راهبرد اقتدار ایران، اروپا را مجبور به عقب‌نشینی از فعال کردن مکانیسم ماشه کرد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرف اروپایی تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه در اکتبر می‌کرد، اما پس از اینکه با دست خالی خود در جنگ ترکیبی علیه ایران و سیاست اقتدار حاصل از رونمایی از دو موشک هایپرسونیک مواجه شد، عقب نشینی کرد.

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص برداشته شدن تحریم موشکی جمهوری اسلامی ایران و صدور بیانیه رسمی شورای امنیت سازمان ملل در این ارتباط، اظهار داشت: پس از شکست آمریکا در جنگ ترکیبی پاییز سال گذشته، ایران مجموعه‌ای از اقدامات را در حوزه‌های سیاست خارجی، امنیتی و نظامی در جهت خنثی‌سازی حوزه‌های متعدد دور سوم جنگ ترکیبی آمریکا در قالب عملیات پیش دستانه انجام داد.

وی با بیان اینکه انجام این اقدامات منجر به ترمیم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان شد، گفت: در حوزه امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران با انجام اقداماتی از جمله «رونمایی از موشک هایپرسونیک خرمشهر ۴ و موشک فتاح»، در قالب حوزه اقتدار و قدرت بر طرف مقابل فشار آورد و آنها را دچار انفعال کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: طرف اروپایی تا قبل از این رونمایی‌ها از سوی ایران «تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه در اکتبر می‌کرد»، اما پس از مواجه شدن با این وضعیت یعنی مواجه شدن با دست خالی خود در جنگ ترکیبی در حوزه سیاست خارجی علیه ایران و همچنین در مواجهه با سیاست اقتدار حاصل از رونمایی از این دو موشک ویژه، عقب نشینی کردند.

خوش چشم افزود: آنها ترجیح دادند به جای از بین بردن این امتیاز یا رجز خوانی در خصوص از بین بردن این امتیاز، به ادامه حفظ تحریم‌های سابق خود بپردازند. در واقع در ۱۸ اکتبر و با برطرف شدن تحریم‌های سازمان ملل در حوزه واردات و صادرات تکنولوژی موشکی «دایره تحریم‌های مربوطه علیه ایران در این زمینه از گستره جهانی به گستره اروپا و آمریکا محدود شد.»

وی افزود: پس از این ایران می‌تواند با هر کشوری که تمایل به استفاده از تجهیزات موشکی ایران را داشته باشد آزادانه تجارت داشته باشد؛ پُر واضح است که اگر اروپا و آمریکا تحریم‌های شخصی خود را هم نگه نمی‌داشتند بازهم غربی‌ها مشتری تسلیحات و موشک‌های ایران نمی‌بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در زمان برداشته شدن تحریم تسلیحات متعارف غیر از موشکی هم شاهد بودیم که آمریکا و اروپا با ایران خرید و فروشی در زمینه سلاح نداشتند بلکه کشورهای دیگر با ما وارد تعامل شدند، گفت: بنابراین از ۱۸ اکتبر به بعد، کشورهای دیگر که تعدادشان هم زیاد است می‌توانند بدون نگرانی و «بدون فکر کردن نسبت به عواقب نقض تحریم‌های سازمان ملل با هزینه کمتر صادر کننده یا وارد کننده تکنولوژی موشکی به ایران باشند» و این یک عقب نشینی بزرگ برای اروپا و آمریکایی است که ادعا می‌کردند اجازه بهره‌مندی ایران از چنین امتیازی را نخواهند داد و از مکانیسم ماشه استفاده خواهند کرد، اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد.

خوش چشم در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع بار دیگر نشان داد که این قبیل تهدیدات در مقابل «سیاست قدرت نمایی و اقتدار ایران» تهدیداتی توخالی است و به همین علت آمریکا و اروپا مجبور به عقب نشینی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha