حمایت از فلسطین، ریشه در آموزه‌های اسلامی

مشهد- ایرنا- ۷۵ سال از اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی می‌گذرد و از آن زمان تاکنون مردم این منطقه هیچگاه حضور غیرقانونی این رژیم جعلی را نپذیرفته‌اند و این تسلیم‌ناپذیری در برابر ظلم، بیش از آنکه به قوم و نژادی خاص مربوط باشد، ریشه در آموزه‌های اسلامی داشته و به همه امت اسلام ربط دارد.

به گزارش ایرنا، مقوله فلسطین موضوع جدیدی نیست و سه ربع قرن است مردم ستمدیده این سرزمین در حال مبارزه ای دایمی با رژیم صهیونیستی هستند، اما این روزها با زبانه کشیدن آتش خشم فلسطینیان و حماسه سازی حماس در قالب "طوفان الاقصی"، مصائب فلسطین به عنوان پاره تن اسلام، بار دیگر در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است.

به فرموده حضرت امام خمینی(ره) "مساله قدس یک مساله شخصی نیست، یک مساله مخصوص به یک کشور و یا یک مساله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی‌ریزی شد".

امام راحل در ۲۵ فروردین ۱۳۶۱ در پیامی خطاب به ملت فلسطین و امت اسلام، اهمیت قدس شریف و لزوم مبارزه با اشغالگران قدس‏ را یادآور شده و در پیام خود فرمودند: "چه دردناک است برای مسلمانان جهان در عصر حاضر که با داشتن آن‌همه امکانات مادی و معنوی، در منظر آنان، از یک مشت اوباش جنایتکار به پیشگاه خداوند متعال و رسولان عالیقدرش، این چنین جسارت واقع شود".

حمایت از فلسطین، آرمانی ریشه در آموزه‌های اسلامی

امام(ره) در آن پیام خود تاکید کردند: چه ننگ است برای دولت‌های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرت‌های جهان، بنشینند و تماشاگر باشند که آمریکا، ابرجنایتکار تاریخ، یک عنصر فاسد بی‌ارزش را در مقابل آنان عَلَم کند و با عده‌ای ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله‌گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت‌نمایی کند و چه شرم‌آور است سکوت در مقابل این فاجعه بزرگ تاریخ"!

امام(ره) افزودند: چه ننگ است برای دولت‌های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرت‌های جهان بنشینند و تماشاگر باشند که عده‌ای ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله‌گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت‌نمایی کند.رهبر معظم انقلاب نیز در مناسبت های مختلف اهمیت موضوع فلسطین را یادآور شده اند از جمله در پیام سال ۹۸ خود به زائران بیت الله الحرام فرمودند: یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام، مساله فلسطین است که در رأس همه‌ مسائل سیاسی مسلمانان با هر مذهب و نژاد و زبان قرار دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بزرگ‌ترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت، سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویتش مصادره شده است. این ملت به توفیق الهی شکست را نپذیرفته و از پا ننشسته و امروز از دیروز پُرشورتر و شجاعانه‌تر در میدان است؛ ولی نتیجه‌ کار نیازمند کمک‌ همه‌ مسلمانان است.

این روزها و پس از طوفان الاقصی، بار دیگر فلسطین به صدر اخبار جهانی آمده است به خصوص پس از قتل عامی که صهیونیست ها با بمباران مردم غیرنظامی در مناطق مختلف غزه پس از عملیات ۱۵ مهر رزمندگان حماس آغاز کرده اند.

ایرانیان شریف و آزاده به دلیل خصلت آزادگی، جوانمردی و نوعدوستی هیچگاه نمی‌توانند از سرنوشت دیگر انسان‌ها غافل باشند و آنچه را که در فلسطین، لبنان، عراق،‌ افغانستان و یمن می‌گذرد، نادیده بگیرند و به یاری مظلومان و ستمدیدگان نشتابند و در راه دفاع از انسان‌های تحت ستم فریاد برنیاورده و اظهار همدردی نکنند.

ضرورت تبیین ستم صهیونیستها برای جامعه

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص جنایات اخیر رژیم غاصب اسرائیل اظهار کرد: ستم صهیونیستها را باید برای جامعه تبیین و یادآوری کرد که آنها بودند که در ۷۵ سال پیش سرزمین فلسطین را غصب کردند و از آن زمان تا کنون آدمکشی، تجاوز، بمباران و آدم ربایی کار هر روز آنها در قبال مردم فلسطین بوده است و پنج هزار فلسطینی در سخت‌ترین شرایط زندانی اند.

حجت الاسلام احمد مروی افزود: مگر چند سال کشتار، آدم ربایی، تجاوز و ستم صهیونیستها را باید تحمل کرد؟ حماس با عملیات طوفان الاقصی از خود دفاع کرد و هنرمندان و اهل ذوق و ادب باید با هنر خود سران دروغگو و کودک کش آمریکا و اسرائیل و حامیان آنها را در تاریخ رسوا کنند.

وی گفت: امروز ظلم و ستم عجیب و غریبی را در فلسطین مشاهده می کنیم، صهیونیست‌ها با کمال پررویی، گستاخی و بی رحمی بیمارستان را بمباران و بیماران و کادر درمان فلسطین را قتل عام می کنند و رییس جمهور آمریکا با کمال بی حیایی و بی شرمی می‌گوید کار اسرائیل نیست.

حمایت از فلسطین، آرمانی ریشه در آموزه‌های اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وقتی یک مقام رسمی دروغ بزرگی می‌گوید باید با هنر و رسانه موجب رسوایی این فکر و فرد و عمل شد، به خصوص این که اسرائیل دشمنی نیست که به یک حد و بخشی قانع باشد و دنبال این است که حوزه نفوذ خود را گسترش دهد.

تاکید روایات اسلامی بر حمایت از مظلوم

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در خصوص چرایی حمایت از فلسطین، مبانی دینی و سیاسی مطرح است. براساس آیات قرآن در سوره های مختلف از جمله "شوری، انفال و حجرات" تاکید شده است که اگر مظلومی کمک خواست، به یاری او بشتابید.

حجت الاسلام مرتضی همتی فر ادامه داد: خداوند متعال می فرماید که اگر گروهی تجاوز کردند وظیفه همه مومنان است با آنها جنگیده و بلا را دفع کنند.

رهبر معظم انقلاب: بزرگ‌ترین ظلم قرنهای اخیر در فلسطین اتفاق افتاده است. در این ماجرای دردآور، همه چیزِ یک ملّت سرزمینش، خانه و مزرعه و دارایی‌هایش، حرمت و هویتش مصادره شده است. وی با بیان اینکه دفاع از مظلوم در سیره اهل بیت(ع) هم مورد تاکید است، افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی مسلمانان را برای کمک و یاری خود خطاب قرار دهد و مسلمین به دادخواهی او نرسند باید در مسلمان بودن خود شک کنند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می فرمایند در زندگی "همواره دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید"،‌ گفت: با توجه به این روایات نورانی با توجه به این ظلم ۷۵ ساله بر فلسطین و آواره کردن آنها و کشتن کودکان، زنان و بی گناهان، عقل هم حکم می کند که از مظلوم در برابر چنین رژیم زورگویی حمایت کنیم.

وی افزود: اگر از بعد منافع ملی هم به ماجرا بنگریم متوجه می شویم که اگر نسبت به ظلم ظالمان بی تفاوت باشیم از نظر امنیت و منافع ملی هم به مشکل می خوریم و ظلم ظالم دامن ما را نیز خواهد گرفت. اگر یک غده سرطانی ببینیم و جلو آن را نگیریم این بلا گریبانگیر ما هم می‌شود.

حجت الاسلام همتی فر ادامه داد: اصل راهبردی انقلاب اسلامی، حمایت از مظلوم است و قطعا تحرکات قومی و فرقه ای را شامل نمی شود. نمونه بارز آن داعش است که خود را مسلمان می دانست اما از سوی ایران اسلامی حمایت نشد. اگر واقعا در مسیر درست بودند قطعا مورد حمایت انقلاب اسلامی بودند.

وی اظهار کرد: حمایت ما از مردم فلسطین دارای جنبه دینی، عقلی و در راستای منافع ملی ما است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha