۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۳
کد خبر: 85266160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت از هنرستان‌های صنعت چاپ یزد در دستور کار دولت + فیلم

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: هنرستان های جوار صنعت و به‌ویژه هنرستان‌های مرتبط با صنعت چاپ در استان یزد مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرد تا نسبت به تامین و تربیت نیروهای متخصص این بخش اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهران فاطمی ، شنبه شب در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت چاپ استان یزد ، افزود: صنعت چاپ یکی از صنایع پاک و محیط زیستی است که تاسیس هنرستان مرتبط با این صنعت توسط شما متولیان چاپ استان می تواند نقش مهمی در تامین منابع انسانی تخصصی این حوزه نیز داشته باشد .

وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت بورسیه تحصیلی نیز می توان در این صنعت و شغل استفاده نمود و در دفترچه کنکور سراسری قابل تامین است و از طرف استان نیز پیگیری خواهد شد تا نسبت به تامین متخصصین چاپ اقدام شده وآموزش داده شوند .

استاندار یزد گفت: استان یزد مبتکر و مبدع بورسیه تحصیلی در کشور است و در این طرح استعداد های برتر مورد حمایت قرار گرفته و همراه با بیمه تامین اجتماعی حقوق نیز دریافت می کنند و حتی در زمینه خدمت سربازی نیز به عنوان سرباز فناور مشغول خواهند بود و در سال گذشته ۹۰ دانشجو جذب شدند و خوشبختانه در سال جاری این تجربه در همه کشور اجرایی شد و بیش از پنج هزار دانشجو بورسیه شده و در واحد های مختلف به‌کارگیری شده اند.

فاطمی ادامه داد: در رابطه با تسهیلات نیز با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان بهره مندی فعالان صنعت چاپ از منابع تبصره ای فراهم است و در سالهای گذشته نیز بخشی پرداخت شده و آمادگی داریم در سال جاری این مبلغ را افزایش دهیم ، همچنین در زمینه مشکل مالیاتی نیز نشستی برگزار شود تا نسبت به رفع دغدغه شما اقدام گردد.

وی افزود: در جاهایی که قانون مسکوت مانده باید به نفع فعالین بخش خصوصی و مردم اقدام شود و این مشکل در برخی از ادارات دولتی است که هر گونه تفسیری را بر اساس صلاح خود داشته باشند در حالی که در جنگ اقتصادی ، فعالین بخش خصوصی به عنوان افسران جنگ اقتصادی هستند و لذا اگر هر گونه تفسیر قانونی برای معافیت چاپخانه ها از مالیات وجود دارد باید انجام شود.

استاندار یزد گفت: صنعت چاپ رو به رشد است و تحول بسیار زیادی دارد و از کتاب و روزنامه و مچله خارج شده و در حال حاضر همه محصولات و کالا ها به صنعت چاپ وابسته است همچنین ترویج مسائل فرهنگی این صنعت نیز هویت آفرین است و محصولی که به خارج کشور ارسال می شود ، سفیر فرهنگی ما در خارج و داخل کشور است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که این وزارتخانه با توجه به شرایط جدید در صنعت چاپ دنبال می کند و طی تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های صنعتی اجرایی شده ، اینکه در استان ها شهرک های تخصصی صنعت چاپ ایجاد شود و امکان تاسیس چاپحانه در شهرک صنعتی فراهم گردد .

علی اکبر ابراهیمی اظهار داشت: متاسفانه واگذار کردن برخی از رشته های چاپ به اتحادیه های غیر تخصصی بر اساس کد اتاق اصناف است که درخواست داریم در استان یزد اگر مقرر شد برای هر رسته کد صادر شود با حضور متخصصین این امر باشد و در حالی که در کشور هفت رشته مرتبط با چاپ داریم اما بالغ بر یکصد کد تا کنون صادر شده و نیاز به بازنگری در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: ۸۸ چاپخانه در استان یزد فعایت دارد و در سال گذشته افزون بر ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است همچنین در زمینه تبصره ۱۸ متاسفانه در یزد امکان استفاده وجود نداشت که امیدواریم در سال جاری این شرایط فراهم شود.

احسان عابدی اظهار داشت: امیدواریم در سال جاری بتوانیم بخشی از سرمایه در گردش چاپخانه ها را از محل تسهیلات مختلف تامین کنیم همچنین برای تاسیس هنرستان نیز اعلام آمادگی می کنیم و در صورت ایجاد رشته تخصصی مرتبط با چاپخانه ، می توان بخش مهمی از نیروی های متخصص این حوزه را تربیت کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر در شهرستان اردکان از ۲۲۶ شهرستان کد ملی دانش آموزی داریم که مشغول تحصیل هستند در حالیکه آمار بیکاری ما در استان بیش از ۲۴ هزار نفر است که ۱۹ هزار نفر آنها فارغ التحصیلان بیکار هستند

محمد علی شاه حسینی افزود: باید به سمت صنایع پاک و کمتر آلاینده و همچنین اشتغال فارغ التحصیلان یزدی حرکت کنیم و ریل گذاری استان نیز بر اساس سند یزد نوین و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بومی بیکار است و لذا صنعت چاپ به عنوان یکی از صنایع پاک می تواند در این زمینه ورود کرده و ما نیز هر گونه حمایتی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در صنعت چاپ برای تکمیل زنجیره این بخش می توانید از هر گونه همکاری ما در استانداری یزد برخوردار شوید و آمادگی داریم برای هرگونه تغییر در به روز رسانی صنعت چاپ استان و اشتغال فارغ التحصیلان در این بخش حمایت های لازم را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: محیط زیست و اشتغال فارغ التحصیلان بومی به عنوان دو اولویت مهم ما در استان است و هر گونه اقدامی در راستای اجرایی شدن سند یزد نوین و حرکت به سمت صنایع پاک در استان حمایت خواهد شد البته کمترین مطالبه تا کنون از طرف صنعت چاپ استان بوده است.

در این نشست تعدادی از مدیران چاپخانه های استان یزد نیز مواردی از جمله تنوع مواد مصرفی و عدم کیفیت برخی تولیدات داخلی ، مشکل بیمه ای و مالیاتی چاپخانه ها ، نبود نیروی متخصص در استان ، مشکلات اداری و عدم پرداخت تسهیلات به این بخش را مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha