هواشناسی کرمان: بارش‌های استان در حد سیلاب نخواهد بود

کرمان- ایرنا- رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان با اشاره به اینکه بعید می‌دانیم در این استان بارش‌ها در حد سیلاب باشد گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تقریبا تا اواسط این هفته رشد ابر، وزش باد به‌نسبت شدید، رگبار و رعد و برق طی ساعات بعد از ظهر در مناطق جنوبی استان حاکم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هواشناسی کشوری بر اساس هشدار نارنجی امروز (شنبه) بارش باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت را در مناطق جنوب سیستان‌و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب شرق کرمان پیش بینی و هشدار وقوع سیلاب صادر کرده است.

هواشناسی با اعلام تشدید فعالیت سامانه بارشی در این سه استان از پیش بینی اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل‌و نقل عمومی و خسارت به محصولات باغی و زراعی خبر داده است.

اما با وجود هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشوری که نام کرمان نیز در آن ذکر شده، هواشناسی این استان برای مناطق مختلف استان سیلاب را پیش بینی نمی‌کند.

تفاوت پیش‌بینی‌های کشوری و استانی هواشناسی هر چند برای نخستین بار در استان اتفاق نمی افتد اما به گفته کارشناسان هواشناسی تاحدودی از یک روند طبیعی برخوردار است، روندی که طی آن هشدارهای کشوری به منظور جلوگیری از خطا و ایجاد آمادگی حداکثری مناطق وسیع تری را پوشش می دهد و این در حالیست که هشدارهای استانی هواشناسی بر اساس سنجنده های محلی و دقیق تر استانی وضعیت هوا در منطقه مورد نظر را مشخص می‌کند که بعضا ممکن است با هشدار کشوری مغایرت داشته باشد.

صرفنظر از برخی نقدها که گاه به پیش بینی های هواشناسی کرمان طی چندسال اخیر وارد آمده به ویژه در جریان سیلاب های شدید که سطح هشدارها ضعیف تر از شدت سیلاب بوده، اما در چند مورد پیش آمده طی چندسال اخیر نیز چنین مغایرت هایی با پیش بینی های کشوری وجود داشته که در بیشتر آنها، پیش بینی هواشناسی در سطح استان به آنچه اتفاق افتاده نزدیک تر بوده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

وزش باد و رگبار پراکنده در کرمان

حمیده حبیبی رییس اداره پیش بینی هواشناسی استان کمرمان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی روزهای گذشته نیز شرایط افزایش ابر و ر گبار و رعدو برق در مناطقی از استان حاکم بود.

وی با تاکید بر اینکه در پی سامانه جوی فعلی احتمال جاری شدن رواناب در مناطق جنوبی استان وجود دارد، تصریح کرد: هشدار سیلاب بیشتر برای شمال استان هرمزگان مصداق دارد.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان تاکید کرد: وزش باد به‌نسبت شدید در استان تنها سبب پدیده گردو خاک می‌شود اما شاهد پدیده ریزگرد طی روزهای پیش‌رو نخواهیم بود زیرا وزش باد به صورت معمول است و سبب انتقال ریزگرد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا چند روز آینده نوسان محسوسی در درجه دمای مناطق مختلف استان کرمان شاهد نخواهیم بود، تاکید کرد: دمای کلانشهر کرمان امروز در خنک ترین ساعت ۹ درجه سانتی گراد بود که در گرم ترین ساعت به ۲۶ درجه خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha