شریان‌های به گل نشسته و دیگر هیچ 
سد «بارزو» در شهرستان شیروان

بجنورد- ایرنا- ترک‌های کف سد بارزو در خراسان شمالی که روزگاری ماهیان در آن رقص بر پا می‌کردند در کنار تن تفتیده رودخانه اترک که با صدای شُرشُر آب، ساز حیات را می‌نواخت به سمفونی غمناکی تبدیل شده است که فقط باید آه کشید و دیگر هیچ.

به گزارش ایرنا، اترک این روزها با فصول پر از آب و هِی‌هِی چوپانان و صدای بَع بَع گوسفندان در گذشته نه چندان دور غریبه است و دیگر با شنا کردن در آب‌های روان این آشنای اکنون غریبه، باید خاطره بازی کرد.

روزگاری جریان آب در این شریان زندگی خراسان، جان می‌بخشید و حال ترک‌های کف آن همچون مرگی ناباور، آرام آرام رقم می‌خورد و باید مرثیه‌ای بر این ممد حیات بخش گریست.

کمی آن طرف‌تر سدهای این خطه قباپوش سبز نیز با آن روزهای خوش گذشته فاصله دارند و با قطره‌هایی زنده مانده‌اند که خود از غرش آسمان نالانند و اشک می‌ریزند.

اینجا دیگر همان هیچ است!

سدهایی که شفافی آب در کنار طراوت نیزارها و نم باران نسیم خوش زندگی به انسان‌ها می‌بخشید این روزها سکانس‌هایی دردناک از خشکسالی با جان دادن شریان هایش بر روی پرده می‌برد.

همیشه اسیر دیواری هستیم که از آجر ندانسته‌ها ساخته‌ایم و اندکی بعد شاید دیر است و نباید نگریست و باید کاری کرد.

هر چند دیر ولی باید پرده نا امیدی را کنار زد و پنجره های روشنایی را گشود، باید به این شریان‌های زندگی جانی دوباره بخشید.

چندی پیش که از سد بارزو گذشتم دیدن ترک‌های کف سد در کنار عظمت تاج که سال‌ها اعتبار در خود بلعیده و زمان‌ها برده تا ساخته شود، تعجب مرا بر انگیخت.

سدی که حدود هفت سال طول کشید تا قد برافراشت، اینک محل تجمع استخوان‌های ماهیانی شده که روزگاری طرح پرورش و تامین خوراک مردم شیروان را در سر می‌پروراند.

به راستی چه شده بر این سرزمین که روزگاری تپه‌های مخملی و شُرشُر آبشارهای آن، بهشتی را تداعی می‌کرد که چاره‌ای جز دامدار زیستی نبوده و غوغای شهرنشینی را در خود حل کرده بود.

سد بارزو

ذخیره ۱۴ درصدی آب در سدها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ظرفیت کل مخازن سدهای استان را ۲۲۸ میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و در این خصوص می گوید: تنها ۳۰ میلیون و ۶۴۰ هزار مترمکعب معادل ۱۴ درصد آب در سدهای استان ذخیره است.

وحید واسطه می افزاید: بارش های پاییزی تاثیر ناچیزی بر افزایش حجم سدهای این استان داشته است و بارندگی های سیلابی بیشتر بر روی حجم سدها تاثیر گذار هستند و بارندگی با شدت کم بیشتر به رطوبت خاک کمک می کند.

وی بر صرفه جویی مصرف آب تاکید کرد و می گوید: اینک مخازن سه سد مهم تامین آب شرب استان تنها حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب دارد و با توجه به وضعیت خشکسالی ها و کاهش بارندگی باید در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و آب شرب صرفه جویی لازم انجام شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص وضعیت آب سد شیرین دره تصریح می کند: این سد در سال گذشته ۲۳ میلیون متر مکعب آب داشت و اینک حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و سد شیرین دره پر اهمیت ترین سد استان به لحاظ توان تنظیم آب و تامین آب شرب مرکز استان است.

وی در خصوص ذخیره سایر سدهای استان نیز می افزاید: ذخیره آب سد بارزو در سال گذشته ۱۱ میلیون متر مکعب بوده است در حالی که موجودی آب این سد اکنون کمتر از ۲ میلیون متر مکعب است و سد بیدواز اسفراین نیز کمتر از ۲ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که پارسال در همین مدت بیش از ۲ میلیون متر مکعب بود.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد.

سد بارزو

تازیانه خشکسالی بر ۹۴ درصد از پهنه خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی نیز در خصوص وضعیت خشکسالی استان می گوید: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بود و در این مدت ۶.۶ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۳۰ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

مجید بیجندی می افزاید: ۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی و شهرستان گرمه دچار خشکسالی است و این رقم در بجنورد ۹۹.۶ درصد است.

وی می گوید: از ابتدای مهر پارسال تا نیمه فروردین ماه امسال ۱۱۸.۲ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم در بلند مدت ۱۵۸.۹ میلیمتر و در مدت مشابه پارسال ۱۰۲ میلیمتر گزارش شده است و میانگین بارش استان در این مدت در مقایسه با بلند مدت ۲۵.۷ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی یادآور می شود: بارش یک ساله کامل در استان بیش از ۲۵۰ میلیمتر است که بر این اساس در سال آبی جاری ۴۷.۱ درصد از بارش های استان تامین شده است.

وی می افزاید: دمای هوا در این مدت به طور میانگین ۸.۱ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم در سال قبل ۷.۴ درجه و در بلند مدت ۶.۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha