رصدخانه «شاخص‌های شهری» مشهد بهره‌برداری شد

مشهد- ایرنا- رصدخانه «شاخص‌های شهری» مشهد با هدف جمع‌آوری آمار روز برای تصمیم‌گیری مناسب مدیران روز شنبه همزمان با هفته آمار و برنامه‌ریزی طی مراسمی بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار مشهد در این مراسم با بیان اینکه شهرها نیازمند توسعه پایدار هستند، افزود: در مشهد نیز غفلت هایی در مسیر توسعه شهری رخ داده است.

محمد رضا قلندر شریف ادامه داد: به طور مثال حرم رضوی به عنوان مرکزیت توسعه شهر مشهد مورد غفلت واقع شده و شهر به سمت غرب توسعه یافته است.

وی بیان کرد: حاشیه نشینی نیز نتیجه این غفلت است، لذا تلاش می شود شهر به سمت شرق توسعه یابد تا توسعه پایدار همه جانبه در شهر ایجاد شود.

شهردار مشهد گفت: نیازمند برنامه ریزی دقیق برای توسعه شهر هستیم که این مهم در شهرداری مشهد در دستور کار قرار گرفته است، چراکه اطلاعات دقیق و آمار به روز لازمه برنامه‌ریزی صحیح است.

وی اظهار کرد: طرح تفصیلی مشهد سال گذشته ابلاغ شد اما چون بر اساس اطلاعات یک دهه قبل بوده نیازمند بازنگری است.

قلندر ادامه داد: از این رو خانه شهری مشهد با هدف به روز رسانی لحظه‌ای آمار و اطلاعات مورد نیاز شهر فعال شده و لایه های آماری این رصدخانه باید تکمیل شود.

استفاده از ۴۰۰ لایه اطلاعاتی در رصدخانه شهری

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: چنانچه آمار و داده ها مناسب نباشد، تصمیمات صحیح گرفته نخواهد شد.

فاطمه سلیمی افزود: باید حوزه های آمار و پژوهش به اجرا نزدیک شود، از این رو در رصدخانه شهری مشهد ٤٠٠ لایه اطلاعاتی از بخشهای مختلف برای استفاده در مدیریت شهری استفاده شده است.

وی اضافه کرد: آمار وقتی مفید است که خروجی اجرایی داشته باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: کارخانه نوآوری مشهد مکانی برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان و فعالان دانشگاهی در مسیر حل مشکلات شهری است و از اینگونه فعالیتها حمایت می شود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز گفت: تفکر مدیران دستگاه‌های اجرایی بسیار تغییر یافته است و این موضوع زمینه عملیاتی‌سازی دستگاه‌های اجرایی را افزایش داده و نقش برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دستگاه‌های اجرایی را بیشتر نموده است.

جمال حسن‌ بارانی افزود: اصلاح الگوهای برنامه‌ریزی باید مورد تاکید باشد تا تصمیم‌ها به موقع گرفته شود و بتوان رصد را انجام داد.

وی اضافه کرد: تلاش شد تا با طراحی رصدخانه شاخص‌های شهری مشهد، مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌های گذشته برای تصمیم گیری در حوزه مدیریت شهری فراهم شود.

به گزارش ایرنا، رصدخانه شاخص های شهری مشهد در کارخانه نوآوری این شهر واقع در میدان کوثر مشهد افتتاح شد.

یکم آبان ماه به نام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha