارتباطی موثر

انبیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد وضعیت بودجه دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: این دانشگاه ارتباطات خوبی با صنعت دارد، بودجه‌ای که دولت به دانشگاه می‌دهد در واقع کمک دولت به دانشگاه است و نه بودجه؛ به این معنا که تا دیر نشده باید برای این کمک جایگزین پیدا کرد. جایگزین آن هم این است که دانشگاه باید هزینه خود را تامین کند؛ ولی این فرهنگ در داخل کشور وجود ندارد.

وی به دیدار شماری از روسای دانشگاه‌ها با رییس جمهوری اشاره کرد و یادآور شد: در این دیدار این موضوع را بیان کردم که پروژه گرفتن از صنایع بسیار دشوار است و باید به صنایع بگویند که نیازهای خود را اعلام کنند تا دانشگاه‌ها راهکارهای خود را ارائه دهند. اگر صنایع همکاری کنند با توجه به اینکه نیاز زیادی دارند؛ بسیاری از مشکلات حل می‌شود ولی چون دید درستی ندارند هنوز ارتباط خوبی شکل نگرفته است. به طور کلی بخشی از کمبودهای مالی را از طریق صنایع حل می‌کنیم.

رییس دانشگاه علم و صنعت به برخی نیازهای دیگر دانشگاه‌ها در دوران اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: برای فراهم کردن برخی زیرساخت‌های تامین امنیت دانشجویان هزینه‌ زیادی از محل درآمدها و بودجه‌ عادی دانشگاه انجام شد، در حالیکه باید برای این موارد بودجه جداگانه‌ای داشته باشیم.

انبیا ادامه داد: برای برخی زیرساخت‌های مرتبط با درگیری‌ها که از بیرون دانشگاه هم ناشی شده بود، برای حفظ امنیت دانشجویان و اینکه به داخل دانشگاه رسوخ پیدا نکنند؛ مانند دوربین و غیره هزینه‌ زیادی کردیم. در حالیکه برای این تجهیزات نباید از درآمدی که از بخش صنعت داشتیم، هزینه می‌کردیم، با افراد مختلف هم صحبت کردیم ولی پولی به ما ندادند در مجموع شاید در سال گذشته حدود هفت تا هشت میلیارد تومان در این حوزه هزینه کردیم که همه از خود دانشگاه بود.

لزوم آشنایی صنایع با ظرفیت‌های آموزش عالی برای برقراری ارتباطی موثر

وی همچنین در مورد شرایط اعتراض ها در سال گذشته در این دانشگاه اظهار داشت: ما در اعتراضات سال گذشته بهترین وضعیت را نسبت به دانشگاه‌های دیگر داشتیم و اتفاقات ناگوار که در بسیاری دانشگاه‌های کشور افتاد در دانشگاه علم و صنعت رخ نداد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: برخی گروه‌ها در دانشگاه‌ها به دنبال تحقق اهداف مشخص بودند؛ مانند آزادی غلط با اصرار برای غذاخوردن دختر و پسر با هم یا اعتراضاتی که با توهین همراه بود ولی ما از این دست اتفاقات در دانشگاه علم و صنعت نداشتیم زیرا به برنامه‌های فرهنگی بسیار توجه می‌شود.

انبیا تصریح کرد: اقدامات و برنامه‌های فرهنگی متنوعی برای استادان، کارمندان و دانشجویان در این دانشگاه برگزار می‌کنیم. یک اقدام که سال گذشته انجام دادیم برگزاری اردوی سه‌روزه برای ۸۰۰ دانشجوی نوورود به شهر مشهد مقدس بود که ۲ میلیارد تومان هزینه داشت و هیچ دانشگاهی چنین کاری را انجام نداد.

وی اقدام دیگر را برگزاری اردویی به نام ضیافت اندیشه برای اعضای هیات علمی و خانواده های انها در مشهد مقدس عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از هزینه‌های اردو را دانشگاه متقبل شد. به فعالیت های فرهنگی بسیار اهمیت می‌دهیم و به اهمیت آن رسیده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha