وزارت ارشاد مکلف به تهیه طرح احیا و فعال سازی موقوفات شد

تهران- ایرنا-در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد؛ طرح احیا و فعال سازی موقوفات،جهت حمایت و تقویت فعالیت های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه را با توجه به نیات واقفین تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نشست علنی عصر امروز- شنبه ۲۹ مهر ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بندهای(ج)،(چ) موافقت کردندو بند (ح) برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند(ج) ماده ۷۵ آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان اوقاف و امور خیریه) مکلف است با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی، طرح احیا و فعال سازی موقوفات،جهت حمایت و تقویت فعالیت های قرآنی، هیأت، مساجد و بقاع متبرکه را با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه، تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی در تشریح این بند گفت: در برخی از موقوفات، اقدامات فرهنگی مناسب انجام نشده و هزینه کرد منابع حاصل از موقوفات در جای خود بکار نرفته است در این حکم وزارت ارشاد موقوفات را با توجه به نیات واقفین ساماندهی می کند.

بند(چ) بدین شرح است: دولت مکلف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری های سراسر کشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزشها، حماسه ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه ها، یادمان ها، نمادها و نشانه های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا اقدام نماید. وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت های مورد نیاز شامل آب، برق، گاز و جاده با دسترسی از منابع داخلی خود در سقف بودجه سنواتی اقدام نمایند.

بر اساس بند(ح):هزینه های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی، بسیج و شتاب دهنده های صنایع خلاق فرهنگی- اجتماعی، انتشاراتی، کتابفروشی، رقومی (دیجیتالی) دارای مجوز از مراجع ذی صلاح (بجز سالن های نمایش فیلم و تئاتر، آموزشگاه ها، کانون های تبلیغاتی) مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت آنها مورد تأیید مراجع ذی صلاح باشد و همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، براساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می شود.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این بند گفت: این پیشنهاد در لایحه دولت آمده و قاعدتا باید با تعرفه های فرهنگی که نسبت به تعرفه های دیگر همانندصنعتی و تجاری به مراتب پایین تر است و به قیمت های یارانه ای در صنعت آب و برق نزدیکتر است از فعالیت های فرهنگی حمایت کنیم ، اما برخی موارد اضافه شد که مورد تایید نیست از جمله اقتصاد رقومی یکی از بخش های مهمی است که در ۵سال آینده هدف گذاری کردیم یعنی سهم اقتصاد رقومی؛ کاربرد دانش ارتباطات در اقتصاد را به میزان ۱۵ درصد برسانیم ما می خواهیم بخشی که قرار است ۱۵ درصد اقتصاد را به خود اختصاص دهد تعرفه آب و برق را به رایگان نزدیک کنیم این توجیه پذیر نیست و ما با این موافق نیستیم .

منظور اضافه کرد:کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها هم کسب و کارهای درآمدی هستند مواردی که ما تصویب کردیم، خدمات عمومی فرهنگی محسوب می‌شوند ، اما اگر در کسب و کارهای درآمد زایی انجام می گیرد همانند انتشارات برق زیادی مصرف می کند و بخواهیم برای این تعرفه فرهنگی ایجاد کنیم این در درآمد و هزینه صنایع آب و برق اثر می گذارد از این جهت با این موارد مخالف هستیم و همچنین این بند مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و لذا در خواست ما این است همان مواردی که در لایحه دولت تصویب شده مشمول این حکم قرار گیرد.

محمد باقر قالیباف که ریاست این جلسه را بر عهده داشت گفت: این بند مغایر اصل ۷۵ قانون است و اشکالاتی در آن وجود دارد که باید به کمیسیون تلفیق برگردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha