خسروپناه: تولید فقه حکمرانی، انتظار جامعه از حوزه‌های علمیه است

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به نیازهای فرهنگی کشور را ضروری دانست و گفت: توجه به موضوعات مرتبط با حکمرانی که متفاوت از حکومت‌داری است، شناخت کامل و دقیق مکاتب اجتماعی و فلسفی غرب و توجه به تولید علوم انسانی و اسلامی انتظار جامعه از حوزه‌های علمیه کشور است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست با اساتید و نخبگان حوزه علمیه در شهر قم به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: بسیاری از مباحث حوزوی در موضوعات فرهنگی بسیار موثر و کاربردی است اما برخی از مباحث، کاربردی‌تر است، موضوع قواعد فقهی به خصوص در مسائل مستحدثه از این موضوعات است.

وی تاکید کرد: جایگاه قواعد فقهیه با مصادیق کاربردی‌اش باید در حوزه‌ها خوانده شود، قواعد فقهی مانند قاعده لاضرر، قاعده لاحرج، قاعده میسور و دیگر قواعد فقهی و جایگاه هر کدام از این قواعد در فقه حکمرانی باید بررسی شود که کارهایی در این زمینه انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در فقه حدود ۱۷ قاعده فقهی داریم که کاربرد زیادی در مسائل حکمرانی دارد، ادامه داد:البته باید دانست که به اصطلاح یک فقه الحکومه داریم و یک فقه الحوکمه، در حال حاضر کشور نیازمند موضوعات مرتبط با حکمرانی اقتصادی، حکمرانی امنیت غذایی، حکمرانی بسترهای فرهنگی و موارد مشابه است.

خسروپناه افزود: هم اکنون در حوزه های علمیه نیاز به مباحثی در حوزه فقه حکمرانی و مباحث مرتبط با فقه حکمرانی در شاخه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیر شاخه های مرتبط است.

وی تصریح کرد: البته باید این نکته را تأکید کرد که فقه حکمرانی با فقه حکومت‌داری متفاوت است و نسبت این دو، عموم و خصوص من وجه است و این دو در موضوعاتی مشترکات و در موضوعاتی افتراقات دارند.

خسروپناه: تولید فقه حکمرانی، انتظار جامعه از حوزه‌های علمیه است

استاد فلسفه یادآور شد: در قرآن، آیات متعددی در مورد حکمرانی داریم اما می‌توان سوره مائده را نیز سوره حکمرانی دانست، بررسی تعاریف حکمرانی به شیوه‌های استنطاقی و استنتاجی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

خسروپناه در ادامه به برخی خلاءهای معرفتی در بخش‌هایی از حوزه‌های علمیه، اشاره کرد و تاکید کرد: توجه و شناخت ایدئولوژی‌ها و مکاتب غربی در حوزه ها یک ضرورت است و همه مکاتب و ایسم‌های غربی، زیر سه عنوان انسان‌گرایی، عقل خود بنیاد انسانی و اصالت دنیا جمع شده‌اند و اینها چتری برای همه ایسم‌های غربی است.

به گفته وی، هر ایسم فلسفی یا اجتماعی، حتی اینکه در ظاهر با هم تعارض داشته باشند، از این سه منشأ یافته‌اند و نیاز است که هر فردی اگر می‌خواهد در حوزه‌های حکمرانی ورود داشته باشد، حتما شناخت کاملی از اینها داشته باشد تا بتواند از تاثیرگذاری مطلوب برخوردار شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: طلبه حتی اگر هیچ مسئولیت اجتماعی پیدا نکند، به هر حال با جامعه مواجه است که باید اینها را بداند، پاسخ‌دهی به همه ایسم‌های غربی نبر با حکمت اسلامی، فلسفه، کلام، عرفان و از مهمتر معارف قرآنی ممکن است و طلبه باید به این مسائل به شکل صحیح اشراف داشته باشد.

خسروپناه افزود: تولید علوم انسانی اسلامی نیز یک موضوعی قابل توجه است، مسئله‌هایی که در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و دیگر علوم داریم، باید مورد توجه باشد، علوم انسانی اسلامی، غیر از بحث‌های علوم فقه‌های علوم اسلامی است، به عنوان مثال علم‌السیاسه غیر از فقه‌السیاسه است و این، دو بحث متفاوت است.

براساس گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی اضافه کرد: البته برخی از موارد و تولید علوم مرتبط را باید دانشگاه‌ها دنبال کنند اما حوزه ها در این میان باید هدایت‌گری کنند یا برخی موسسات خاص در قم باید این موضوعات را دنبال کنند.

خسروپناه با تاکید بر اینکه کشور داری بدون علوم انسانی و اسلامی امکان‌پذیر نیست، افزود: مجموع آنچه گفته شد نیازهای معرفتی است که باید در حوزه مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha