الزامات و ملاحظات انتخابات در استان اردبیل

اردبیل-ایرنا- انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی به ایستگاه ثبت نام نهایی رسیده است که "افزایش مشارکت"، "صیانت از آرا" و قانونگرایی" از مهم‌ترین ملاحظات مد نظر مسئولان برگزاری این رویداد مهم در استان اردبیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ پایه‌گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس نظر و آرا قاطبه ملت، محوریت مردم را در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور پررنگ ساخته است و جمهوریت و اسلامیت، همواره به عنوان دو قطب یا دو بال ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور حائز اهمیت بوده و هست.

تا جایی که به یاد داریم، امام راحل و بعدها مقام معظم رهبری همواره در آستانه انتخابات‌ها بر حساسیت و اهمیت آنها تاکید کرده و حضور بالای مردم در همه پرسی‌ها را مایه آبرو و قوام نظام و کشور اعلام کرده اند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در توصیه‌های انتخاباتی خود به مسئولان امر، بر لحاظ و تحقق چهار شاخص مهم یعنی " مشارکت، امنیت، سلامت، رقابت " در روند انتخابات تاکید فرمودند.

رعایت کامل و دقیق این چهار اصل بنیادین انتخابات، بی شک سبب انتخاب نمایندگانی با بالاترین سطح توانمندی، تخصص و تعهد به نظام و ملت خواهد شد و دردآشناترین افراد، با احساس تکلیف و رسالت سنگین‌تر نسبت به ادوار قبل، به مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری راه خواهند یافت.

شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حرکت مسئولان در برگزاری انتخاباتی آبرومند و پرشور ترسیم کرده اند، وظیفه مدیران را سنگین‌تر کرده است و مدیران ارشد استان اردبیل نیز با تحلیل آن شاخص‌ها و تاکید بر لزوم ملکه ذهنی شدن این شاخص‌ها نزد دست‌اندرکاران انتخابات، برای ایجاد فضایی سالم، رقابتی و قانونمند که بستر مشارکت بالا و انتخاب چهره‌های اصلح و اکمل باشد، تلاش می‌کنند.

امانتی به نام فرصت‌ها و امکانات اداری

استاندار اردبیل در جلسه شورای اداری استان که مهمترین و جامع‌ترین گفتمان اداری در سطح استان است، حساسیت جایگاه مدیران دستگاه‌های اداری و نگرش مردم نسبت به موقعیت آنها را متذکر شد و گفت: از کوچکترین قصور مدیران در استفاده از فرصت‌ها و امکانات دولتی برای له یا علیه داوطلبان چشم‌پوشی نخواهد شد.

سید حامد عاملی با تاکید بر امانتدار بودن مسئولان در قبال آرای مردم، افزود: دشمن از هر ترفندی برای مایوس کردن مردم و کاهش سطح مشارکت استفاده می‌کند و در مقابل آنها وظیفه داریم، بسترهای حضور آگاهانه و پرشمار ملت را برای انتخابات پیش رو فراهم کنیم.

به راستی از یک سو حساسیت جایگاه مدیران برای خودداری در بهره‌برداری از فرصت‌ها و امکانات اداری در انتخابات و از سوی دیگر رسالت مهم آنان در فضاسازی قانونی و جلب مشارکت مردم، سنگینی کار را نشان می‌دهد و هنر مدیران نیز در رعایت آن دو نکته است که باید بدون تلاقی و تناقض، هر دو را به نحو احسن اجرا کنند.

استاندار اردبیل روشنگری افکار عمومی در خصوص تاثیر نمایندگان مجلس برای توسعه استان را ضروری دانست و گفت: این نکته باید بیشتر به آگاهی مردم برسد که ۸۵ درصد اعتبارات استان، از محل منابع اعتباری ملی تامین می‌شود و چانه زنی و شهامت نمایندگان در مطالبه آن نقش بسیاری دارد و حتی تصمیمات کلان و ملی هر نماینده بر استان تاثیرگذار است.

۸۵ درصد اعتبارات استان، از محل منابع اعتباری ملی تامین می‌شود و چانه زنی و شهامت نمایندگان در مطالبه آن نقش بسیاری دارد و حتی تصمیمات کلان و ملی هر نماینده بر استان تاثیرگذار است.

عاملی که در سخن گفتن از کاستی‌های استان، تعبیر عقب ماندگی‌های تاریخی را دارد و در بیان موانع شفاف است، اشاره ای به وضعیت بخش بهداشت و درمان استان کرد و گفت: وضعیت سلامت در استان، پاسخگوی مردم نیست و در دوره‌های گذشته از اعتبارات قابل توجه ملی برای تامین و توسعه زیرساخت‌های درمان، به نحو کامل استفاده نشده است و اینجاست که یک نماینده مجلس می‌تواند با اشراف به وضعیت بخش سلامت استان، اعتبارات کلانی را برای رفع کاستی‌ها مطالبه کند.

به عقیده استاندار اردبیل هر چه مردم نسبت به وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس، آگاهی بیشتری داشته باشند، به همان اندازه می‌توانند در انتخاب وکلایی فهیم، شهیم و جسور ایفای نقش کنند تا مطمئن باشند حاصل انتخاب دقیق و سنجیده آنها، نماینده ای خواهد بود که بدون فوت وقت، پیگیر حقوق و امور حوزه انتخابیه خواهد بود و پشت هیچ در بسته ای متوقف نخواهد شد.

مراقبت مدیران در ارتباط با نمایندگان

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل نیز در جلسه شورای اداری استان، با تشریح آخرین وضعیت انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل، ثبت نام اولیه ۸۹۴ نفر که ۹ درصد آنها بانوان و ۹۱ درصد آقایان هستند، سه و نیم برابر شدن شمار داوطلبان را نشانگر ورود نخبگان و احساس مسئولیت بیشتر نزد شایستگان جامعه عنوان کرد و گفت: هیات‌های اجرایی در هر ۱۲ شهرستان استان تشکیل شده و ۴۹۶ فرد مورد وثوق و اعتماد مردم به عنوان دست‌اندرکاران انتخابات تعیین شده اند.

رضا قاسمیان رسالت دولت انقلابی و مردمی در توجه به مردم را خاطرنشان شد و به مدیران توصیه کرد با اهمیت دادن به برآورده شدن مطالبات مردم، برای حفظ و تقویت سرمایه‌های اجتماعی، شبانه روز تلاش کنند و در این راستا مراقبت از زیرمجموعه‌های خود را جدی بگیرند.

این روزها در فضای استان اردبیل، آمیزه‌ای از خدمت و تبیین عملکردها به چشم می‌خورد و نمایندگان استان همچون سال‌های قبل، فعالیت‌ها و کارهای خود را به سمع و نظر مردم می‌رسانند، اما در سال آخر خدمت وکلای ملت، شاید بخشی از تلاشها و فعالیت‌های نمایندگان در اذهان مردم، جنبه تبلیغ نیز داشته باشد.

از این رو با عنایت به حساسیت جایگاه مدیران در انتخابات، سطح و نوع ارتباط آنها با نمایندگان فعلی نکته مهمی است که رئیس ستاد انتخابات استان در واکاوی آن تصریح کرد: مدیران و مسئولان حق دارند تا خرداد ماه سال آینده با نمایندگان ملت، ارتباط کاری برقرار کنند اما این روابط نباید برداشت دیگری را در افکار عمومی سبب شود.

نکته ظریفی که قاسمیان به آن صحه گذاشت، در سفارش استاندار اردبیل نیز آمده بود؛ به بیان دیگر، حرکت در مسیر خدمت توام با ارتباط با نمایندگان مجلس، بدون استفاده از موقعیت‌های دولتی برای تبلیغ له یا علیه داوطلبان و مراقبت از ایجاد ذهنیت منفی در افکار عمومی، مورد تاکید استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی اوست.

این رفتار عقلایی و قانونی شاید مثل راه رفتن روی طناب را در ذهن تداعی کند اما جایگاه مردم و ارج و قدر آرا ملت و شاخص‌های موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات، ایجاب می‌کند تا چنین انتظاراتی از مدیران و دست‌اندرکاران همه پرسی پیش رو داشته باشیم.

توصیه‌های استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل، یادآور اصطلاح "مراقبه" است که در ادبیات عرفان اسلامی ما کاربرد دارد و دارای مراتبی است و در کل به مواظبت اعمال، گفتار و اندیشه‌ها برای سرپیچی نکردن از دستورات الهی اطلاق می‌شود و علمای اخلاق با استناد به آیات و روایات، مراقبه را از ضروریات سلوک می‌دانند و مدیران در نظام جمهوری اسلامی بخصوص در انتخابات‌ها بهتر است الزامی شبیه "مراقبه" را در خود داشته باشند.

شور و حال محافل مردمی، خیزهای احزاب و همایش‌هایی که گهگاه از ناحیه نمایندگان برای تبیین عملکردها برگزار می‌شود، نوید بخش برپا شدن انتخاباتی با درصد مشارکت بالا و برگزیده شدن وکلایی در شان ملت مقاوم و ولایی و همچنین مجلسی توانمند و دولتی متعهد به اصول و حقوق مردم است، تا مسیر حرکت به قله‌های توسعه، عمران و آبادانی هر چه بیشتر فراهم و هموار شود و استان اردبیل نیز بیش از گذشته از حقوق و اعتبارات قانونی خود منتفع گردد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت، در مجلس شورای اسلامی هفت کرسی و در مجلس خبرگان رهبری یک کرسی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha