چه میزان نیروگاه برای تامین برق پایدار به شبکه متصل شد؟

تهران- ایرنا- افزایش ظرفیت تولید برق یکی از موارد مهمی است که از ابتدای دولت سیزدهم برای تامین برق پایدار مورد تاکید وزیر نیرو قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلاش برای افزایش ظرفیت تولید برق برای رفع ناترازی برق یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که از ابتدای دولت سیزدهم مورد تأکید قرار گرفت. بر همین اساس «علی‌اکبر محرابیان» از ابتدای انتخاب به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود عنوان کرد.

وی بر تحقق این وعده تأکید و از همکاران خود خواست همه تلاش خود را برای رفع ناترازی برق به کار گیرند. همین توصیه سبب شد تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با افزایش ظرفیت تولید برق تابستان‌هایی بدون خاموشی رقم بخورد.

در همین زمینه پیش‌تر وزیر نیرو با اشاره به رکوردشکنی مصرف برق در تابستان امسال، تامین برق و جلوگیری از تکرار خاموشی‌های گسترده سال‌های قبل از استقرار دولت سیزدهم را دستاوردی عظیم دانست و افزود: تامین برق در تابستان امسال در شرایطی بود که در کشور تا سه درجه افزایش دمای بالاتر از متوسط بلندمدت داشتیم؛ این مساله باعث افزایش متوسط چهار هزار مگاواتی برق و در ایام پیک تا پنج‌هزار و ۷۰۰ مگاوات شد.

براین‌اساس، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ واحد نیروگاه حرارتی جدید به ظرفیت پنج‌هزار و ۷۰۵ مگاوات برای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری وارد مدار شده است.

طبق اعلام شرکت برق حرارتی، از این تعداد پروژه، ۲۷ طرح مربوط به واحدهای گازی به ظرفیت سه‌هزار و ۵۶۹ مگاوات و ۱۳ پروژه نیز مربوط به واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که از محل ساخت واحدهای بخار یاد شده سالیانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha