۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به بیابان تبدیل شد

گچساران- ایرنا- رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۴۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی و جنگلی به ویژه در شهرستان های گرمسیری استان به بیابان تبدیل شده است.

سلیمان محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک هم خطر بیابانی شدن قسمتی از مراتع جنوب گچساران و جنوب غربی بهمئی را تهدید می کند.

وی بیان کرد: نحوه مدیریت آب، کشاورزی، آمایش سرزمین نقش مهمی در توسعه بیابان در استان به همراه دارد و در راستای مقابله با بیابان زایی اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی و سازگاری ارایه شده است.

محمدی ابراز کرد: بوته کنی، چرای دام مازاد ، خارج از فصل دام در مراتع، تبدیل مراتع به دیم‌زار، پروژه های عمرانی به خصوص شهرک های صنعتی، معدن کاوی و بهره‌برداری از معادن، جاده سازی و

توسعه شهرها، روستاها و خشکسالی که در سال های اخیر افزایش یافته، زمینه را برای بیابان شدن مناطقی از استان فراهم می کند.

وی ابراز کرد: فرسایش خاک ناشی از باد یا آب، از بین رفتن پوشش گیاهی، افت کمی و کیفی آب های زیرزمینی، خشک شدن قنوات، کم شدن میزان بارندگی، از بین رفتن یا کوچ حیات وحش،

کاهش حاصلخیزی خاک، هجوم ماسه های روان، بیکاری و گرسنگی، گسترش فقر و مهاجرت از جمله مشکلات ناشی از بیابان زایی است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشگیری از گسترش پدیده بیابان زدایی در استان نیازمند اختصاص ردیف بودجه ویژه است.

خطر بیابانی شدن ۱۰۰ هکتار عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

محمدی اظهار کرد: در صورت غفلت از انجام اقدام های پیشگیرانه امکان افزایش سطح مراتع بیابانی کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

وی تصریح کرد: براساس یک طرح مطالعاتی که از سوی کارشناسان تدوین شده مقابله با پدیده بیابان زدایی در استان باید در قالب یک برنامه پنج ساله اجرا شود.

محمدی افزود: طبق برآوردهای کارشناسی انجام شده سالیانه حداقل بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح نیاز است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۰میلیارد ریال سال گذشته طرح بیابان زدایی در استان اجرا شد.

محمدی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد دام های موجود در مراتع استان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است افزود: بیش از ۵۱۹ هزار و ۲۳۷ هکتار مرتع در مناطق مختلف این استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از مراتع کهگیلویه و بویراحمد تاکنون شناسنامه دار شده و حق استفاده از آنها برای دامداران مشخص شده است.

۵۷ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت در مناطق مختلف این استان تاکنون ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha